![]() |
Huurcontract eerder opzeggen
Ik ga verhuizen naar een appartement, en momenteel huur ik een kamer. Volgens het contract moet ik die nog tot half december huren. Mijn huur van mijn nieuwe appartement gaat echter al eerder in, deze maand namelijk, en ik ben voor 1 november echt wel verhuisd!
Ik vroeg me af of er een manier is om onder mijn huurcontract uit te komen. Het makkelijkste zou zijn om met mijn verhuurder om tafel te gaan zitten, maar dat is zo'n typisch geval van een commercieel ingesteld type dat zeker niet zit te wachten op het inwilligen van eisen van individuele huurders. En ik moet mijn borg nog terugkrijgen van mijn verhuurder. Ik zie hem er nog bijna voor aan dat hij daar ook nog moeilijk over gaat doen. En de borg is ook bijna 400 euro, dus dat loop ik sowieso liever niet mis natuurlijk. Daarbij komt nog dat ik veel te veel betaal voor mijn kamer (bijna 400 euro voor 13m2.) Ik kan natuurlijk wel huurverlaging aan gaan vragen, maar dat lijkt me onlogisch, omdat ik mijn contract al wel wil opzeggen. Iemand een geniaal plan, of ervaring met dit soort dingen? Ik weet niet goed hoe ik het aan moet pakken, omdat ik natuurlijk niks heb om wettelijk mee te gaan gooien. Ik moet gewoon betalen. Maar ik ben bang dat alleen een beroep doen op de redelijkheid van mijn verhuurder niet zal opschieten ;) |
Het makkelijkste en beste lijkt me als jij iemand zoekt die er bijvoorbeeld per 1 november in wil en dat je dan met je huisbaas en die nieuwe huurder om de tafel gaat zitten. Dan loopt de huisbaas geen inkomen mis en betaal jij ook niet voor de maanden die je er niet meer woont. Bovendien zijn er zat mensen die een kamer zoeken lijkt me.
|
Dat zou idd kunnen. Maar moet je dat dan eerst aangeven aan je huurbaas, of...
*zucht* ik word er een beetje gek van. Ben helemaal niet goed in dit soort dingen. Veel te lief :P |
Leg het probleem eens bij je huisbaas. Misschien heeft hij een idee? Meestal heeft dat een positiever effect dan dat je met allerlei grootse plannen aankomt.
|
Mag je wettelijk gezien wel zo'n lang opzegtermijn hebben?
|
volgensmij mag de opzegtermijn niet langer zijn dan de betalingstermijn
|
wat staat er in je huurcontract erover?
je kan zorgen dat de kamer direct overgenomen wordt, dan wordt in feite ook het contract overgenomen. bespreek met je huisbaas wat een optie kan zijn! |
Citaat:
|
Citaat:
twee betalingstermijnen doch 3 maanden voor de huurder Art. 7:271 BW |
Hmm, er staat gewoon in mijn contract dat ik de kamer sowieso 6 maanden moet huren en dat het dan voor onbepaalde tijd is... Dat is volgens mij wat anders dan de opzegtermijn, of zie ik dat verkeerd?
|
Citaat:
|
Dat zou handig zijn...
|
Dat beding is niet geldig, een verhuurder mag jou niet 'houden' zolang als hij dat wil.
Meestal is één maand gangbaar, zoals in het artikel is genoemd maximaal twee maanden. Anders kun je dit aanvechten. Opzegging van je huur kan in principe door je verhuurder een brief te sturen per wanneer je de kamer verlaat (hou dan dus rekening met deze opzegtermijn). |
Citaat:
|
Citaat:
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van huurverlaging? |
Je kunt niet zelf vaststellen wat jij een redelijke huurprijs vindt, dat is afhankelijk van meerdere factoren.
Ik meende dat de Huurcommissie een bepaald puntensysteem hanteert, op hun site kun je daar ongetwijfeld meer over lezen hoe dat in z'n werk gaat. |
Volgens het puntensysteem betaal ik bijna 200 euro teveel. :) Vandaar.
|
Je betaalt dus gewoon dubbele huur? :|
|
Ongeveer. En daar komt nog bij dat ik dus vanaf deze maand ook de huur van mijn nieuwe huis moet gaan betalen, dus je begrijpt dat ik graag mijn oude contract wil opzeggen als dat enigszins mogelijk is, anders wordt het een duur grapje.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
jawel, je kan dat wel..als je het goed overlegd, staat in artikel 7:271 BW.
|
eh waar staat dat dan? lid1 bevestigd wat ik zeg...
|
Citaat:
Artikel 271 1. In afwijking van artikel 228 lid 1 eindigt een voor bepaalde tijd aangegane huur niet door het enkele verloop van de huurtijd; zij kan door elk van beide partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag, niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd. Wel eerder opzegbaar, maar niet voor einde van de contractduur daadwerkelijk te beëindigen. |
tering wat een geletterneuk, uiteraard bedoel ik met opzeggen het beeindigen van de overeenkomst en niet het aangeven dat je de overeenkomst beeindigd. Daar gaat het bij de TS ook om:rolleyes:
|
Het ligt eraan of je een beetje schappelijke huisbaas hebt, maar zelf iemand zoeken voor je kamer zou een oplossing kunnen zijn.
Ik moest mijn oude kamer eigenlijk ook een jaar huren, maar ik mocht er eerder weggaan als ik zelf voor een nieuwe huurder zou zorgen. Verder heb ik gewoon mijn borg teruggekregen. Je zou zoiets voor kunnen stellen. |
Je kan normaal gesproken 'het gehuurde' inderdaad opzeggen per de betalingstermijn, meestal betaal je per maand dus dan 1 maand van te voren. Ik heb dit speciaal aan het juridisch loket gevraagt toen ik mijn eigen contract tekende waarin stond dat mijn verhuurder mij er ook binnen 1 maand eruit kon gooien, maar deze termijn ligt wettelijk op 3 maanden. Sommige verhuurders tellen een maand van te voren dan wel als "een maand voor de ingang van de maand" dus halfverwege de maand weggaan kan niet altijd.
Als je inderdaad zoveel geld teveel betaalt zou ik er zeker mee naar de huurcommissie gaan, want dubbele huur is echt te gek voor woorden, maar houd er rekening mee dat je wel het speciale puntensysteem voor kamers moet gebruiken, dit is anders dan voor woningen die een eigen badkamer en keuken hebben, en de servicekosten kun je niet met het puntensysteem berekenen dus het gaat alleen over je kale huur. Meer informatie over het punten systeem en huurrechten kun je vinden op www.vrom.nl, het puntensysteem en je rechten voor kamers staan hier: http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs...aties/8181.pdf Succes |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05. |