![]() |
Sham Figures
Sometimes you're scared and want to hide Sometimes you're afraid and you think you might kill yourself, or at least you try Fallin'is disgrace for you're too shy People lookin', thinking it's you The one that's weird, the one that's a fool But all you see, are ghosts at night Not there, unreal... Unable to fight? Ik dicht zelden, ben enorme beginnelinge dus commentaar, critique etc is meer dan welkom(y) |
Probeer in het nederlands te dichten, vooral als je een beginneling ben. Engels is zoveel lastiger omdat het niet je moedertaal is.
Het gedicht zelf komt op mij nu meer als een rap over. |
Ik vind het niet zo bijzonder. Dit klinkt best negatief maar ik zal me nader toelichten. Waarom schrijf je in het Engels? Het is misschien beter dat je in het Nederlands schrijft. Komt natuurlijk niet zo hip over als Engels maar -ik ga ervan uit dat- Nederlands je moedertaal is. Juist omdat dit je moedertaal is, zal je je beter kunnen uitdrukken en beelden kunnen gebruiken.
Wat me op het volgende punt brengt, beelden. Je schrijft nogal erg letterlijk. Je eerste regel is 'soms ben je bang' maar dit is niet echt pakkend. Als lezer krijg je niet het gevoel dat je verder wilt lezen. Ook de rest is allemaal expliciet. Het gaat erom in poëzie dat je bij de lezer een gevoel overbrengt maar niet door een aantal prozazinnen in stukjes te kappen. Probeer gevoelens op een andere manier te verwoorden dan gewoon te zeggen 'soms ben je bang'. Verder, nog een laatste tip, lees eens poëzie (hier of uit een bundel) en kijk eens hoe dichters met taal omgaan. Het zal veel verduidelijken wat ik hier probeer uit te leggen. Veel succes nog met het schrijven en blijf gerust posten :) |
Bedankt!
Ik dicht vrijwel altijd puur uit gevoel, wat ik voel schrijf ik dan ook gewoon op waardoor je idd heel letterlijke dingen krijgt. Ik schrijf meestal in het engels omdat ik het meestal mooier vind klinken en op de één of andere manier komen engelse worden sneller in me op en voelt het makkelijker aan?:rolleyes: Ben wel gewoon Nederlandse, maar ben behoorlijk goed in Engels, misschien dat het daar ook aan ligt. Ik denk dat ik maar eens ga nadenken over mooie -Nederlands- woorden, misschien dat dat al wat zal helpen? |
Het is niet slecht dat je vanuit je gevoelens vertrekt en dat je die eerst opschrijft. Wat je wel kan doen is nadat je je eerste gevoelens op papier gezet hebt van daaruit verderwerken. Je behoudt dus als het ware je uitgangspunt, je gevoel, maar je zet het dan om in beeldspraak. Het nadenken over Nederlandse woorden is alvast een goed begin. Probeer met speciale woorden, klanken, combinaties, tegenstellingen, enz... het gevoel dat je hebt te omschrijven.
Over mijn opmerking betreffende het Engels. Ik wil daarmee zeker niet oordelen over je kennis ervan, maar het is gewoon een feit dat Nederlands je moedertaal is en dat je daarom ook over meer woordenschat en feeling beschikt in die taal. Laat die Engelse woorden dus maar opborrelen als dat makkelijker voor je is maar zet die woorden, de gevoelens die ze bij je oproepen om in het Nederlands. Je zal zien, je zal er veel meer kanten mee uitkunnen. |
Citaat:
The one that's weird, Oh no he didn't. |
't moet 'who' zijn, weet het, maar vond 'who's a fool' te oe-erig
|
Sometimes I run, sometimes I hide, Sometimes I'm scared of you...
Ja sorry, ik lees een zeer, zeeeeer hoog Britney Spears gehalte! Wil je lachen? Moet je ze eens allemaal nalezen. Ik moet wel waarschuwen dat ze echt trailertrash zijn. Maar, ze verdiende miljoenen pegels door dit soort dingen op te dreunen, dus vrees niet. Misschien komt dit ook ooit nog goed. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55. |