Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Recycling (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1707710)

Missy 06-08-2008 19:36

Recycling

Recyclen. Doe je daar aan? Doe je aan afval scheiden? Dus alle papier netjes apart, groente/planten/fruit resten apart of alles bij elkaar? Of laat je je afval gerust op straat achter?

Barabas 06-08-2008 19:38

Heb ik mijn ouders voor.

Dinalfos 06-08-2008 19:41

Nee, ik ben tegen! Boo!

Kazet Nagorra 06-08-2008 19:42

Ja, als het niet te veel moeite kost.

Bas 06-08-2008 19:43

Boeit me niet zoveel, geen zin om er meer moeite voor te doen. En verder:

Citaat:

Dun Hout schreef: (Bericht 27975947)
Heb ik mijn ouders voor.

Paranoide 06-08-2008 19:45

Ik doe aan afval scheiden, ja, want het niet doen is ghey. En ik vind het lame dat we hier niet van die fijne prullenbakken hebben zoals in Duitsland, daar zijn alle prullenbakken op straat van die dingen met aparte vakjes voor papier/glas/plastic/overige zut.

Stefenootje 06-08-2008 19:47

Nou, dit topic komt op het juiste moment. Vanmiddag tijdens het opruimen heb ik nog een kilo folders in de container gegooid omdat ik er vanaf wilde. :o

Wat afval op straat betreft was ik vooral vroeger heel fanatiek. Ik ging een middag met mijn vriendinnetje met een prikstok al het straatafval opruimen. :D

Spoiler

secho 06-08-2008 20:05

Ik weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat, maar hier in Vlaanderen (Wallonië niet, heb ik mij eens laten vertellen) sorteren wij thuis groen afval, plastiek, papier en karton, PMD, glas en restafval. Vergeet ik nog iets? Ja, en echt vieze troep als batterijen en computeronderdelen enzo gaan ook apart naar het containerpark.

Aja, en al het radioactief afval van België ligt hier een paar kilometer verder onder de grond :).

Laatst organiseerde onze gemeente een actie waarbij je in ruil voor je groene bak 3 kippen kreeg. En ik maar denken: ja, dan heb je wel goed gegeten, maar wat moet je dan met je groen afval? (soms ben ik echt wel 'ne simpele')

Pippeloen 06-08-2008 20:05

Ik heb een papierbak, ik heb ook een tijdje gft afval verzameld, maar dit bleek zinloos omdat de vuilnismannen hier alles in dezelfde wagen gooien,
Glas gooi ik uiteraard in de glasbak en batterijen worden hier in het portiek verzameld en naar een chemisch afvaldepot gebracht.

Kazet Nagorra 06-08-2008 20:15

Citaat:

Pippeloen schreef: (Bericht 27976073)
Ik heb een papierbak, ik heb ook een tijdje gft afval verzameld, maar dit bleek zinloos omdat de vuilnismannen hier alles in dezelfde wagen gooien,
Glas gooi ik uiteraard in de glasbak en batterijen worden hier in het portiek verzameld en naar een chemisch afvaldepot gebracht.

Dan nog is het niet zinloos, GFT-afval heeft een veel hogere dichtheid, waardoor je minder vaak moet lopen als je het afval scheidt.

Paranoide 06-08-2008 20:15

Citaat:

Stefenootje schreef: (Bericht 27976004)
Nou, dit topic komt op het juiste moment. Vanmiddag tijdens het opruimen heb ik nog een kilo folders in de container gegooid omdat ik er vanaf wilde. :o

Wat afval op straat betreft was ik vooral vroeger heel fanatiek. Ik ging een middag met mijn vriendinnetje met een prikstok al het straatafval opruimen. :D

Spoiler

Lulz, ik ruimde op straat ook weleens troep van anderen op. Hoewel daar nooit spandoeken aan te pas kwamen.

En ik heb al m'n vrienden net zo lang gedresseerd tot ze ook braaf al hun troep bij zich hielden tot ze bij een prullenbak waren (y)

Pippeloen 06-08-2008 20:18

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 27976105)
Dan nog is het niet zinloos, GFT-afval heeft een veel hogere dichtheid, waardoor je minder vaak moet lopen als je het afval scheidt.

wat bedoel je met 'minder vaak lopen'?
Het zou in principe opgehaald moeten worden door een speciale gftwagen, zo staat het ook in de gemeentefolder. Ik zie ook niet in wat er zinvol aan is het te scheiden als het toch weer bij elkaar wordt gegooid.

Tink* 06-08-2008 20:20

Glas in de glasbak, papier gaat aan de straat, batterijen in de batterijenbak. Vroegah ging ik elke 2 weken oid met mijn broertje op de skelter bij de hele buurt glas ophalen en naar de glasbak brengen. :')

Kazet Nagorra 06-08-2008 20:26

Citaat:

Pippeloen schreef: (Bericht 27976115)
wat bedoel je met 'minder vaak lopen'?
Het zou in principe opgehaald moeten worden door een speciale gftwagen, zo staat het ook in de gemeentefolder. Ik zie ook niet in wat er zinvol aan is het te scheiden als het toch weer bij elkaar wordt gegooid.

Minder vaak lopen voor jou, van de vuilnisbak in je huis tot de kliko.

Andijvie 06-08-2008 20:55

Gft gaat in de gft-container, papier gaat op een stapeltje en dan aan straat, glas gaat naar de glasbak, batterijen gaan ook netjes naar de batterijbak.. Dat was 't wel. Alle andere dingen gaan in de restzak (waar eigenlijk geen drankkartons, blik, textiel en kunststofflessen in mogen...).

Nona 06-08-2008 21:39

Ik ging op vierjarige leeftijd al met mijn plastic kruiwagentje de straat rond omdat ik op het nieuws iets gehoord had over milieuvervuiling. :D

Thuis scheid ik niets, afgezien natuurlijk van glas en batterijen, dat soort zooi. Het wordt dan ook allemaal in één keer opgehaald, daar hoef ik geen moeite voor te doen. Bij mijn vriend scheiden we afval wel. Blik, papier, groen, glas, overige zooi en zo nu en dan een ritje voor chemisch.

Cherry Springs 06-08-2008 22:00

ik ben geen fanatieke afvalscheider maar ik doe het wel als in, dingen die in groenbakken horen in groenbakken doen en niet bij andere dingen. En mijn moeder heeft me aangeleerd om kartonnen dozen en oud papier bij elkaar te houden en niet in de gewone vuilnisbak te gooien.
Voor de rest zorgen mijn ouders meer voor de afvalverwerking dan ik.

sterrenmeisje 06-08-2008 22:42

ik breng al mijn papier weg, mijn glas en batterijen en dergelijke, maar gft gooi ik gewoon bij het gewone afval. als er namelijk heel weinig organische producten tussen het vuilnis liggen duurt het veel langer voordat vuilnis wordt verteerd/verwerkt, etc. dus.

sterrenmeisje 06-08-2008 22:43

ow, en kleren gaan naar de retourette of het leger des heils. meubels op de vuurkorf of naar de kringloopwinkel en de rest geef ik weg via vrienden/kennissen/internet

Jaeger 06-08-2008 22:46

Ik gooi papier, glas en restafval in verschillende bakken. Hier heeft het geen zin om GFT-afval te scheiden, want we hebben geen GFT-bakken.

Ford Prefect 06-08-2008 23:01

Ik breng oud papier weg, glas naar de glasbak en batterijen bij de chemische zooi. GFT doe ik gewoon bij al het andere afval, volgens mij wordt dat in Utrecht sowieso niet apart opgehaald.

Pippeloen 07-08-2008 08:15

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 27976140)
Minder vaak lopen voor jou, van de vuilnisbak in je huis tot de kliko.

de gftbak stond naast de gewone prullenbak hoor :p

Neko* 07-08-2008 10:19

Ik doe er eigenlijk niet zoveel aan. :o Maar ik woon dan ook nog gewoon thuis dus heb ik een moeder die zich daar mee bezig houdt.

N00dles 07-08-2008 18:49

Bij mijn ouders thuis doen ze het met een groene container met scheiding tussen GFT en huisafval/plastic.

Waar ik woon is dat niet, dus ik gooi alles bij elkaar in een vuilniszak.

MadameMinke 07-08-2008 18:57

Ik scheid GFT, papier en restafval.

Biertank 52 07-08-2008 19:00

Kranten, folders en dergelijke bundelen we voor het oud papier. Een los blaadje verdwijnt gewoon in de prullenbak. Chemisch afval gaat wel naar de juiste plek op de afvalverwerking.

Missy 07-08-2008 20:41

We hebben een papierenbak. Daar gaan alle folders/kranten/papier in. Twee vuilnisbakken: groente en overige. Batterijen gooi ik bij mijn werk erin.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06.