![]() |
Gaan we allemaal dood? [LHC]
Woensdag is het eindelijk zo ver :) de eerste deeltjes worden in de LHC geknald en de jacht op het higgsdeeltje is geopend.
Citaat:
TS heeft er niet genoeg verstand van, maar wil de natuurkundige graag geloven omdat die er wel genoeg verstand van zouden moeten hebben. En als de wereld vergaat hoop ik dat het spectaculair is en goed in beeld gebracht wordt. |
Ik denk niet dat de wereld vergaat, maar ik ben wel benieuwd wat ze gaan ontdekken.
|
Mwo, zelfs als dat een kans is moeten ze vooral doorgaan. Je eigen planeet spectaculair laten imploderen door er een zwart gat van te maken is wel een komische manier om je soort en planeet te vernietigen. Een stuk beter dan wachten totdat er een meteoriet inslaat die ons allemaal om zeep helpt.
|
Ja, ik had dit verhaal ergens anders ook al gelezen.
Die gasten zeggen dat er geen problemen worden veroorzaakt door het experiment, maar mensen dachten dat het mogelijk was, dus is er altijd nog een kans. Maar gelukkig hebben we nog een paar jaar. Volgens mij verwachtten ze dat dat ding in 2010 helemaal is ''opgewarmd'' en dan gaat het pas gebeuren. Misschien dat er in die tijd iemand is die zegt dat het toch verkeerd gaat en wordt het afgelast. Zelf vind ik dat het gewoon door moet gaan en als het verkeerd gaat, gaan we allemaal gezellig dood:) |
Tja, er zijn ook mensen die zeggen dat de wereld vergaat in 2012.
|
Dat zou lullig zijn als 'ie dan al 2 jaar eerder het loodje legt.
|
Je zou maar verwantwoordelijk zijn voor het bedrijfsongeluk dat het einde van de wereld veroorzaakt. Daar kan een medische blunder niet tegenop.
|
Dit:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Stoor je niet aan de hoogst incorrecte titel van het artikel:
Wetenschappers bedreigd om oerknal GENEVE - Wetenschappers die betrokken zijn bij de Europese deeltjesversneller nabij het Zwitserse Genève, zijn met de dood bedreigd vanwege experimenten die ze later deze week willen uitvoeren. Dat meldde de Britse krant The Daily Telegraph maandag. De wetenschappers willen vanaf woensdag zogeheten protonen, onderdelen van atomen, op elkaar afvuren. Door de energie die vrijkomt bij de botsing te analyseren hopen de onderzoekers te zien hoe het heelal er uitzag een fractie na de oerknal, ongeveer 14 miljard jaar geleden. Critici vrezen echter dat door de experimenten kleine zwarte gaten ontstaan. Die zouden aardbevingen en vloedgolven veroorzaken, waardoor de aarde zou kunnen worden vernietigd. Een Duitse scheikundige probeerde tevergeefs om via het Europees Hof voor de Rechten van de Mens de tests te laten verbieden. De experimenten worden uitgevoerd in de Large Hadron Collider (LHC), een 27 kilometer lange deeltjesversneller op de grens van Frankrijk en Zwitserland. Het gigantische apparaat ligt ongeveer honderd meter onder de grond. http://www.ad.nl/buitenland/2595464/...m_oerknal.html |
Zeiden ze dat niet ook al bij de ingebruikname van Proton Synchotron destijds. http://en.wikipedia.org/wiki/Proton_Synchrotron. Een vriend van de familie heeft aan het ding meegewerkt in de jaren '60 en '70.
|
serieus, hoge energie of niet, die paar deeltjes zijn nooit genoeg om invloed op de hele wereld uit te oefenen... anders deden ze dat nu ook wel, wet van behoud van massa ofzo? of wat mis ik?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zie eerst graag dan nog wel eens onderbouwing van die ongenaamde critici tegemoet. Dan passen we de obscurantisme-regel toe: als ik er als leek een gaat in kan schieten is uitlachen en sneren van betreffende critici toegestaan. ;)
|
Citaat:
|
Ha, Google's logo vandaag. :D
|
We leven nog!
|
|
Citaat:
|
Nu we het toch over zwarte gaten hebben, zijn er theorieën of berekeningen over wat de dichtheid van een zwart gat ongeveer zou zijn?
Je vindt namelijk overal aanduidingen aan het aantal zonnemassa's, maar niets over afmetingen. En, uit een zwart gat kan geen licht ontsnappen als ik het goed begrijp, is er een grens aan hoe sterk het zwaartekrachtsveld moet zijn voordat dat het geval is (natuurlijk is die er, maar is er een theorie over)? |
Citaat:
|
Heh, dat is veel eenvoudiger dan ik had verwacht. Nou ja, de uiteindelijke formules dan.:)
|
Citaat:
Citaat:
|
Dat we nog leven is logisch, de eerste high energy collisions zijn pas op 21 oktober.
En dan nog: in New York draait al jaren een collider die de 400 GeV al gehaald heeft (RHIC). De LHC gaat van 450 GeV tot 7 TeV. De energy zal langzaam worden opgevoerd en het is nog maar de vraag of ze de volle capaciteit ueberhaupt gaan halen dit jaar. Wat er waarschijnlijk zal gebeuren: de protonen spatten uit elkaar en wat overblijft vervalt heel snel. Voor de rest niks :) Dit is ook wat de wetenschappers willen, aangezien ze de subatomaire deeltjes van de hadrons / protonen willen waarnemen. Grappig detail: Stephen Hawking, die de theorie heeft bedacht dat microscopische zwarte gaten niet blijven bestaan (Hawking Radiation), heeft er geld op gezet dat ze met de LHC waarschijnlijk niks zullen ontdekken :d Ik vind het filosofisch ook wel grappig.. je kan niet alsmaar kleiner gaan. Ergens houdt het op.. en wat dan? |
Hoezo het kan niet alsmaar kleiner gaan? Wat niet kan is nog niet vertoond :o
|
Nou, we hebben nog een oneindig aantal ordes die we kleiner kunnen gaan, dus zo'n vaart zal het wel niet lopen.
|
Citaat:
|
Waar gaan ze die kennis eigenlijk voor gebruiken?
|
Citaat:
|
Nou ja, kennis vergaren is heel interessant hoor, maar voor je daar financiering voor kunt krijgen moet je vaak toch wel een maatschappelijk of wetenschappelijk nut aangeven. En daar was ik best benieuwd naar.
Offtopic: maar toevallig zit ik net op een onderzoeksvoorstel te zwoegen, ik zou je redenatie graag gebruiken. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat snap ik niet, maar ik heb er ook geen verstand van.
Ik vind het wel een risicovolle investering trouwens. Ik zie het argument van "we kunnen het vast ergens voor gebruiken" best in, maar met zo'n miljoenenproject... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
On 19 September a quench occurred in about 100 bending magnets in sectors 3-4, causing loss of approximately one ton of liquid He, which was vented into the tunnel.[17] Vacuum was also lost in the affected magnets, whose temperature was raised by about 100 kelvins. Cause of the fault is being investigated over the weekend. It has since been reported that this latest fail has resulted in a delay of 2 months before any further particle tests can occur.
Als je bang bent voor de collider, heb je bij deze 2 maanden uitstel :d |
bij topics als dit vind ik het echt jammer dat er geen conspiracy nuts meer op dit forum zitten, daar kun je toch altijd zó om lachen :D
|
Ohja dat was ik nog vergeten te zeggen.
Eigenlijk is dit een geheime missie van de anti-christelijke New World Order die de oerknal wil nabootsen en dan met de tijdmachine (die, zoals iedereen weet, ze in '47 hebben gevonden) net doen alsof er toch een oerknal was ;). |
Zoals die gast die ervan overtuigd was dat de LHC ervoor was om een gat in het stralingsveld rond de aarde te slaan zodat satan vanaf de planeet niburu naar aarde kan dalen :'D
|
Citaat:
maar 'human sized' black holes zou natuurlijk wel een mooie ontwikkeling zijn. |
Citaat:
|
Alles over de smoel van giel is de moeite waard, een stuk beton is een stuk goedkoper tho
|
Maar bij lange na niet zo stijlvol.
Mini-zwarte gaten zouden wel een perfect anticonceptiemiddel zijn, geen zaadcel die onstnapt, en het zuigt meteen l... Laat maar. |
Laten we het wel een beetje ontopic houden graag :p
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25. |