![]() |
[php] chmod
het chmodden via mijn net geeschreven fotoboek 3.0 lukt niet
(linux server, dus geen windows hoor :)) Citaat:
PHP-code:
weet iemand hoe ik dit wel werkend kan maken? |
PHP wordt met dezelfde gebruiker als Apache uitgevoerd .. eentje die amper rechten heeft.
Als je niet de eigenaar van het bestand bent, kun je de permissies ook niet wijzigen. Oplossing zou zijn het bestand aan de Apache user toe te kennen. |
Citaat:
ik zal even zeggen wat ik wil: mensen moet via ftp (of hoe dan ook) bestanden uploaden en vervolgens een install script draaien wat wat databases maakt en de bestanden, waar nodig de juiste chmod rechten geeft |
Je kan bestanden aan www-data toekennen, de gebruiker die normaliter Apache draait. Dit gaat dmv:
Code:
chown www-data <file> Dit zou moeten werken. Aan de andere kant, als die bestanden geupload worden door gebruikers, is de eigenaar automatisch www-data. Dus dan zou het sowieso al moeten werken. Edit: Ik zie dat ze via FTP geupload worden, keb weer niet goed gelezen. Dan wordt het iets lastiger, vrees ik.. :\ |
Gewoon die bestanden aanmaken met een PHP script (aangenomen dat je dat mag op die server). Dan zijn ze van die user.
|
Citaat:
maar verder heb je wel gelijk; als ik het bestand maak (fopen met functie w) via php dan doet hij het goed alleen moet ik daarvoor eerst de bovenliggende directory 777 chmodden, en dan kan dus weer niet via het script :mad: ik zit er nu over te denken om in de handleiding te zeggen dat ze de directory 777 moeten chmodden en dan via het script de bestanden te maken maar dan heb ik even ander vraagje, kun je via php ook directories maken (leeg) ? (of tja, liever natuurlijk nog antwoord op mijn 1e vraag als mogelijk...) |
Citaat:
|
Ik had op een server ook zo'n probleem, maar toen heb ik in cuteFTP gewoon handmatig de rechten veranderd en dan heb je heel die chmod niet nodig....
|
Citaat:
ik heb het nu anders opgelost... ======= 1> in de handleiding wordt verzocht om VOOR de installatie de fotoboek directory 777 te chmodden 2> php maakt zelf enkele bestanden en directories aan (3, nog kijken of kan, anders weer user verzoeken)> php chmod de fotoboek directory van 777 naar 555 4> een uninstaller (eerste uninstaller voor php die ik schrijf :D) verwijdert de directories/bestanden (want dat lukt opeens niet meer via ftp, want dan heb ik DAAR weer niet de rechten :mad: en als ik dan toch met uninstaller ben kan hij mooi de databases verwijderen) iig bedankt voor jullie hulp, en misschien heeft iemand nog iets aan mijn bovenstaande oplossing pietje63 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18. |