![]() |
beslag op inboedel
ik heb een zusje die helemaal in de schulden zit. en nu heeft ze t zo ver gekregen dat binnekort de deurwaarder langhs komt.. nu is mijn vraag: kan de deurwaarder beslag doen op de inboedel van mn ouders. want zij woont namelik nog thuis. ze is wel meerderjarig..heeft er iemand hier info over?
|
Lijkt me niet, dat zijn haar spullen niet.
|
Google is your friend:
http://www.gln.nl/nl/debiteuren/veel...beslaglegging/ De inboedel is niet van mij, kan er dan wel beslag worden gelegd? Ja. De vermeende eigenaar zal daarna zo spoedig mogelijk met de nodige bewijsstukken moeten melden bij de gerechtsdeurwaarder die het beslag heeft gelegd. |
maar kunnen ze niet op de andere manieren hun schuld eisen.. bijvoorbeeld dmv bankrek.innen ofzo.. dat ligt dan meer bij haar persoonlijk..
|
Aha, kan dus wel...maar je krijgt het terug.
Dat is niet omslachtig. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Kan ze niet bellen naar 't incassobureau en vragen naar een betalingsregeling ofzo? Ze heeft immers nog geld op haar bankrekening staan blijkbaar, dat lijkt me dan een stuk fijner dan daadwerkelijk een deurwaarder voor de deur.
|
Citaat:
Als zij zich vervolgens aan deze regeling houdt, voorkomt ze daarmee het beslag op de inboedel. En deze hoeft inderdaad niet alleen dat van haar te zijn, als haar ouders niet kunnen aantonen wat hun spullen precies zijn. En een bankrekening blokkeren en daarvan geld innen is (voor zover ik er mee bekend ben) niet aan een deurwaarder, maar een bewindvoerder. |
Citaat:
Logisch, want goederen veilen betekend ze verkopen voor minder dan de volle waarde, terwijl elke euro op een bankrekening een euro waard is. Overigens is het antwoord van Stefanie niet geheel compleet. Het is van belang wiens huis het is. Als het huis van haar is, gaat men er van uit dat de inboedel ook van haar is, tenzij de eigenaar anders bewijst. Bij andermans huis kun je niet zomaar beslag leggen op de hele inboedel, omdat het zeer waarschijnlijk is dat daarmee goederen die eigendom zijn van andere mensen dan de schuldenaar er onder vallen. Wellicht neemt men een soort tussenstap door beslag te leggen op wat ze in haar kamer aantreffen, en misschien haar fiets/scooter. Het is natuurlijk altijd een stuk goedkoper en beter om beslaglegging en veiling te voorkomen door een betalingsregeling af te sluiten. |
Citaat:
|
[QUOTE=T_ID;28039784]Overigens is het antwoord van Stefanie niet geheel compleet. Het is van belang wiens huis het is. Als het huis van haar is, gaat men er van uit dat de inboedel ook van haar is, tenzij de eigenaar anders bewijst. Bij andermans huis kun je niet zomaar beslag leggen op de hele inboedel, omdat het zeer waarschijnlijk is dat daarmee goederen die eigendom zijn van andere mensen dan de schuldenaar er onder vallen.[QUOTE]
Als de debiteur niet weet van wie het huis is, maar wel weet dat jij daar woont, dan zullen ze (om er zeker van te zijn dat ze het geld krijgen) ook andermans spullen meenemen. Die later weer teruggevorderd kunnen worden. |
Citaat:
|
Citaat:
De vraag is overigens nog maar of ze überhaupt de moeite nemen om langs te komen. |
Citaat:
Hoewel het ook kan liggen aan de situatie. Daarin ging het altijd om huurschulden, en wie het daar op het bittere einde aan liet komen verloor dan het dak boven zijn hoofd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05. |