Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Geldigheid Windows OEM licentie. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1706800)

Koning 31-07-2008 21:08

Geldigheid Windows OEM licentie.

De ouders van een vriend van me hebben gevraagd of ik hun pc wil upgraden. Samen zijn we tot een nette keuze gekomen. Alleen heb ik nu nog een vraag over de Windows licentie die nu nog op de oude computer staat.

Bij het systeem wat destijds door de winkel is samengesteld is een losse OEM versie van Windows XP Home geleverd. Is deze ook te installeren op de nieuwe hardware of moet er dan een nieuwe licentie worden aangeschaft?

Alvast bedankt.

Triloxigen 01-08-2008 21:38

Microsoft is daar onduidelijk in.
Je moet het opnieuw activeren dmv een code die gebaseerd is op je hardware, als de hardware teveel verschilt dan ziet MS dat als een nieuwe computer dus een nieuwe licentie.
Als je dat krijgt kun je ook bellen en dan uitleggen en wellicht activeren ze het dan nog voor je.

Koning 01-08-2008 23:20

Geen kans op korting in dat geval?

Triloxigen 02-08-2008 00:13

Korting krijg je sowieso niet, het is of wel een nieuwe pc of niet.

Ik vind dat MS op deze manier illegale software in de hand werkt, ik vind dat je vrij staat je computer te veranderden naar wat je wilt.

Maar zou het eerst gewoon proberen via de telefoon.

Koning 02-08-2008 09:18

Nieuw setje mobo+cpu+ram+hdd. Je krijg wel korting als je via WGA je illegale versie laat checken en je vanuit daar besluit te kopen.

Triloxigen 02-08-2008 15:22

Ja, dat heb ik inderdaad ook weleens gehoord maar kan het niet bevestigen dat het zo is.

T_ID 02-08-2008 16:14

Citaat:

********** schreef: (Bericht 27954352)
Als je dat krijgt kun je ook bellen en dan uitleggen en wellicht activeren ze het dan nog voor je.

Mijn ervaring is dat wanneer je aangeeft dat de hardware op hetzelfde systeem veel veranderd is, ze je direct een code geven zonder verdere vragen.

M@rco 02-08-2008 23:59

Citaat:

********** schreef: (Bericht 27955134)
Korting krijg je sowieso niet, het is of wel een nieuwe pc of niet.

Ik vind dat MS op deze manier illegale software in de hand werkt, ik vind dat je vrij staat je computer te veranderden naar wat je wilt.

Maar zou het eerst gewoon proberen via de telefoon.

Het staat je ook geheel vrij dat te doen, maar dan moet je de (duurdere) retailversie van Windows kopen. ;)

Mijn ervaringen met die hele activatieprocedure zijn nogal wisselend, overigens. Ik heb wel eens een OEM-versie op een compleet ander systeem dan waar hij oorspronkelijk op stond geactiveerd en dat ging prima, terwijl mijn eigen (retail) versie een keer weigerde te activeren terwijk ik helemaal niets aan de hardware had veranderd. YMMV, ik zou het in ieder geval proberen en als het niet lukt, gewoon even bellen. Je krijgt toch totaal ongeïnteresseerde mensen uit India aan de lijn dus wie weet :p

deadlock 04-08-2008 16:26

Ik heb nog nooit problemen gehad met heractivatie. Als hij miept moet je een nummer bellen en dan kan je gewoon zeggen dat je oude hardware stuk is en vervangen is onder garantie.

Koning 04-08-2008 19:15

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 27965751)
Ik heb nog nooit problemen gehad met heractivatie. Als hij miept moet je een nummer bellen en dan kan je gewoon zeggen dat je oude hardware stuk is en vervangen is onder garantie.

Heb ik een keer in een ander geval gehad, kapotte HDD, meer niet. Er werd mij echter geen nieuwe code gegeven en ik moest maar een nieuwe licentie kopen. Blijft vaag. MS tolereert kopiëren en bestraft kopen.

deadlock 04-08-2008 19:34

Citaat:

Koning schreef: (Bericht 27966774)
Heb ik een keer in een ander geval gehad, kapotte HDD, meer niet. Er werd mij echter geen nieuwe code gegeven en ik moest maar een nieuwe licentie kopen. Blijft vaag. MS tolereert kopiëren en bestraft kopen.

Dan moet je het nog eens proberen met het nummer uit de VS en dan eerst dat automatische systeem. Alleen een HDD mogen ze écht niet weigeren en als je er werk van maakt krijg je nog een presentje van MS ook als goedmakertje. Ik heb dat ook wel eens aan het handje gehad :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.