Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   ARTistiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Verf ondergrond doek (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1710372)

fizzle-fluffy 22-08-2008 18:56

Verf ondergrond doek

Dag Artistiek.
Ik ga eens schilderij maken op doek, met olieverf. Ik wil graag in plaats van op een witte ondergrond, op een zwarte ondergrond schilderen. Kan ik hiervoor het best olieverf gebruiken of is een ander soort verf net zo goed? Ik wil wel dat het er mooi uitziet, het gaat me echt niet om de prijs ofzo. Maar als het helemaal niet uitmaakt, gebruik ik liever acrylverf. Of ziet dat er helemaal niet uit?
Halp! :eek:

kus,
fizzle

Tonsillitis 22-08-2008 19:25

acryl ondergrondje en met olieverf erop werkt prima. let wel effe op dat je geen el cheapo acryl pakt.

fizzle-fluffy 23-08-2008 09:19

Wat is dan de definitie van el cheapo?
Dat het eigenlijk niet zwart is maar grijs enzo?

botulismf 23-08-2008 12:52

Koop 'm gewoon bij een degelijke winkel voor kunsternaarsbenodigdheden en niet bij een blokker/xenos/pippoo's o.i.d., het gaat toch maar om 1 tube dus dat valt wel mee in de kosten.

fizzle-fluffy 23-08-2008 13:32

Okee!
Bedankt ;)

Maar nog één vraagje. Als ik het zwart ook wil laten doorschemeren in mijn schildering, is het dan nog steeds okee om acrylverf te gebruiken of moet ik dan toch olieverf gebruiken als ik het zwart wil laten meedoen in het schilderij?

botulismf 23-08-2008 16:15

Acryl is prima.

fizzle-fluffy 23-08-2008 20:08

Okee, ga ik maandag even zwarte acrylverf kopen. Dankjewel :)

Miekepieke 24-08-2008 12:31

Voor het schilderen met olieverf geldt: Eerst mager, dan vet.
Dus de eerste laag met veel terpentine en dan afbouwen. (terpentine = mager, Olie(verf) = vet)
En olieverf kan prima op acryl, maar andersom niet.

Tonsillitis 24-08-2008 20:33

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 28052468)
Wat is dan de definitie van el cheapo?
Dat het eigenlijk niet zwart is maar grijs enzo?

el cheapo is slang voor armetierig.

Tonsillitis 24-08-2008 20:34

Citaat:

Miekepieke schreef: (Bericht 28057464)
Voor het schilderen met olieverf geldt: Eerst mager, dan vet.
Dus de eerste laag met veel terpentine en dan afbouwen. (terpentine = mager, Olie(verf) = vet)
En olieverf kan prima op acryl, maar andersom niet.

je kunt beter ipv terpentine puur, medium gebruiken, dus met lijnolie en siccatief.

fizzle-fluffy 24-08-2008 20:49

Ik heb goed schildersmedium en ik weet hoe olieverf werkt. Ik wilde dus alleen weten wat ik het best als ondergrond kon gebruiken. ;)

fizzle-fluffy 24-08-2008 20:50

Citaat:

Tonsillitis schreef: (Bericht 28060161)
el cheapo is slang voor armetierig.

Zoals van die schoolverf :(

Tonsillitis 24-08-2008 20:54

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 28060322)
Ik heb goed schildersmedium en ik weet hoe olieverf werkt. Ik wilde dus alleen weten wat ik het best als ondergrond kon gebruiken. ;)

wat voor medium heb je? want daar zit veel verschil in. Ik prefereer zelfgemaakte mixturen van 1/3 rauwe lijnolie, 2/3 terpentine en 3 tot 5% siccatief, maar meer siccatief is alleen maar lekker want dan verkort je de droogtijd ( dus niet de uithardtijd want die ligt nog steeds op jaren natuurlijk). prefabmediums uit de winkel zijn over het algemeen toch een stuk minder relaxt, je moet daarin echt je eigen voorkeur ontwikkelen.

overigens is je medium van invloed op je ondergrond dus helemaal niet raar dat ze daarover begint.

fizzle-fluffy 25-08-2008 19:43

Citaat:

Tonsillitis schreef: (Bericht 28060361)
wat voor medium heb je? want daar zit veel verschil in. Ik prefereer zelfgemaakte mixturen van 1/3 rauwe lijnolie, 2/3 terpentine en 3 tot 5% siccatief, maar meer siccatief is alleen maar lekker want dan verkort je de droogtijd ( dus niet de uithardtijd want die ligt nog steeds op jaren natuurlijk). prefabmediums uit de winkel zijn over het algemeen toch een stuk minder relaxt, je moet daarin echt je eigen voorkeur ontwikkelen.

overigens is je medium van invloed op je ondergrond dus helemaal niet raar dat ze daarover begint.

Euh, ik weet eigenlijk niet wat voor medium ik heb, er staat: "schildersmedium" op. Maar ik vind hem heel prettig. :bloos:

fizzle-fluffy 27-08-2008 21:08

done, bedankt ;)

Miekje* 28-08-2008 17:59

ik ben ook bezig met een schilderij van acryl/ olieverf.
het werk wel prettig idd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45.