Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   bloedarmoede? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1707993)

kattenkop 08-08-2008 12:22

bloedarmoede?

een anderhalf jaar geleden heb ik behoorlijke bloedarmoede gehad. Volgens de arts zouden ijzerpillen te langzaam helpen en daarom heb ik twee keer een ijzerinfuus gehad. Na die tijd ging alles weer goed.

Sinds een paar maanden heb ik weer minimaal 8 tot 9 uur slaap per dag nodig anders voel ik me doodmoe, ben prikkelbaar enz. Afgelopen maandag ben ik ongesteld geworden. Ik had weer eens erg last van buikpijn ( dit heb ik nog maar 1 a twee keer per jaar sinds ik aan de pil ben) en was de eerste dag ook af en toe duizelig. Dit ging over. Maar vanaf gisteravond voel ik me trillerig, heb af en toe het gevoel dat ik diarre ga krijgen of moet over geven, maar dat zet gelukkig niet door. Verder ben ik af en toe duizelig, misselijk, erg moe en hoofdpijn. Tevens lag ik vanmorgen te rillen onder mijn dekbed.

Vanaf vanmorgen voel ik me niet echt ziek, hoogstens minder stabiel op mijn benen, moe en hoofdpijn. Hiervoor ben ik naar de vervangende huisarts geweest (mijn eigen is op vakantie) Hij dacht dat de klachten kwamen door een combinatie van het warme weer en ongesteld zijn. Tevens gaf hij aan dat ik er wel wat bleekjes uit zag en gaf me het advies om meer ijzerbevattende dingen te eten. Voor de zekerheid heeft hij mijn kleine HB waarde bepaald met een vingerprik. Deze waarde was normaal en toen ben ik naar huis gestuurd.
Nu voel ik me dus nog steeds doodmoe, hoofdpijn, en als ik opsta iets duizelig.

Nu mijn vraag:
Mijn eigen huisarts heeft me toendertijd naar het ziekenhuis gestuurd om bloed te laten prikken. Deze huisarts heeft me op bloedarmoede getest met een vingerprik. Dit gaf aan dan mijn kleine hb waarde normaal is...
Dit verschil vind ik raar.
Wat is de gangbare manier op te testen op bloedarmoede?
Moet ik gewoon maar afwachten tot ik me beter voel of maandag nogmaals een afspraak maken mocht ik me nog niet toppie voelen? -O-

marrel 08-08-2008 12:51

De standaard methode voor HB bepaling gaat fotometrisch op het lab nadat je bloed hebt laten prikken. Ik weet niet in hoeverre een vingerprik nauwkeurig is. Ik zou nogmaals gaan als je je zo voelt, de klachten passen wel. Als hij weer een vingerprik wil doen kun je misschien eens vragen of de methode wel nauwkeurig genoeg is.

En anders is er nog een kans dat het iets anders is en moet je ook doorvragen lijkt me.

ilse 08-08-2008 15:52

Ik heb juist een vrij hoog ijzergehalte, weet iemand hoe dat kan??

Phie. 08-08-2008 21:38

Citaat:

ilse schreef: (Bericht 27984914)

Heeft volgens mij geen reden. Wat vind je vrij hoog want ik meen me te herinneren dat ze bij de Bloedbank vertelden dat te hoog ook niet goed is.

duivelaartje 09-08-2008 10:04

Citaat:

ilse schreef: (Bericht 27984914)

Dan heb je misschien hemochromatose. :p (meest voorkomende erfelijke ziekte in nederland) Ik weet niet hoe je erachter bent gekomen dat je een te hoog ijzergehalte hebt? Maar een teveel aan ijzer is niet goed en kan op een lange termijn (gaat over jaren) schadelijke gevolgen hebben aan onder andere je lever. Nou weet ik niet hoe hoog 'vrij hoog' is, maar ik zou het even in de gaten houden.

kattenkop 10-08-2008 16:01

@ ilse: hoe voelt het dan als je een vrij hoog ijzergehalte hebt? En hoe ben je erachter gekomen?

Ondertussen voel ik me niet meer ziek. Ben alleen erg moe en kortademig. Slaap makkelijk 10 uur per nacht en smiddags nog een uurtje en heb nog steeds wallen onder mijn ogen. Vanmiddag een half uurtje gefietst en een dik half uur gewandeld. Met verschillende pauzes ging dit tenminste weer. Al voelt het nu al weer alsof ik lood in mijn benen (en armen) heb.

Denk niet dat ik het haal om te gaan werken morgen...Denk dat ik morgen idd nog maar eens ga zeuren bij de huisarts. :evil:

Alyssia 10-08-2008 21:05

Goed dat het al wat beter gaat. ^^ Nog een paar natuurlijke dingetjes die misschien je ijzertekort zouden kunnen verminderen:
- Veel vitamine C
- Vermijd cafeïne en tannine (thee, groene thee mag wel!)

Goede plantaardige bronnen van ijzer zijn: broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten, gedroogd fruit, graan en citrusvruchten. Andere goede ijzerbronnen zijn o.a. appelstroop en chocolade (vind je vast niet erg ;))

En ik zou inderdaad nog even bij de dokter langsgaan, je weet maar nooit. Succes!

ilse 10-08-2008 22:12

k heb geen idee, alleen er is laatst bloed afgenomen en toen werd er dus gekeken of het te laag was.. maar de dokter vroeg of ik ijzertabletten nam. nou nee dus. ze vond het aan de hoge kant, maar ook weer niet zo dat er iets mee moest. vraag me alleen af hoe je daaraan kan komen..

ilse 10-08-2008 22:25

Citaat:

duivelaartje schreef: (Bericht 27987438)
Dan heb je misschien hemochromatose. :p (meest voorkomende erfelijke ziekte in nederland) Ik weet niet hoe je erachter bent gekomen dat je een te hoog ijzergehalte hebt? Maar een teveel aan ijzer is niet goed en kan op een lange termijn (gaat over jaren) schadelijke gevolgen hebben aan onder andere je lever. Nou weet ik niet hoe hoog 'vrij hoog' is, maar ik zou het even in de gaten houden.

ieuw... heb dit opgezocht en dat klinkt echt.. eng :s
maar als de dokter er verder niets achter zocht, kan ik er dan vanuit gaan dat het 'niets' is? of zal ik erachteraan gaan..

kan je daar ook van flauwvallen? want dat hbe ik dus regelmatig, en dart was wat ze zouden gaan onderzoeken.. (ga nu een band om krijgen die 2 weken mn hart bij gata houden ofzo, geen idee)

sorry dat ik dit topic een andere kant ook opstuur, als ik een nioeuw topic moet maken wil ik dat ook wel doen..

DDM 10-08-2008 22:45

Een vingerprik is een goede methode. Als deze een normaal Hb aangeeft dan mag je aannemen dat dit inderdaad zo is.

@Ilse: Normaalwaarden van het ijzer (net zoals alle normaalwaarden) worden gebaseerd op de normale verdeling met zijn SD's. Als je hier boven zit wil dat niet zeggen dat dit meteen afwijkend is. Je valt gewoon wat boven het gemiddelde. Het kan natuurlijk hemochromatose zijn, maar dan is het ijzer echt torenhoog. En er mag verwacht worden van je huisarts dat hij/zij dit dan wel als afwijkend beschouwt. Maar ik zou me geen zorgen maken :)

ilse 10-08-2008 22:49

Citaat:

DDM schreef: (Bericht 27994470)
Een vingerprik is een goede methode. Als deze een normaal Hb aangeeft dan mag je aannemen dat dit inderdaad zo is.

@Ilse: Normaalwaarden van het ijzer (net zoals alle normaalwaarden) worden gebaseerd op de normale verdeling met zijn SD's. Als je hier boven zit wil dat niet zeggen dat dit meteen afwijkend is. Je valt gewoon wat boven het gemiddelde. Het kan natuurlijk hemochromatose zijn, maar dan is het ijzer echt torenhoog. En er mag verwacht worden van je huisarts dat hij/zij dit dan wel als afwijkend beschouwt. Maar ik zou me geen zorgen maken :)

Thnx, ik slaap nu in ieder geval wat rustiger... :) volgens mij was het ook gewoon wat boven het gemiddelde.

pfieuw.. *O*

duivelaartje 11-08-2008 06:37

Citaat:

ilse schreef: (Bericht 27994375)
ieuw... heb dit opgezocht en dat klinkt echt.. eng :s
maar als de dokter er verder niets achter zocht, kan ik er dan vanuit gaan dat het 'niets' is? of zal ik erachteraan gaan..

kan je daar ook van flauwvallen? want dat hbe ik dus regelmatig, en dart was wat ze zouden gaan onderzoeken.. (ga nu een band om krijgen die 2 weken mn hart bij gata houden ofzo, geen idee)

sorry dat ik dit topic een andere kant ook opstuur, als ik een nioeuw topic moet maken wil ik dat ook wel doen..

Je moet een half jaar een te hoog ijzergehalte hebben voordat ze aan ijzerstapeling gaan denken hoor. ;) En dan moet het ook wel écht hoog zijn. Ik zou het gewoon even in de gaten houden en je over een half jaar ofzo weer even laten testen. Misschien was het maar tijdelijk. :)

(Je kunt je ijzergehalte lager maken door bloeddonor te worden. :p)

ilse 11-08-2008 07:32

Citaat:

duivelaartje schreef: (Bericht 27995150)
Je moet een half jaar een te hoog ijzergehalte hebben voordat ze aan ijzerstapeling gaan denken hoor. ;) En dan moet het ook wel écht hoog zijn. Ik zou het gewoon even in de gaten houden en je over een half jaar ofzo weer even laten testen. Misschien was het maar tijdelijk. :)

(Je kunt je ijzergehalte lager maken door bloeddonor te worden. :p)

ben bang van prikken ;)

maar ik zal het over een half jaar of wat nog eens laten prikken :)

Phie. 12-08-2008 17:23

Citaat:

DDM schreef: (Bericht 27994470)

Wat is torenhoog wat betreft ijzer. Tien?

Eva 12-08-2008 21:33

Citaat:

Phie. schreef: (Bericht 28004369)

tien is nog niet torenhoog

Hemoglobine Normaalwaarde mmol/l Bloedarmoede
Mannen 8,5 - 11 lager dan 8
Vrouwen 7,5 - 10 lager dan 7

bron bloedbank

essie89 13-08-2008 08:02

Volgens mij is het zo dat ze zo'n vingerprik doen als ze alleen je ijzergehalte willen weten, en het 'echte' bloedprikken als ze nog meer dingen willen testen. 'Moe' is vaak een vage klacht, en er zijn dan meer stoffen waar je een tekort aan kunt hebben. Dus met 'echt' bloedprikken controleren ze die andere stoffen ook..
Weet het verder niet zeker hoor!

DDM 13-08-2008 21:52

Citaat:

Phie. schreef: (Bericht 28004369)

Citaat:

Eva schreef: (Bericht 28005597)

bron bloedbank

Jullie halen nu 2 dingen door elkaar. Het gaat om het ijzergehalte en niet om het Hb-gehalte (hemoglobinegehalte). Het Hb is gewoon normaal.

Bij hemochromatose is het ijzergehalte in het lichaam verhoogd. Je hebt dan waarden van boven de 1000. Echt klassiek is het zelfs boven de 4000 ug/L.

Met een vingerprik meet je trouwens niet het ijzergehalte, maar het Hb.

Eva 14-08-2008 08:59

Citaat:

DDM schreef: (Bericht 28010946)
Jullie halen nu 2 dingen door elkaar. Het gaat om het ijzergehalte en niet om het Hb-gehalte (hemoglobinegehalte). Het Hb is gewoon normaal.

Bij hemochromatose is het ijzergehalte in het lichaam verhoogd. Je hebt dan waarden van boven de 1000. Echt klassiek is het zelfs boven de 4000 ug/L.

Met een vingerprik meet je trouwens niet het ijzergehalte, maar het Hb.

:o

Phie. 14-08-2008 22:12

Citaat:

Eva schreef: (Bericht 28005597)

bron bloedbank

Best raar dan dat de grens om bloed te geven bij mannen 8.3 is

duivelaartje 15-08-2008 17:02

Citaat:

Phie. schreef: (Bericht 28014873)
Best raar dan dat de grens om bloed te geven bij mannen 8.3 is

Hoezo?

Daantje_0705 15-08-2008 20:02

Citaat:

duivelaartje schreef: (Bericht 28018074)
Hoezo?

Omdat dat onder de normaalwaarde ligt en je Hb van bloedgeven meestal 0,2 punt daalt waardoor je al bijna op de grens van bloedarmoede zit. Bij vrouwen ligt de grens op 7,8 dacht ik (uit m'n hoofd).

Anika 15-08-2008 20:45

Van de site van de bloedbank:

Hoe hoog moet het ijzergehalte (Hb-gehalte) zijn om bloed te kunnen geven?
Voor iedere donatie wordt het ijzergehalte (Hb-gehalte) gemeten. Bij gezonde mannen is deze waarde 7.5 mmol/l of hoger en bij gezonde vrouwen 7.0 mmol/l of hoger. *knip* Om bloed te kunnen geven moet het ijzergehalte 8.4 of hoger zijn bij mannen en 7.8 of hoger bij vrouwen. De bloedbank hanteert een ruime marge, om er zeker van te zijn dat de donor door het afgeven van een halve liter bloed geen bloedarmoede oploopt. *knip*

Raar dat de bloedbank blijkbaar twee verschillende dingen zegt, aangezien er bij Eva's info ook bron bloedbank staat :confused: volgens hun veelgestelde vragen is de marge voor mannen in ieder geval nog ruim genoeg om boven de bloedarmoedegrens te blijven.

duivelaartje 15-08-2008 20:55

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 28018580)
Omdat dat onder de normaalwaarde ligt en je Hb van bloedgeven meestal 0,2 punt daalt waardoor je al bijna op de grens van bloedarmoede zit. Bij vrouwen ligt de grens op 7,8 dacht ik (uit m'n hoofd).

Ja dat snapte ik wel, maar een ondergrens van 8,3/8,4 voor bloeddonor vind ik dus niet zo heel raar.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.