Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eropuit! (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=73)
-   -   Couch Surfen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1706130)

zopje 27-07-2008 20:22

Couch Surfen

Ik heb gezocht maar kon op Reizen & Vakantie geen recente topics vinden over couchsurfen.

Zijn er mensen op het forum die net als ik aangemeld zijn als couch surfer?

http://www.couchsurfing.com

Het idee van couchsurfen is dat mensen hun extra slaapplaatsen aanbieden als gratis verblijfplaatsen voor mensen die aan het reizen zijn. En als jij dan een keer op reis bent kan jij weer bij anderen blijven slapen. Zeker als je in (de buurt van) een populaire plaats als Amsterdam woont krijg je heel veel requests. Je mag altijd nee zeggen om welke reden dan ook.
Het is niet de bedoeling dat mensen elkaar betalen, je kan wel bijvoorbeeld treinkaartjes weggeven of vragen of je gasten je boodschappen willen mee betalen. Je bepaald zelf de duur van het bezoek aan jouw huis. Soms zullen mensen vragen of ze anderhalve week mogen blijven, je kan dan gewoon zeggen dat je dat niet wil maar dat drie dagen wel goed is.

Ik denk dat het idee van couch surfen zo wel duidelijk is.

Ik heb me dinsdag in geschreven als couchsurfer omdat ik in oktober naar London ga en in januari naar Stockholm. Ik woon in Amsterdam en had in 12 uur meer dan 20 requests. Woensdag kwamen er direct twee Zweden (ik heb waarschijnlijk al slaapplekken voor januari dus :)) en die zijn tot vrijdagochtend gebleven. Vrijdagavond kwam er een Argentijns meisje met haar Amerikaanse vriend. Volgende week twee spanjaarden en de week erna een Duits meisje. Ook ben ik op een couchsurfers meeting geweest.
Ik vind het couchsurfen heel leuk omdat ik veel mensen leren kennen, mensen in mijn eigen stud die ook hun extra bedden uitlenen en mensen van over de hele wereld waarbij ik kan slapen of die een keer bij mij logeren. Het scheelt in de kosten en mensen die in de stad wonen die je bezoekt weten vaak leuke plekken te vinden om te winkelen, uit te gaan, te eten of te bezoeken.

Ik zou het leuk vinden om (uitgebreide) ervaringen te horen van andere forumers die hier aan mee doen!

Subject 28-07-2008 12:55

Ik had ook al in het "goedkope reizen" topic gepost over Couch Surfing en Hospitality Club :).

Ik ben ook aangemeld als Couch Surfer, maar heb er nog geen gebruik van gemaakt. Wel ben ik afgelopen jaar via Hospitality Club (zelfde idee) in Riga, Vilnius en Warschau geweest. Mijn ervaring is erg goed geweest en ik ben zeker van plan het vaker te gaan doen. Bij de eerste keer was ik wel een beetje zenuwachtig, ik wist namelijk niet echt hoe ik me moest gedragen en wat men van je verwacht. Achteraf gezien denk ik dat je het maar allemaal op je af moet laten komen en open moet staan voor je hosts. Ik heb bij drie totaal verschillende personen geslapen; de een wil je alles laten zien en geeft je tours door de stad, de ander wil elke avond met je koken en de avond samen doorbrengen en de volgende wil eigenlijk niets met je te maken hebben. Voor mij maakt dit het juist leuk, dat je nooit echt weet met wie je te maken krijgt. Een ander pluspunt is dat locals je op veel plaatsen kunnen wijzen waar toeristen niets van afweten. :)

Ik heb overigens nog nooit een request gehad voor hosting (woonde in een dorp in Estland en hier in Nederland ook in een niet erg interessante stad) maar ik hoop wel dat ik dat ook nog eens kan doen. Ik weet niet of ik mensen dan ook een sleutel zou geven, zelf kreeg ik er wel steeds een van de mensen waar ik bij sliep. Hoe is dat bij jou Zopje?

In ieder geval een aanrader ja (y)

zopje 28-07-2008 16:55

Ik woon in Amsterdam en het loopt echt storm. Ik heb mijn profiel al veranderd omdat ik echt teveel requests kreeg en dat hoor ik van meer mensen in Amsterdam. Als je in de buurt van een grote(re) stad woont kan je die ook instellen als woonplaats zodat meer mensen op je profiel terecht komen :) Vanaf mijn huis naar het centrum van Amsterdam is het ook minimaal nog een half uur, maar mensen lezen Amsterdam en zijn direct enthousiast.

Ik heb nu twee zweden, een argentijnse en een amerikaan over de vloer gehad, deze week twee spanjaarden en week erop een duitse. Dus het loopt redelijk storm hier :)

Metal 29-07-2008 17:55

Zeer tof concept! Kende het niet, misschien schrijf ik me ook wel in. (Net alsof er iemand naar Eindhoven gaat wanneer-ie in Nederland is.:D)

zopje 31-07-2008 12:59

Niet zoveel als Amsterdam, maar er gaan er best wel wat heen. Er zijn nu twee spanjaarden bij mij (of nou ja, zij zijn naar het van gogh museum en ik zit lekker thuis :p) en die gaan zaterdag naar Alkmaar... Dus er gaan vast ook mensen naar Eindhoven ;)

De Spanjaarden zijn erg aardig, ik heb een kistje wijn van ze gehad (eentje is wijnmaker van beroep) en we hebben al allemaal leuke dingen gedaan. Al moet ik zeggen dat ik dit niet zo blijf doen, toerist zijn in eigen stad is best wel duur... Kroketten tussen de middag, 's avonds pannenkoeken eten.. Dat kost thuis geen reet maar in de stad natuurlijk wel. Waterfietsen, hasj en weed halen, uitgaan, het is niet echt gratis allemaal :o

sterrenmeisje 31-07-2008 13:01

mijn vriend (met wie ik samenwoon) staat er ook ingeschreven, maar tot nu toe hebben we slechts 2 verzoeken gehad en dat ging over een weekend dat we beiden niet thuis waren. het lijkt me wel grappig, maar ook eng eigenlijk.

Lorelei 01-08-2008 10:30

Ik vind het een geweldig idee :o Ik heb op dit moment helaas geen mogelijkheid om mensen te laten slapen (omdat ik nog thuis woon) maar zodra ik uit huis ga, ga ik er eens serieus naar kijken! :cool:

akumabito 01-08-2008 16:29

Ik heb me een hele tijd geleden eens opgegeven.. maar blijkbaar is Heerlen niet zo'n populaire bestemming :P

Zijn er ook mensen die zelf al eens bij een ander over de vloer zijn geweest via couch surfer?

dubbelfris 03-08-2008 17:41

Ja, ik sta zelf al enkele maanden ingeschreven op de couchsurfing website en heb erg veel leuke ervaringen opgedaan en erg veel leuke mensen leren kennen. Tot een week of drie terug heb ik ook mensen gehost maar momenteel heb ik even een stop ingelast omdat ik erg druk ben met andere dingen en dus niet echt tijd heb om mensen de stad te laten zien of gezellig mee uit te nemen. In totaal heb ik al zo'n 20 mensen gehost bij mij thuis, wat altijd een leuke ervaring is geweest. Ik heb het geluk dat ik een logeerkamer heb waar ik mijn couchsurfers meestal in laat slapen. Natuurlijk klikt het met de ene guest wel eens meer dan met de ander maar de meeste couchsurfers geef ik een set sleutels van mijn huis zodat ze lekker hun eigen gang kunnen gaan en ze niet erg van mij afhankelijk zijn. De reden dat ik graag mensen in Amsterdam host is omdat ik trots op mijn stad ben, veel leuke kroegjes, restaurantjes en andere hotspots weet te vinden en dat ik een boot heb waar ik graag couchsurfers op meeneem om ze zo op een andere manier de stad te laten zien. Naar meetings ging ik ook wel eens maar daar ben ik de laatste maanden niet meer geweest omdat het mij een beetje een te saaie en duffe bedoeling begon te worden. Leuk Zop, dat je ook mensen host in Amsterdam, misschien komen we elkaar wel eens tegens en mocht je nog vragen hebben over hosten/ de website/ of andere onbenullige dingentjes stuur me gerust even een berichtje

http://www.couchsurfing.com/people/fristi

z0pperd 06-08-2008 13:09

Leuk profiel Fris! Ik ben nu twee keer op de meetings geweest en ik vond het nu wel leuk, maar ik kan me niet voorstellen dat ik dat elke week geweldig vind. Als je een keer gaat moet je maar even pm-en dan kom ik ook :)

Ik heb inmiddels mn profiel op no gezet omdat het zo onmogelijk werd om iedereen berichtje terug te sturen. Morgen komt er een duits meisje bij me voor een paar dagen en na lowlands nog een amerikaan, en dan ga ik het weer even rustig houden. :)

Urm 07-08-2008 23:38

ik had er al vaker over gehoord, vind het een heel leuk idee. heb me nu ook ingeschreven, maar dan voor meet up for coffee (oid). misschien dat ik het nog verander, maar ik woon op kamers en hoewel ik wel genoeg ruimte heb, vind ik het een beetje raar om met ze in dezelfde ruimte te slapen.

Nyawa 08-08-2008 09:17

Ik heb me ook ingeschreven, maar dan alleen voor 'coffee or a drink', aangezien ik nog thuis woon. Als ik weer op kamers ga wil ik het zeker wel overwegen, hoewel het me ook wel een beetje eng lijkt om zomaar een vreemd iemand in je huis te laten.

Femic 08-08-2008 10:41

Maarreh.. als jullie mensen laten slapen, geven jullie dan een sleutel te leen? Niet erg link?

Dexter_M 08-08-2008 17:08

Erg leuke website, sta al tijd ingeschreven en ook tijd mensen over de vloer gehad maar vanwege drukte en geen plaats nu even niet. Zelf ook bij paar mensen geweest die bij mij waren erg leuke dingen gedaan en veel nieuwe mensen leren kennen erg handig voor vakantie als keer ergens wil overnachten ofzo :)

Ja ik geef ze meestal een sleutel te leun en tot nu toe is het nooit fout gegaan.

z0pperd 10-08-2008 11:39

Citaat:

Femic schreef: (Bericht 27982995)
Maarreh.. als jullie mensen laten slapen, geven jullie dan een sleutel te leen? Niet erg link?

Ik doe dat niet, er zijn veel mensen die dat wel doen en er nooit problemen mee hebben gehad. Sowieso hebben mensen vaak het idee dat het gevaarlijk is om "vreemden" in hun huis te laten maar mijn ervaring tot nu toe is dat couch surfers allemaal vredelievende hippies zijn :p

Femic 19-08-2008 13:42

D'r komt maar niemand op m'n couch surfen. :( :p

IcedEarth 20-08-2008 14:25

jup ik ben ook couchsurfer....
1 heel lief meisje voor een dag of 4, een amerikaanse jongen voor een dag of 3.
de stad laten zien, beetje gefietst, was leuk.
Zelf twee keer gecouchsurft in spanje, een keer bij een oud stel in de middle of nowhere in spanje, een keer heel hip bij een heel aardig thais meisje die thais ging koken, en 's avonds uit met haar vrienden.
maar ben nog nooit op een meeting geweest.

IcedEarth 20-08-2008 14:27

Citaat:

Femic schreef: (Bericht 27982995)

Als ik degene vertrouw, en zijn/haar eigen weg gaat terwijl er nooit iemand thuis is wel. Die ene jongen kwam couchsurfen bij mijn ouders (maar was mijn gast), maar daar is altijd wel iemand, dus die kreeg geen sleutel. Daarnaast nam ik hem op sleeptouw (vond ie leuk), dus dan hoeft dat ook niet.

LisanneOUD 20-08-2008 19:31

Ik heb het een aantal keer in Amerika en Spanje gedaan. Is me erg goed bevallen. Ik sta nu ook aangemeld op de site, maar blijkbaar is Groningen niet zo'n interessante stad ofzo :p.

Freyja 04-09-2008 14:54

Ben aangemeld, maar de enige ervaring die ik er mee heb is dat wij nergens terecht konden omdat iedereen zélf op vakantie was, en dat er tot nu toe niemand bij mij kon overnachten omdat ík dan weg was :D Maar het idee is heel erg leuk, ja.

Breg 05-09-2008 14:47

Waarschijnlijk ga ik dit weekend eindelijk voor het eerst couchsurfen. Vertrek zondag naar de VS om daar te gaan studeren, maar kreeg gisteren een berichtje van de universiteit dat ik zondag-avond te laat aankom en dus pas de volgende dag m'n kamer in kan. Noodoproep op couchsurfing.com geplaatst en binnen een dag 4 reacties gekregen van mensen die me wel wilden helpen :cool:

kweety 16-09-2008 13:51

de eerste keer dat ik er mee in aanraking kwam, was afgelopen zomer, we gingen een bergtocht doen in oostenrijk en opweg daarnaar toe hebben we in Kufstein ben een aantal heel aardige meisjes geslapen. Er was een groot feest in de stad, waar zijn heengingen (wij moesten toch na 16 uur treinen echt wel slapen) en toen hadden we het hele huis opeens. Was toch wel beetje vreemd de eerste keer.
Daarna heb ik me ook aangemeld. ooit een paar verzoeken gekregen, maar telkens in weekenden dat ik er niet was. En tja, enschede is ook weer niet zo populair.
Op het moment zit in in zweden en dit staat nu ook in mijn profiel. Nog geen verzoeken gekregen. Wie wil er dan ook naar noordzweden. Zelf ben ik nog op zoek naar een slaapplaats rond de kerst in Helsinki, maar ik verwacht dat dat moeilijk gaat worden, omdat het met kerst is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.