![]() |
Weerwolfspel # 50
Dit is dus het officiële Weerwolfspel-topic.
post gewoon even of je meedoet en maak, om vergissingen te voorkomen, geen 'aanvullijstjes'. Posts vóór 00.00 uur tellen niet mee. Minke en ik zullen (als jullie het goed vinden) dit spel spelleiden. We moeten maar even kijken hoeveel enthousiastelingen er dit keer zijn om te bepalen hoeveel functies erin komen e.d. De spelregels van het befaamde weerwolfspel Traditioneel speelt dit spel zich af in een klein dorpje in de Middeleeuwen wat geteisterd wordt door duivelse wezens: weerwolven. De setting is echter al vaak veranderd. Leden die mee willen spelen kunnen zich voor het spel begint (en nadat een nieuw spel is aangekondigd) inschrijven en zij krijgen (random) een rol toegewezen. In totaal spelen er 22 spelers mee. Hier onder bevinden zich dan vier weerwolven, een Tovenaar, een Heks, een Ziener, een Leerling, een wolfsbane, een verrader, een jager, de cupido en de 2 geliefden en een aantal simpele dorpelingen (over al deze functies later meer). Niet iedereen werkt tegen de wolven, maar ook dit wordt verderop uitgelegd. Iedereen weet van zichzelf welke rol/functie hij vervult, maar de weerwolven komen ’s nachts bij elkaar om te moorden en naar de maan te huilen en weten zo ook elkaars identiteit. Het doel van het spel is simpel: de dorpelingen (en de andere “good guys”) proberen alle weerwolven te doden, terwijl de weerwolven juist zo snel mogelijk iedereen op willen eten (met uitzondering van hun mede-weerwolven natuurlijk). Het spel begint met een eerste stemronde voor de dorpelingen. Tijdens de dorpsvergadering, ‘s avonds in de herberg, worden levensdraden doorgeknipt. Alle dorpelingen zitten rond de tafel (of achter hun pc) en bespreken wie er opgehangen moet worden. Hun dorp wordt al tijden ’s nachts geteisterd door terroriserende, moordende weerwolven, die overdag veranderen in onschuldig uitziende dorpsbewoners. Er moet iets aan gedaan worden. Er moet iets veranderen! De dorpelingen nemen het heft in eigen hand. Elke deelnemer stuurt een persoonlijk bericht aan de Spelleider met daarop de naam van degene die volgens hem moet worden opgehangen. Stemmen gebeurt dus niet in het weerwolfspel-topic, maar via een pm naar de Spelleider. De speler met de meeste stemmen wordt gelyncht, sterft, en ligt dan helaas uit het spel. De Spelleider maakt bekend wie welk lot is toegevallen door middel van een verslag van de gebeurtenis en vertelt ook welke rol de overledene vervulde. ’s Nachts is de tijd van de weerwolven. In het licht van de maan veranderen zij van gedaante en sluipen zij door het dorp, waar zij samen een slachtoffer maken. In overleg kiezen de weerwolven hun menselijke maaltijd en dit melden zij in een gezamenlijk bericht aan de Spelleider. Deze maakt vervolgens weer bekend wat voor tragedie er ’s nachts heeft plaatsgevonden… Als de avond valt komen de dorpelingen weer bij elkaar met een kroes bier in de herberg, om de verschrikkelijke voorvallen van voorgaande nacht te bespreken. Natuurlijk is er dan weer een stemronde, een nacht waarin de weerwolven toeslaan, et cetera. Alle functies naast de gewone wolven en dorpelingen op een rijtje: Verrader Functie tijdens hangrondes: De Verrader stemt mee met de dorpelingen in de hangronde, maar zal dus altijd op een andere dorpeling stemmen. Hij probeert andere dorpelingen verdacht te maken en gelijkspel uit te lokken. Functie tijdens eetrondes: geen. Positie: wolven Kennis: de verrader weet wie de wolven zijn. Heks Functie tijdens hangrondes: De heks stemt als gewone dorpeling, maar probeert andere dorpelingen weg te stemmen. Dit kan mislukken omdat de heks de identiteit van de wolven niet kent. Functie tijdens eetrondes: De heks stuurt één naam naar de spelleider. Deze persoon wordt tijdens die eetronde behekst. Kiest de heks de leerling, de verrader of een dorpeling dan is er geen effect (want die doen toch niks tijdens eetrondes). Kiest de heks een weerwolf dan is er geen effect want deze zijn immuun tegen de heks’ krachten. Kiest de heks de tovenaar, ziener of wolfsbane dan wordt deze persoon's speciale functie tijdens deze eetronde geblokkeerd. (bescherming van tovenaar vervalt, wolfsbane kan die ronde gewoon worden opgegeten, ziener krijgt bericht dat de opgevraagde functie niet kan worden gegeven vanwege beheksing). De heks krijgt niet te horen wat voor effect haar beheksing heeft gehad. Positie: wolven Kennis: alleen de eigen functie. Leerling Deze begint het spel als een gewone dorpeling, maar zodra de Tovenaar, Ziener of Heks wordt gedood zal de speciale functie van de Leerling in werking treden. De Leerling wordt gepromoveerd naar Tovenaarsleerling, Leerling-ziener of Leerling-heks (afhankelijk van wie er als eerste sterft). De leerling krijgt dan dezelfde gave en functie. Er is maar één leerling, dus alleen de persoon die als eerste dood gaat kan worden vervangen. Als de leerling eerder dood gaat dan bovenstaande drie dan is er uiteraard geen vervanging. Een leerling-ziener begint 'blanco', hij krijgt niks van de info van de oude ziener te horen. Het leuke van de leerling is dat ie in het begin niet weet waar zijn loyaliteit ligt: als ie leerling-heks wordt gaat hij bijvoorbeeld voor de wolven werken. Positie: dorpelingen (aanvankelijk, dit kan veranderen mocht de Leerling Leerling-heks worden) Kennis: alleen de eigen functie Tovenaar Overdag stemt de Tovenaar met de dorpelingen mee, maar in de nacht mag hij zijn speciale kracht gebruiken. Hij beschermt namelijk elke nacht één van de dorpsbewoners tegen de weerwolven, waarbij hij natuurlijk niet zichzelf mag beschermen. De naam van zijn beschermeling stuurt de Tovenaar in een pm naar de Spelleider. Positie: dorpelingen Kennis: alleen de eigen functie. Wolfsbane De Wolfsbane kan de eerste keer dat hij door de wolven wordt uitgekozen niet worden opgegeten (helaas is hij niet immuun voor dood door ophanging). Verder is hij een gewone dorpeling (en stemt dus ook tijdens de hangrondes). Positie: dorpelingen Kennis: alleen de eigen functie. Ziener Overdag stemt de Ziener gewoon mee met de dorpelingen. De Ziener kan in de nacht van de eetrondes een bericht sturen naar de Spelleider om te vragen wat een bepaald persoons functie/rol is en deze kennis gebruiken om te stemmen. Let op: de ziener mag NOOIT tegenover andere spelers duidelijk maken welke personen welke functies hebben, of duidelijk maken wie er slecht is. De ziener mag wél proberen de mensen waarvan hij de functies weet verdacht te maken. Dit is een beetje een grijs gebied, maar om het spel voor iedereen leuk te houden vragen we iedereen zich aan deze regel te houden. Positie: dorpelingen Kennis: de eigen functie en de functie van de gevraagde persoon/personen. De geliefden De geliefden zijn, zoals de naam het al zegt, geliefden. Als één van de twee sterft, sterft de ander van verdriet ook. Het doel is dus om samen het spel te overleven. De geliefden mogen met elkaar overleggen en al hun kennis delen, dit mag uiteraard niet met de anderen. Positie: ze gaan altijd voor elkaar, ongeacht aan welke kant ze staan Kennis: de eigen functies en alle overige beschikbare kennis. Cupido Deze koppelaar moet bij het begin van het spel twee namen opgeven en dit worden dan de geliefden. Dit gebeurt het liefste vóór de eerste hangronde. Op die manier kan de spelleider niet expres een wolf en een dorpeling samenzetten (of juist niet), maar hangt het echt af van het toeval, aangezien de cupido dus niet de functies van andere spelers weet. Verder speelt Cupido als gewone dorpeling (en stemt dus mee tijdens de hangrondes) Let op: Cupido moet zijn keuze zo snel mogelijk duidelijk maken aan de spelleiders. De cupido mag NIET duidelijk maken tegenover anderen wie de geliefdes zijn, maar mag ze wel proberen verdacht te maken. Positie: dorpelingen Kennis: de eigen functie en de functie van de geliefden De jager De jager is vooral een doorn in het oog van de wolven. Hij mag iemand afschieten zodra hij dood gaat, of dat nou in de eet of hangronde is. Zolang de jager erin zit loop je het risico om te worden neer geschoten als je iemand te verdacht maakt of jezelf verdacht maakt. Hij weet alleen zijn eigen functie. Hij kan dus per ongeluk in het voordeel van de wolven schieten. Verder stemt de jager gewoon mee tijdens de hangrondes. Positie: Dorpelingen Kennis: Alleen de eigen functie Een paar regels om goed spelverloop te bevorderen Onderling overleg is niet toegestaan! (behalve natuurlijk tussen de weerwolven en geliefdes) De wolven winnen het spel als op een bepaald moment zij in de meerderheid zijn. Een meerderheid van wolven resulteert namelijk in het feit dat er na een stemronde altijd een niet-weerwolf wordt opgehangen. De dorpelingen winnen als alle weerwolven opgehangen zijn. Echter: Indien de geliefden nog in het spel zijn, wanneer één van de partijen is overwonnen, dan zijn de geliefden de echte winnaars van het spel! Iedere deelnemer, behalve de weerwolven, moet stemmen. Na 1 ronde niet te hebben gestemd krijg je een waarschuwing van de Spelleider. Als je 2 rondes niet hebt gestemd krijg je een zogenaamde 'rode kaart' en mag je het volgende spel niet meedoen. De Ziener en Cupido houden xtra kennis voor zichzelf, maar mogen zich natuurlijk wel gedragen naar zijn kennis zonder dit expliciet te zeggen. (d.w.z. mensen wel verdacht maken, maar niet de functie van die mensen vertellen) Per ronde mag de Ziener slechts van één user de functie opvragen. De Spelleider mag niks loslaten over het verloop van het stemmen (wie en wie wat heeft gestemd moet maar achteraf blijken). De Tovenaar mag per nacht één user beschermen tegen de weerwolven en nooit zichzelf. De weerwolven moeten elke nacht in overleg met elkaar proberen een dorpeling op te eten. Bluffen is toegestaan, zelfs gewenst. Laat je fantasie de vrije loop, post je weerwolftheorieën, complottheorieën en bluf waar je wilt in deze spuisels. Het spel heeft elke keer twee stemrondes. Eén van de dorpsbewoners en één van de weerwolven. Per ronde is er een deadline waarvoor gestemd moet worden welke duidelijk door de Spelleider genoemd wordt, dit is meestal 24 uur. Als je niet vóór de deadline hebt gestemd is je stem ongeldig en vervalt deze. Bij gelijkspel stemmen de weerwolven ook en hebben zij dus de beslissende stem. Zij horen ook tussen wie het gelijkspel is. Als je dood bent ben je ook echt dood. Het is dan dus niet de bedoeling om nog theorieën te gaan spuien. De wolven eten -meestal- niet voor niks iemand op. Doe je dit toch heb je kans dat de spelleiders je een ‘rode kaart’ geven voor het volgende spel en je dat spel dus niet mee mag spelen. Veel plezier! Groetjes, Minke en Fantome |
Echt vet dat jullie willen spelleiden! Ik schrijf me morgen wel in, wil nu echt naar bed. :P Truste!
|
kut. ga ik net 2 weken op vakantie
|
Te vroeg :nono:
;) |
Je mag ook nog niet aanmelden staat er ;)
|
Oh. Kep de hele beginpost niet gelezen.
|
Ik doe mee! Als spelleider. :)
|
Ik wil ook wel.
|
Ik wil wel meedoen. :)
|
ik wil ook mee doen weer :)
|
het is rustig...
|
ik wil wel meedoen
|
I'm in!
Hoop niet dat het weer zo lastig is als vorig spelletje om de boel vol te krijgen ;) |
Oké, ik doe ook wel mee.
|
6,5 inschrijvingen nu :P
|
Ik wil heel graag meedoen..maaaaaar ik kom hier al jaren zonder te posten, dus denk niet dat ik mee kan doen he? :'(
|
volgens mij mag je meedoen vanaf 100 posts.
|
Ik doe mee!
|
ik kan niet meedoen, want ik ga zondag naar sziget, maar dat wilde ik toch even hier melden, plus een "veel plezier!!!" naar iedereen *O*
|
Citaat:
Zag wel dat ik een hele tijd geleden wel heb meegedaan met het weerwolfspel #15 haha :cool: Was ik al weer vergeten. |
misschien hanteren de spelleiders wel andere regels nu omdat het tegenwoordig moeilijk is de lijst met spelers vol te krijgen.
|
Ik doe ook mee *O*
|
Even 44 posts erbij spammen in het saai-topic anders Mutsieprutsie ;) Het duurt waarschijnlijk toch nog wel een dag voordat we beginnen. En misschien vinden de spelleiders het wel ok ja.
|
Als mutsje al eerder heeft meegedaan lijkt het me geen probleem dat ze minder posts heeft eh ;)
Overigens doe ik niet mee. |
Citaat:
Schiet niet echt op zo... Waar zijn alle vaste die-hards? |
Citaat:
En ook geen zin in trouwens ;) |
Ooh ja ik doe wel weer eens mee. :)
|
@ mutsieprutsie: ik heb minke even een pm gestuurd wat zij ervan vind als je meespeelt... maar als je ervoor zorgt dat je even spamt in het wat saai zeg topic, heb je ook 100 posts ;) en anders moet ik even afwachten wat minke vind.
|
Citaat:
|
Citaat:
ik zei alleen maar dat het probleem dat sowieso was opgelost en ik nu eerst ff van minke wil horen wat zij vindt. |
Citaat:
|
Heey niet spammen in dit topic!!!!!
Stelletje spammerds, mee doen of niet en niet piepen mevrouw lisaaah :) |
*laat ook maar zitten trouwens*
Maar ik hoop niet dat iedereen doorgaat met zich ermee bemoeien, want volgens mij kunnen we dit soort dingen prima zelf oplossen. |
Jezus ben je ongesteld ofzo, huilenhuilen.
Ik doe niet mee nee. |
En het weerwolfspel is weer begonnen :):):)
|
Citaat:
|
Jammer dat Fantome spelleider is, maar ik doe weer mee. :)
|
Oh jammer, ik had wel mee willen doen!
of kan dat nog? Want dan doe ik mee |
fizzle je mag mee doen!! Maar niet spammen
:vervelend doet en nu ophoudt, sorry fantoompje: |
hahahaha, nu al problemen om niks :D (y)
|
Ik doe wel mee.
|
Spelers
|
Spelers
:) |
Citaat:
|
geen zin
|
Maar wie moet je dan PM-en, minke of Fantoom? En daar bestaan straks nog misverstanden over enzo? Ohjee!
Of gaan ze onder de naam Spelleider en ben ik nu onwetend aan het doen? |
Je moet niemand pm-en.
|
De spelleider toch?
Om te stemmen |
Als het spel eenmaal begint, ja.
|
Maar dan moet je dus Spelleider pmmen?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.