Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   het negatieve herinneren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1706648)

-=Eden=- 30-07-2008 22:28

het negatieve herinneren

Ik ben een tijdje terug tot de ontdekking gekomen (klinkt misschien raar) dat ik bij gebeurtenissen vaak alleen terug denk aan de negatieve dingetjes en daar dan ook op ga "doemdenken". Op die manier voelt het alsof ik niet vaak ergens plezier aan beleef.
Ik weet niet waar dit vandaan komt, want toch sta ik positief in het leven. Ik reis veel (wat ik erg leuk vind) heb een half jaar in het buitenland gewoond, heb het erg naar mijn zin op mijn opleiding, lieve vrienden en familie om me heen en heb het eigenlijk altijd wel naar mijn zin.
Maar als ik dan op een gebeurtenis terug denk krijg ik daar vaak een negatief gevoel over. Ook over de ervaring in het buitenland.
Het is misschien wat moeilijk uitgelegd, maar kan iemand zich hier in vinden? Of heeft iemand tips om dit te veranderen?
Ik weet dat het een manier van denken is, maar ik krijg het maar niet omgeschakeld.
Alvast bedankt :)

~lienepien~ 31-07-2008 08:37

Ik herken het wel. D'r hoeft maar één dingetje minder goed/slecht gegaan te zijn bij iets wat verder goed ging om er een negatieve gevoel aan over te houden, zeg maar.
'k Heb geen idee hoe je er af kunt komen, maar als iemand tips heeft hoor ik het graag...

xxChange 31-07-2008 10:16

ALs je in zo'n negatieve bui zit, opschrijven wat wél goed is gegaan en dan proberen te relativeren?

-=Eden=- 02-08-2008 16:51

Citaat:

~lienepien~ schreef: (Bericht 27946550)
Ik herken het wel. D'r hoeft maar één dingetje minder goed/slecht gegaan te zijn bij iets wat verder goed ging om er een negatieve gevoel aan over te houden, zeg maar.
'k Heb geen idee hoe je er af kunt komen, maar als iemand tips heeft hoor ik het graag...

Ja dat is precies wat ik bedoelde :)
En daar baal ik dan zo van, omdat het ook anders kan... soms gaat het zelf maar over echt hele kleine dingen

Volk 02-08-2008 18:28

Citaat:

xxChange schreef: (Bericht 27946777)
ALs je in zo'n negatieve bui zit, opschrijven wat wél goed is gegaan en dan proberen te relativeren?

Dit dus. Heeft bij mij altijd geholpen. En dan ook alles opschrijven wat goed is gegaan, tot in detail. Want vaak denk je ook tot in detail aan wat er verkeerd is gegaan.

Bovendien is het de mens eigen om vooral de slechte dingen te herinneren. Zo zijn de zomers altijd slecht en regent het op verjaardagen en zo voorts.

Eurynome 17-08-2008 19:42

Het feit dat je je de negatieve dingen meer herinnert is omdat je je mss ook meer concentreert op die dingen in het dagelijkse leven. Ik zou me meer gaan focussen op mijn ingesteldheid op dit moment. Zijn best veel experimenten over te vinden online denk ik (negatieve geheugenbias en zo van die dingen).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.