Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Opdrachten, hw en vakken nutteloos. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1709036)

DBZ 13-08-2008 23:12

Opdrachten, hw en vakken nutteloos.
 
Hey, ik ga naar 4 gym en ik heb 4 extra keuzevakken, en dan moet ik 1 les per week missen van een vak, omdat ik te veel uren heb:P Ik vind het dan best wel kut dat ik naar sommige lessen moet: Gymen(ik kan ook gewoon naar de sportschool gaan, Godsdienst(Niks tegen God, maar ik kan toch wel zelf bepalen wat ik van God en de Bijbel wil weten. Godsdienst was bedoel, lijkt mij, om in God te gaan geloven, maar hoe meer godsdienstlessen ik krijg, hoe minder ik er in geloof), en ik krijg ook KCV en ik denk dat dat best wel nutteloos is.
Dan hebben we het hw... Je krijgt(in de onderbouw in ieder geval) heel vaak vragen waarvan het antwoord in de tekst staat. Of je krijgt een stukje grammatica, zo simpel dat iemand die nie kan lezen het nog begrijpt, en dan moet je dat gaan toepassen in een paar zinnen. ''Dat is om te oefenen.'' Zeggen ze dan, maar dat is gewoon om ons bezig te houwe. Als we dat stukje grammatica leren, dan kunnen we het even goed. Die eerste soort opdrachten, waar de antwoorden al van zijn gegeven, zijn nog erger. ''Dan leer je het beter'', zeggen de docenten. Klopt, maar als je die opdrachten maakt, moet je het nog leren, en ben je uiteindelijk meer tijd kwijt. De conclusie is dat de enige nutiige hw opdrachten opdrachten zijn, waarbij je iets oefent, zoals spreekvaardigheid, luistervaardigheid en leesvaardigheid. Ook logisch nadenken en wiskunde en natuurkundige dingen(scheikundige misschien ook). Maar van de talen krijgen we daar nooit iets van, van lees, luister, en spraak. Dan heb ik te veel hw, mee mn vier extra vakken, en dan kan k deze nutteloze opdrachten ook nog gaan maken:( Nja, nou gaan ze nie meer, of bijna niet meer controlren, dus moet ik het denk ik ook niet maken.
Dan hebben we de opdrachten... Die zijn ook nutteloos: In de laatste weken van afgelopen schooljaar hebben we een aantal proeven gedaan met bio. Dan kregen we een papier met benodigdheden, werkwijze, enz. Dan moesten we het gaan uitvoeren en de resultaten verwerken. Ook moesten we dat ene blad gewoon overschrijven-_-'' Dat slaat toch nergens op. De docent zei dat je dat in de bovenbouw wel vaker moest doen!!! WTF, egt debiel. En waarom beginnen we er nou al mee? Om het te leren!? Net als of ik niet zonder te oefenen iets over kan schrijven... Dan heb ik nog een paar dingen: Bij Frans krijgen we bij een SO woorden en grammatica altijd een luistertoets, of een leestoets ofzoiets, om max 1 punt erbij te halen. We krijgen dan wel extra moeilijke SO's. Toen was het een keer dat we een frans recept moesten vertalen. Klinkt redelijk, maar daar kregen we maar 0,5 punt extra voor. Voor het andere deel moesten we het gaan maken!!! Het koste ons 10 euro!(heb zelf niks betaald: met zn 3en hebben we het vertaald en gemaakt en de andere persoon had betaald:P) Heeft natuurlijk niks meer met frans te maken. Ook moesten we voor frans een keer als project een poster maken over een vakantiebestemming ofzo. De docente had gezegd dat het erg mooi was en erg goed frans. Ik zat ook in het groepje met ongeveer de beste mensen in frans van onze klas(ikzelf hoor daar ook bij:)) dus wij waren het beste groepje. Dan krijgen we de punten: een 8. Niet slecht, maar toen keken we naar de punten van de jongens en van de meisjes: meisjes, laagste punt 8.5, hoogste 9.5. jongens laagste: 7, hoogste 8. Er waren 2 uitschieters een jogne en een meisje die samen deden en die hadden een 5 ofzo. Heb ik ff nie meegeteld. Dus het laagste van de meisjes is hoger dan het hoogste van de jongens. Kan nie kloppen, want er zitten maar 3 slimme meisjes in mn klas, die de hoge punten konden halen. Er werd ook gelet op het uiterlijk van de posters, en dat hadden wij zelfs goed gedaan. Die docente is te partijdig. En dit is weer geen frans(voor een deel wel), maar verzorging.
Toen gingen we bij godsdienst ook nog nederlands doen volgens mij, want je moest in 5 weken ongeveer 15 krantenartikelen verzameleen over 1 onderwerp over joden. Na die weken moesten we een krantenartikel zelf maken uit die artikelen. Uhmm, daar heb ik niks godsdienstigs van geleerd hoor... En ook niks wat mee nederlands te maken heeft:P
Ik had wel mn gemiddelde omhoog gehaald:) Begrijp k nie, want khad m best wel verneukt, want 1/6 deel had ik in 2 minuten geschreven, terwijl we een hele les hadden:P Had geen tijd meer:P

Maarja, wat vinden jullie van de opdrachten, het hw, en de vakken die jullie krijgen?
Kunnen jullie zonder lessen?

tonio 14-08-2008 09:51

Wat heb jij het zwaar zeg.
Misschien kan je de naar havo of mavo?

brands 14-08-2008 13:28

Ik denk dat je bij elke opleiding/school of wat dan ook wel opdrachten hebt van wat moet ik hier mee & wat is het nu er van.

Zelf kom ik ze nu niet veel meer tegen op het MBO, maar op het VMBO had ik soms ook wel zo iets van why moeten we dit maken.

Dus ik denk dat je er niet te veel van aan moet trekken en gewoon doen. En niet te veel denken van deze opdracht is nutteloos dus die ga ik niet doen. In sommige gevallen kan dit misschien wel averechts werken tegenover docenten.

Gr.Brands

Gunkan 14-08-2008 15:49

TL;DR

Misschien eens wat alinea's gaan gebruiken?

Barabas 14-08-2008 16:14

Citaat:

DBZ schreef: (Bericht 28011532)
Of je krijgt een stukje grammatica, zo simpel dat iemand die nie kan lezen het nog begrijpt, en dan moet je dat gaan toepassen in een paar zinnen. ''Dat is om te oefenen.'' Zeggen ze dan, maar dat is gewoon om ons bezig te houwe.

Oefen nog maar even.

Balance 15-08-2008 23:05

Als je aan het begin van de 4e klas gymnasium nog niet door hebt waar vakken voor dienen en dat nou eenmaal niet alles zo gaat als jij zou willen, dan doe je toch iets fout. Dus in plaats van kritiek op het systeem, kun je misschien ook naar je eigen houding kijken. Sta er eens anders tegenover en misschien heb je het zo zwaar nog niet.
En daarnaast: kijk nog eens naar je tekst. Niet alleen leest het heel naar, dingen als 'houwe' en 'nie' lezen vervelend.

fractuur 16-08-2008 19:33

Pff.. :|

Misschien is een beetje inzicht ontwikkelen goed voor je. Natuurlijk is niet alles even nuttig, maar toch zijn bijna alle vakken wel te verklaren. Waarom heb je trouwens alle vakken als je a. niet normaal een tekst kan schrijven b. je tegen allerlei problemen aanloopt die je drie jaar van tevoren ook al kon zien aankomen?

T_ID 17-08-2008 14:35

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 28018994)
Als je aan het begin van de 4e klas gymnasium nog niet door hebt waar vakken voor dienen en dat nou eenmaal niet alles zo gaat als jij zou willen, dan doe je toch iets fout.

Nee hoor. Het nut niet zien van vakken als KCV, CKV en godsdienst zijn een teken van gezond verstand en intellect.


Ze hebben namelijk ook geen nut, aangezien ze volledig buiten scholing vallen, maar slechts bestaan vanwege een soort zelfrechtvaardiging.

Waarom is het nuttig? Vanwege de kunst/religie.
Waarom is dat nuttig om te weten? Omdat je CKV/Godsdienst hebt.

Kijk, laat je dat gewoon lekker over aan mensen zelf, dan gaat dat veel beter, hoeven we geen kostbare tijd en geld te besteden aan nutteloze vakken. Mensen die zo nodig in fabeltjes willen geloven zullen op zichzelf daar wel kennis van nemen. Beroepswerkelo... ik bedoel natuurlijk kunstenaars, zullen vanzelf ook dat pad wel bewandelen, en mensen die zich totaal niet willen ontwikkelen eindigen toch wel elke avond voor de buis met studio sport. CKV of geen CKV. ;)

DBZ 17-08-2008 15:57

Citaat:

fractuur schreef: (Bericht 28021097)
Pff.. :|

Misschien is een beetje inzicht ontwikkelen goed voor je. Natuurlijk is niet alles even nuttig, maar toch zijn bijna alle vakken wel te verklaren. Waarom heb je trouwens alle vakken als je a. niet normaal een tekst kan schrijven b. je tegen allerlei problemen aanloopt die je drie jaar van tevoren ook al kon zien aankomen?

a. Ik kan wel een tekst schrijven:P Had het alleen snel gedaan, en dus in msntaal(zal ik niet meer doen:P) en b. Die problemen zag ik in de eerste al aankomen. En wat had ik er aan kunnen doen?... Niks


Vandaag 15:35
T_ID Citaat:
Balance schreef:
Als je aan het begin van de 4e klas gymnasium nog niet door hebt waar vakken voor dienen en dat nou eenmaal niet alles zo gaat als jij zou willen, dan doe je toch iets fout.

Nee hoor. Het nut niet zien van vakken als KCV, CKV en godsdienst zijn een teken van gezond verstand en intellect.


Ze hebben namelijk ook geen nut, aangezien ze volledig buiten scholing vallen, maar slechts bestaan vanwege een soort zelfrechtvaardiging.

Waarom is het nuttig? Vanwege de kunst/religie.
Waarom is dat nuttig om te weten? Omdat je CKV/Godsdienst hebt.

Kijk, laat je dat gewoon lekker over aan mensen zelf, dan gaat dat veel beter, hoeven we geen kostbare tijd en geld te besteden aan nutteloze vakken. Mensen die zo nodig in fabeltjes willen geloven zullen op zichzelf daar wel kennis van nemen. Beroepswerkelo... ik bedoel natuurlijk kunstenaars, zullen vanzelf ook dat pad wel bewandelen, en mensen die zich totaal niet willen ontwikkelen eindigen toch wel elke avond voor de buis met studio sport. CKV of geen CKV.


Kijk, iemand die het begrijpt. Sommige vakken heb je en het enige wat je ermee kunt doen is docent worden van dat vak. Oke, je kunt er vaak nog meer mee, maar dan heb je het over een beroep dat wordt gekozen door 1 op de 1000 mensen. Die kunnen dan beter in hun vervolgopleiding die zooi leren...

arPos 17-08-2008 15:57

Wat een vreselijk slecht te lezen lap tekst heb je er van gemaakt.

On topic: ik vind o.a. CKV en Godsdienst enorm nutteloos, vooral als het ten koste gaat van vakken die wel belangrijk zijn voor je basisvorming of specialisatie.

het nut van gym op de middelbare zie ik nog wel, dat nut vervalt voor mij bij de vervolgopleidingen.

HW uren zijn niet zo slecht, d.w.z. als je naar eigen inzicht opdrachten kan maken of vooruit werken, verplicht bepaalde oefeningen doen is wat mij betreft meer wat voor de specifieke les.

(het daltononderwijs vind ik dan perfect hierin)

Citaat:

DBZ schreef: (Bericht 28011532)
het hw... Je krijgt(in de onderbouw in ieder geval) heel vaak vragen waarvan het antwoord in de tekst staat. Of je krijgt een stukje grammatica...nog leren

Hier ben ik het niet met je eens, taal is een kwestie van stampen en gewenning deze methode hoeft niet persé slecht te zijn als oefening, zeker niet gezien het taalniveau dat de meeste scholieren (ikzelf incluus) hebben.

Citaat:

of bijna niet meer controlren,

Spijtig want daarmee vervalt het nut dan weer natuurlijk.

Citaat:

...aantal proeven gedaan met bio. Dan kregen we een papier met benodigdheden, werkwijze, enz. Dan moesten we het gaan uitvoeren en de resultaten verwerken...
Dat is een vrij gangbare methode, Het gaat erom dat je begrijpt welke stappen je moet nemen om tot een juist resultaat te komen.

En dat je frans docente partijdig is, mja dat is herkenbaar.

Volk 20-08-2008 15:03

Mja, ik vond heel mijn middelbare schooltijd ook nutteloos. Ik heb eigenlijk niks geleerd en heb zelfs regelmatig docenten moeten verbeteren. Maar wat wil je er tegen doen? Gewoon even doorbijten en zodra je je diploma op zak hebt kun je iets doen wat je wel boeit.

xNatje 17-09-2008 15:31

Koken voor frans, zwijg er mij va,, wij hebben da ook nog moeten doen.
Mijn ma zei da die leerkrachten eigenlijk de ouders aan het werk zetten (dat koken dus)

En al da gelul over onoverzichtelijken tekst. As ge vies lupt eje gvd nuujt giejn goeste veur deftig te typ en

T_ID 17-09-2008 19:59

Citaat:

xNatje schreef: (Bericht 28185064)
Koken voor frans, zwijg er mij va,, wij hebben da ook nog moeten doen.
Mijn ma zei da die leerkrachten eigenlijk de ouders aan het werk zetten (dat koken dus)

En al da gelul over onoverzichtelijken tekst. As ge vies lupt eje gvd nuujt giejn goeste veur deftig te typ en

Ze hadden inderdaad die tijd beter aan lessen Nederlandse spelling kunnen besteden.

Tripp 20-09-2008 11:24

Welkom in the real world!

Citaat:

Kan nie kloppen, want er zitten maar 3 slimme meisjes in mn klas, die de hoge punten konden halen.
Yeah right!

Citaat:

Toen gingen we bij godsdienst ook nog nederlands doen volgens mij, want je moest in 5 weken ongeveer 15 krantenartikelen verzameleen over 1 onderwerp over joden.
:eek: 5 weken = 15 artikelen. Hmm.... op het HBO moeten we dat gewoon in 1 dag doen. Natuurlijk wel over wetenschappelijke dingen. :o En als jij klaargestoomd word voor de Uni ga je het nog zwaar krijgen. :y

Verder:

1) Je spelling is beroerd.
2) Bij Nederlands mag je wel wat beter opletten, want ik zie geen alinea's.
3) Klaag niet zo! Een diploma krijg je niet zomaar, daar moet je voor werken.

Loveley 20-09-2008 16:34

^ Er zitten hier precies wel veel leerkrachten Nederlands. =D Het is niet omdat je slecht typt op een forum dat je gelijk slecht bent in spelling/Nederlands. En wat is het nut om middelbaar te vergelijken met HBO? Dat is net een appel met een peer vergelijken. Nutteloos, dus.

Anyway. Ik zit in mijn zesde en dus laatste jaar middelbaar en ik vraag mij ook nog vaak af wat het nut is van een bepaald vak. En zeker omdat de helft van wat ik nu zie later toch niet meer nodig ga hebben, maar ach. Aangezien ik van middelbaar zo snel mogelijk af wil zijn, doe ik gewoon wat er van me verwacht word. Hoe zinloos, saai en onozel het soms lijkt. :)

Armoed 21-09-2008 21:33

http://www.ted.com/index.php/talks/j...oral_mind.html

Bekijk dit tot je neervalt. Nadruk op het (eind)stukje vanaf 17:10.

duivelaartje 22-09-2008 18:39

Jij bent blijkbaar een van de betere van de klas. Dan verveel je en is het huiswerk een eitje voor je en snap je er het nut niet van omdat je het toch wel begrijpt. Heel logisch, want in de 4e voelde ik mij ook zo. Je hebt een overvloed aan vakken maar er zit nog weinig 'diepgang' in. Maar huiswerk maken heeft wel degelijk nut. Bij wiskunde en natuurkunde is oefenen belangrijk, maar zeker ook bij Nederlands en de talen. Nou is het onderwijs op gebied van talen niet heel sterk en doe je veel nutteloze dingen. Heb het er anders eens met je docenten over. Pas wel op dat je niet lui wordt (als je dat nog niet bent), want dan kun je jezelf tegenkomen in bijvoorbeeld de 5e of 6e, of op de universiteit. Als je nooit hebt leren leren krijg je het nog moeilijk.

En daarbij is het onderwijssysteem gemaakt voor de gemiddelde leerling, helaas. Tijd dat daar verandering in komt.

Waarom kies je trouwens 4 vakken extra als je weet dat je daar ook weer huiswerk van krijgt? Doe maar gewoon je huiswerk, hup. ;)

Vogelvrij 23-09-2008 08:44

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 28023505)
Wat een vreselijk slecht te lezen lap tekst heb je er van gemaakt.

On topic: ik vind o.a. CKV en Godsdienst enorm nutteloos, vooral als het ten koste gaat van vakken die wel belangrijk zijn voor je basisvorming of specialisatie.

het nut van gym op de middelbare zie ik nog wel, dat nut vervalt voor mij bij de vervolgopleidingen.

HW uren zijn niet zo slecht, d.w.z. als je naar eigen inzicht opdrachten kan maken of vooruit werken, verplicht bepaalde oefeningen doen is wat mij betreft meer wat voor de specifieke les.

(het daltononderwijs vind ik dan perfect hierin)

Hm, ik heb zelf op een daltonschool gezeten en juist die daltonuren zijn zo ontzettend nutteloos. In plaats van gewoon les te krijgen, zit iedereen alleen maar wat te klooien. Ja, af en toe wordt er wel wat huiswerk gemaakt, maar dat lijkt me niet evenredig nuttig met als er gewoon les wordt gegeven en je dat huiswerk daarna thuis kan maken.

Maar goed, ik denk dat de ts maar moet accepteren dat heel veel dingen nutteloos (lijken te) zijn, dat zul je altijd wel blijven houden.

Evatjuhhhh 23-09-2008 18:10

Citaat:

Vogelvrij schreef: (Bericht 28214998)
Hm, ik heb zelf op een daltonschool gezeten en juist die daltonuren zijn zo ontzettend nutteloos. In plaats van gewoon les te krijgen, zit iedereen alleen maar wat te klooien. Ja, af en toe wordt er wel wat huiswerk gemaakt, maar dat lijkt me niet evenredig nuttig met als er gewoon les wordt gegeven en je dat huiswerk daarna thuis kan maken.

Dan doe je toch iets niet helemaal goed, maar het is vast school afhankelijk. Wij hadden vaak te weinig dalton-uren (1 per dag) en dat schoot echt niet op met al het werk wat gedaan moest worden, we waren altijd effectief bezig. Maar dat hangt eigenlijk totaal van jezelf af, als je zelf niet wil dan kan je inderdaad heel goed nietsnutten.

Vogelvrij 23-09-2008 19:26

Citaat:

Evatjuhhhh schreef: (Bericht 28218316)
Dan doe je toch iets niet helemaal goed, maar het is vast school afhankelijk. Wij hadden vaak te weinig dalton-uren (1 per dag) en dat schoot echt niet op met al het werk wat gedaan moest worden, we waren altijd effectief bezig. Maar dat hangt eigenlijk totaal van jezelf af, als je zelf niet wil dan kan je inderdaad heel goed nietsnutten.

Mja, ik denk ook wel dat het schoolafhankelijk is, want volgens mij was het systeem toen ik in groep acht zat nog anders: dan kon je zelf weten bij welke leraar ging zitten. Dat leek me toen erg handig, als je dan nog vragen had voor wiskunde, kon je naar de wiskundeleraar gaan. Maar dat is bij ons toen veranderd, weet eigenlijk niet waarom. En ik geloof eigenlijk niet dat echt van mijzelf afhing, sowieso, als je als laatste uur een daltonuur hebt en iedereen om je heen zit te kletsen, is het heel lastig om je huiswerk te maken, dat lukt dan veel beter thuis. En in de onderbouw hadden we volgens mij sowieso niet zó erg veel huiswerk, in de bovenbouw misschien wel, maar ja, toen hadden we geen daltonuren meer;)

Evatjuhhhh 23-09-2008 19:48

Citaat:

Vogelvrij schreef: (Bericht 28218757)
Mja, ik denk ook wel dat het schoolafhankelijk is, want volgens mij was het systeem toen ik in groep acht zat nog anders: dan kon je zelf weten bij welke leraar ging zitten. Dat leek me toen erg handig, als je dan nog vragen had voor wiskunde, kon je naar de wiskundeleraar gaan. Maar dat is bij ons toen veranderd, weet eigenlijk niet waarom. En ik geloof eigenlijk niet dat echt van mijzelf afhing, sowieso, als je als laatste uur een daltonuur hebt en iedereen om je heen zit te kletsen, is het heel lastig om je huiswerk te maken, dat lukt dan veel beter thuis. En in de onderbouw hadden we volgens mij sowieso niet zó erg veel huiswerk, in de bovenbouw misschien wel, maar ja, toen hadden we geen daltonuren meer;)

Dat is wel anders dan inderdaad. Wij hadden altijd daltonuur van 11.10 - 12.20 dus je moest wel aan de slag en je kon bij iedere docent terecht! Ik vond het altijd wel relaxed, vooral als je zelf ook doorhad hoe je de school uit kon als je geen zin had :o

arPos 23-09-2008 20:48

Haha ok misschien een beetje voorbarig; op mijn daltonschool vond ik het wel prettig er waren duidelijke regels en iedereen was over het algemeen prettig bezig tijdens daltonuur misschien kwam dat door specifieke stiltelokalen en regels m.b.v. de computers

eerst hadden we 2 daltonuren van 40 minuten met een pauze ertussen dat was wat lang, in de bovenbouw werd dat door beleidsverandering 1 uur van 60 minuten wat op zich prima was om op je eigen tempo e.e.a. uit te zoeken.

bij ons kon je dus inderdaad bij de leraar gaan zitten die je wilde, daltonuren waren bij ons ook altijd op het midden van de dag.

Citaat:

vooral als je zelf ook doorhad hoe je de school uit kon als je geen zin had :o
mja dat was makkelijk totdat ze dubbele hekken camera's en controles bij de deur invoerde, de nooduitgang was nog altijd wel te doen ;)

Vogelvrij 24-09-2008 18:03

Jullie hadden gewoon daltonscholen zoals daltonscholen bedoeld zijn:o En bij ons kon je niet eens ontsnappen want er waren hopen presentielijsten.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.