Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Vanaf wanneer studiefinanciering? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1708244)

Demo 09-08-2008 22:26

Vanaf wanneer studiefinanciering?

Hoi allemaal,

Per 1 september ga ik studeren, en moet ik ook collegeld betalen, maar ik krijg eind september pas voor het eerst studiefinanciering. Een vriend van me begint ook pas in september, maar heeft contact gehad met de ibgroep, toen hebben ze gezegd, vul maar in dat je augustus moet beginnen, en die krijgt eind deze maand dus zijn eerste studiefinanciering.. :-S.. Kan iemand me uitleggen hoe dat precies zit en of hij nou gewoon 1 studiefinanciering meer uitbetaald krijgt dan ik offf..?
En op de site van de ibgroep staan 12 uitbetaaldata, betekent dat dat ik volgend jaar de zomervakantie gewoon doorbetaald krijg?

Alvast bedankt.

fractuur 09-08-2008 22:54

Misschien dat je het grote IBG-topic even moet zoeken op A,W & R. In de zomervakantie krijg je iig je stufi doorbetaald. En is er een reden dat je je stufi al eerder zou willen? Ik denk dat je daarvoor wel te laat bent, want als je veranderingen in de lening wil aanbrengen (dat komt gelijk met je stufi) moet dat voor de eerste van de maand waarin je het wilt ontvangen.

Andijvie 09-08-2008 22:56

Citaat:

Demo schreef: (Bericht 27989856)
Hoi allemaal,

Per 1 september ga ik studeren, en moet ik ook collegeld betalen, maar ik krijg eind september pas voor het eerst studiefinanciering. Een vriend van me begint ook pas in september, maar heeft contact gehad met de ibgroep, toen hebben ze gezegd, vul maar in dat je augustus moet beginnen, en die krijgt eind deze maand dus zijn eerste studiefinanciering.. :-S.. Kan iemand me uitleggen hoe dat precies zit en of hij nou gewoon 1 studiefinanciering meer uitbetaald krijgt dan ik offf..?
En op de site van de ibgroep staan 12 uitbetaaldata, betekent dat dat ik volgend jaar de zomervakantie gewoon doorbetaald krijg?

Alvast bedankt.

Je krijgt stufi telkens aan het einde van de maand (rond de 24ste telkens). Als je per 1 september begint, dan krijg je ook pas vanaf eind september voor het eerst stufi. Aangeven dat je per augustus al begint is raar; je kan je pas per 1 september inschrijven voor studies, dus dan val je vrij snel door de mand. (En je krijgt een vast aantal maanden stufi, 4*12 maanden, dus als die vriend al in augustus stufi ontvangt, dan krijg hij nog steeds niet meer stufi dan jij krijgt, maar 't lijkt me stug dat hij per augustus al stufi ontvangt wanneer hij pas per 1 september met een studie begint, voor zover ik 't weet kan dat gewoon niet.)

En ja, in de zomermaanden krijg je ook stufi; het collegejaar loopt gewoon van 1 september tot en met 31 augustus.

Missy 10-08-2008 14:31

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 27989968)
Je krijgt stufi telkens aan het einde van de maand (rond de 24ste telkens). Als je per 1 september begint, dan krijg je ook pas vanaf eind september voor het eerst stufi.

Dat dacht ik ook, maar ik krijg het pas in oktober. Terwijl ik wel in september achttien wordt.

Andijvie 10-08-2008 15:12

Citaat:

Missy schreef: (Bericht 27991481)
Dat dacht ik ook, maar ik krijg het pas in oktober. Terwijl ik wel in september achttien wordt.

Klopt ja, kinderbijslag gaat per kwartaal, in het kwartaal waarin je achttien wordt krijg je nog gewoon kinderbijslag (en dus geen stufi). Of zoals 't op de site van de IBG staat: "Als je nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal volgend op de begindatum van je studie." En aangezien de meeste opleidingen en studies per 1 september beginnen, heb je dan dus vanaf oktober recht of stufi.

Mara 10-08-2008 20:36

Als je kiest voor gespreide betaling collegegeld wordt dat pas afgeschreven nádat je stufi vangt elke maand.

Demo 10-08-2008 23:51

Dat zal dan wel per school verschillen, want bij die van mij kan je kiezen.
Of je betaald het hele bedrag in 1 keer, of je betaald het bedrag in 10 keren.
Als je voor het laatste kiest wordt het 1 september, 1 oktober, 1 november, etc afgeschreven. :)

Andijvie 11-08-2008 14:29

Citaat:

Demo schreef: (Bericht 27994778)
Dat zal dan wel per school verschillen, want bij die van mij kan je kiezen.
Of je betaald het hele bedrag in 1 keer, of je betaald het bedrag in 10 keren.
Als je voor het laatste kiest wordt het 1 september, 1 oktober, 1 november, etc afgeschreven. :)

Als je kiest voor die 10 termijnen, dan betaal je je eerste termijn dus rond 1 september en krijg je je eerste stufi pas rond de 24ste. Dus je krijgt je stufi later, zoals MeelFriek ook zegt. (Overigens schrijft mijn universiteit rond de 15de af, niet rond de 1ste.)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.