![]() |
Welke film zou je graag weer eens voor het eerst willen zien?
Simpel gezegd, welke films zou je graag weer eens ervaren zoals ze de eerste keer waren en waarom?
Een magistraal einde, bepaalde emoties die de film opriep, etc. Ik begin maar met de film die mij dit topic deed openen, namelijk The Usual Suspects (gistren op tv, vandaar) De hele film zit al vrij sterk in elkaar, maar het wordt nog genialer op het eind, als blijkt dat
Spoiler
De film blijft nog altijd geweldig, vooral omdat je je gaat afvragen wat wel en niet waar was, maar toch zou ik graag die eerste keer weer willen voelen. 2e filmke: The Game met Michael Douglas Erg sterke film waarbij Douglas als bijna harteloos figuur een cadeau krijgt van zijn broer; levend theater. Helaas krijgt hij te horen dat ie is afgewezen, maar opeens blijkt ie toch mee te doen. Dan gaat het van kwaad tot erger.
Spoiler
Discussies toegestaan, maar gooi er maar wel spoilertags om, want je weet nooit wie een bepaalde film nog wil zien :) |
The Notebook
The butterfly effect |
Don't Look Now
Hij blijft fantastisch, maar de eerste dat ik hem zag (ik was denk ik een jaar of 12) is niet meer te overtreffen. |
Star wars
Dracula |
The Big Lebowski, dat was nogal een openbaring.
|
Fight Club en Memento. Want ik kan me niet echt meer herinneren hoe ik ze de eerste keer ervaren heb. Volgens mij heeft het niet meteen een 'wauw, dit is meesterlijk'-gevoel opgeleverd, dat kwam gaandeweg pas, na meerdere kijkbeurten.
|
Memento idd ook ja.
Ik weet ook niet meer precies hoe ik dat de eertse keer ervaren heb. Ik denk dat ik 'em pas in de laatste scčne doorhad ofzo. Zelfde met Eternal sunshine of the spotless mind, ik geloof dat ik die wel 3 keer heb moeten kijken voordat ik de tijdlijn een beetje doorhad. Die zou ik dus juist niet weer voor de eerste keer willen zien, want dan snap ik er helemaal niks van :o |
Donnie Darko, Amelie, LOTR en zo nog veel meer.
|
hoewel een goede film alleen maar beter wordt als je hem vaker ziet, zou ik veel films graag (eerst) in de bios hebben gezien ipv op dvd.
o.a. klassiekers als Casablanca, Gone With the Wind... |
Dancer In The Dark.
|
Zoveel. Dancer in the Dark is inderdaad een goede. Maar ook 2001: A Space Odyssey, A Clockwork Orange, eigenlijk bijna alles van Kubrick. Requiem for a Dream. The Fountain. Don't Look Now inderdaad. 5x2. Alles wat me erg heeft ontroerd zou ik wel opnieuw voor het eerst willen zien.
|
Citaat:
|
Alle meesterwerken met fatsoenlijke replay value.
|
Lost in Translation
|
The Usual Suspects en Fight Club en dan ook The Sixth Sense zijn alledrie films waarvan ik het einde al wist voordat ik ze gezien had. Dus eh, niet helemaal je vraag natuurlijk, maar dat zijn de films die ik graag voor een eerste keer zou willen zien zónder dat iemand me voortijdig het eind had verklapt ;)
|
Lost in Translation.
|
Sowieso alles in m'n top 10. En dan vooral een aantal Noirs die ik een aantal jaar terug heb gezien. Double Indemnity bevalt me vast nu een stuk beter.
|
Dat vind ik echt een hele moeilijke vraag... Mijn favoriete films wil ik nog wel een keer voor het eerst zien, maar dat lijkt me logisch. Dus: The Edukators, Once... en ik heb er nog wel meer, maar de top10 heeft niet echt een ranglijst, dat is onmogelijk.
|
The Matrix 1, in de bios. Achteraf gezien natuurlijk niet veel bijzonders maar op gigantisch scherm, zoveel jaartjes jonger heeft het wel een flinke indruk op mij nagelaten. Ik ging nog net niet via de muur naar buiten lopen.
|
Oh, en ook A Clockwork Orange, Dr Strangelove en 2001, want toen ik die voor het eerst keek was ik er gewoon te jong voor.
|
Eternal sunshine of the spotless mind
|
LotR inderdaad, en The sixt sense. maar die laatste gewoon omdat ik vrij jong was dat ik m zag en me dus kan herinneren dat ik er erg van onder de indruk was. Dus die zou ik nu nog wel een keer willen zien om te weten te komen of ik m nog steeds zo mooi vind als ik toe nvond.
|
Citaat:
En de starwarsfilms, maar dan wel als kind. |
Eigenlijk zou ik (klassieke) films vooral willen zien in het jaar dat ze uitkwamen, waarin men nog niet verzadigd was met bioscoopfilms en de films zag met een andere blik, vanuit dat tijdbeeld.
Bijvoorbeeld toen Wizard of Oz voor het eerst vertoond werd, moet toch wel iets bijzonders zijn geweest. Of Citizen Kane. Of Gone with the Wind. |
A beautiful Mind
Little Miss Sunshine |
Volgens mij moet Gone with the Wind zelfs in die tijd onbedoeld lachengierenbrullen zijn geweest. Ja, zelfs voor de zwartjes.
|
2001, ik was toen 12 dus ja. heeft de waarde wel afgebroken.
Fight Club: omdat ik het boek al had gelezen. The Discovery of Heaven: zodat ik hem nooit heb gezien en mijn herinnering aan het boek niet half verkracht is :p Goodfellas Dr Strangelove Juressic Parc |
Eingelijk wil ik zo ongeveer wel alle leuke Disney films herbeleven zoals vroeger. Helaas kan dit nooit meer gebeuren denk ik
|
Apocalypse now, ik had die laatst in de bioscoop in Istanbul voor het eerst gezien, faking hell wat een meesterlijke film!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29. |