Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   onbekende etenswaren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1711424)

sterrenmeisje 28-08-2008 19:25

onbekende etenswaren

een topic om alle aparte dingen te onderzoeken die je niet kent, maar je wel hebt gevonden in de supermarkt, bij de groenteboer, de koelkast van je ouders, op sites, in kookboeken, en dergelijke.

laat ik maar meteen beginnen met de vraag: wat zijn stoneleeks? waar smaken ze naar of lijken ze op en hoe maak je ze klaar?

blablatje 28-08-2008 19:55

Stoneleeks zijn gewoon een soort bosuitjes.

Die smaken dus naar ui, maar dan milder. Je snijdt het groene deel in ringetjes van een halve centimeter en het witte deel in ringetjes van een kwart centimeter en dan doe je het door een salade of salsa of op de pizza, of je snijdt het groene in ringen van een centimeter en het witte laat je heel en dan kan het in een stoofpot of ovenschotel.

Andijvie 29-08-2008 12:09

Stoneleeks lijken echt heel erg op bosuitjes :Y

Mijn moeder haalde vroeger vaak vreemde vruchten enzo, echt leuk om dan samen te kijken hoe je die dingen kon eten. Zo hadden we een keer van die Sharon-vruchten die nu ook bij de AH liggen, alleen dan een variant waar je mond heel raar van gaat voelen (dat is bij de AH-variant veel minder). Heel gek :)

Laatst bij de toko een zakje nootjes - daar leek het in ieder geval op - gekocht, maar ze waren heel vies en ik ben er ongelooflijk misselijk van geworden :o (En ik had er maar vijf ofzo van gegeten.) Geen succes. Gekke drankjes kopen bij de toko is wel altijd een succes :)

AzN 29-08-2008 14:57

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 28084408)
Mijn moeder haalde vroeger vaak vreemde vruchten enzo, echt leuk om dan samen te kijken hoe je die dingen kon eten. Zo hadden we een keer van die Sharon-vruchten die nu ook bij de AH liggen, alleen dan een variant waar je mond heel raar van gaat voelen (dat is bij de AH-variant veel minder). Heel gek :)

Waarschijnlijk waren ze dan nog niet helemaal rijp ^^. Dan blijft er zo'n bittere nasmaak achter in je mond, nietwaar? Hoe donkerder de vruchten, hoe rijper en zoeter ze zijn.

Andijvie 29-08-2008 15:00

Citaat:

AzN schreef: (Bericht 28085479)
Waarschijnlijk waren ze dan nog niet helemaal rijp ^^. Dan blijft er zo'n bittere nasmaak achter in je mond, nietwaar? Hoe donkerder de vruchten, hoe rijper en zoeter ze zijn.

Aaah, handige tip :D

Wij hadden toen inderdaad een soort die eerst moet narijpen, maar die ik bij de AH heb gehad bevatten sowieso al geen tannine en kan je zowel hard als zacht eten zonder dat wrange gevoel :Y

Darkness_Slut 29-08-2008 15:13

In turkije, en ook weleens hier in de Turkse supermarktjes, hebben ze een soort komkommer/courgette achtige groente.. smaakt beetje melig, wel erg lekker vind ik! Ze stoppen het daar in veel groentegerechten, ook veel icm aubergine. Ben wel benieuwd hoe deze groente of vrucht heet ( het lijken op een soort mini komkommers qua uiterlijk )

Andijvie 29-08-2008 15:20

Citaat:

Darkness_Slut schreef: (Bericht 28085590)
In turkije, en ook weleens hier in de Turkse supermarktjes, hebben ze een soort komkommer/courgette achtige groente.. smaakt beetje melig, wel erg lekker vind ik! Ze stoppen het daar in veel groentegerechten, ook veel icm aubergine. Ben wel benieuwd hoe deze groente of vrucht heet ( het lijken op een soort mini komkommers qua uiterlijk )

Heel misschien okra's?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:46.