Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Huurproblemen kamer (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1711105)

Bubbeldoosje 27-08-2008 00:50

Huurproblemen kamer

Mijn vriend huurt sinds een tijdje een kamer bij een man en zijn zoon.
Hij staat ook op het adres ingeschreven en bij de woningbouw hebben ze zijn huurcontract dat hij met die man heeft.
De woningbouw is in het begin van zijn huurperiode langs geweest om te controleren hoeveel hij betaalde enz. dit zat toen allemaal goed.

Nu zegt die man waar hij de kamer van huurt dat mijn vriend er eind september uit moet omdat er volgens de woningbouw maar twee mensen ingeschreven mogen staan in een twee-kamerwoning.
Ik vind dit echt een heel raar verhaal en geloof het ook niet helemaal 100%.
Want vooral als je op het adres ingeschreven staat kun je er toch niet zonder reden uitgegooid worden?

Het is wel zo dat die man zijn zoon op zolder woont, en dus niet in het huis.
Zou dat iets met het probleem te maken kunnen hebben?

Naja, ik hoop dat iemand me advies kan geven...

Daantje_0705 27-08-2008 12:02

Als hij zich heeft kunnen inschrijven dan zit het in principe goed. Wij kunnen hier in huis maar met z'n vijven ingeschreven staan en mogen er ook maximaal met vijf wonen maar stel dat een zesde iemand zich wil inschrijven dan kan dat gewoon niet. Ik zou het dus even navragen bij de gemeente.

Het kan met die zolder te maken hebben. Hier in Rotterdam rekenen ze 12m2 per persoon. Ons huis is op de benedenetage 60m2, als je dat deelt door 12m2 per persoon kom je dus op maximaal vijf personen uit. Omdat onze bovenetage lager is dan 2.00m telt die niet mee als woonoppervlak ondanks dat daar wel mensen wonen.

Lotte 27-08-2008 12:30

Ik zou eens met de betreffende woningbouw bellen om te kijken wat zij zeggen. Zij zijn namelijk nu ook zijn woningbouw omdat hij een kamer van een huurder van hen huurt. Wanneer je onderverhuurt moet je dat verplicht melden aan de woningbouw.

Bubbeldoosje 27-08-2008 13:13

Ja en dat is ook het rare.

Dat de woningbouw eerst toestemde en nota bene ook nog zijn huurcontract heeft.

Maar de woningbouw is dus duidelijk degene die dit aanwakkert.

Kan ik dan niet beter niet naar hun toegaan?

Offtopic: Pfff, ik wordt er zo bang van elke keer... Omdat mijn vriend zelf ook nooit weet hoe hij zich er uit moet redden ga ik het internet op om een beetje advies te winnen...

Bubbeldoosje 27-08-2008 15:02

Ik kreeg dit antwoord van het Juridisch Loket:

In reactie op uw emailvraag het volgende.

Uit uw verhaal blijkt niet helemaal of u de kamer(s) huurde toen de zoon al in huis woonde en of de Key daarvan op de hoogte was.

Is het antwoord op beie vragen "ja" dan zal De key nu niet meer van u kunnen verlangen de woning te verlaten.

...

Lotte 27-08-2008 19:52

Ik zou gewoon even met de woningbouw bellen. Als ze niks van je vriend afweten als onderhuurder heeft de verhuurder van je vriend een probleem en zal die vervolgd worden. Je hebt niks te verliezen en je staat zoveel sterker als je direct contact met de woningbouw hebt. Je weet namelijk niet zeker of de kerel die jouw vriend een kamer verhuurt niet gewoon een potje staat te liegen. Voor hetzelfde geld weet de woningbouw van niks en vind die het prima dat je vriend daar woont. Als ze dat niet vinden hebben ze iets uit te leggen want je vriend heeft huurrechten, dat betekent dat ze hem er niet zomaar kunnen uittrappen.

T_ID 27-08-2008 21:03

Juridisch loket slaat de spijker op de kop. Weet je overigens zeker dat dit niet je hoofdhuurder is die gewoon de onderhuurder weg wil hebben, en dus een verhaal heeft verzonnen? Ik ben wel wat gewend van die chaoten van Key, en ze wisten lang niet altijd wat onder of boven was, maar zo'n verhaal lijkt me zeer sterk.

Bubbeldoosje 27-08-2008 22:04

Ik heb mijn vriend vandaag nog niet kunnen spreken, maar ik zal het hem morgen voorleggen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.