![]() |
Freelance bijverdienen: Wat moet ik doen?
De volgende situatie speelt:
- ik kan enkele maanden freelance bijverdienen bij een bedrijf voor een vastgesteld bedrag per maand. - ik studeer nog - ik heb een bijbaan Is het nodig om een btwnummer aan te vragen? Hoe factureer ik mijn diensten; gewoon het netto overeengekomen bedrag? valt dit onder 'inkomsten uit overige werkzaamheden? |
Volgens mij valt dit gewoon onder "inkomsten uit werk en woning". Aangezien je geen vaste werkgever hebt die bepaalde zaken voor je betaalt, vallen alle gemaakte kosten natuurlijk aan te geven. Op een belastingformulier heb je de mogelijkheid daartoe. Ik ken de details niet van wat je gaat doen, maar ga eens in conclaaf met een belastingadviseur. (en daarmee bedoel ik niet zo'n telefoonmiep die niets weet)
Ik zou je in ieder geval inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dat kan nooit kwaad en op die manier word je serieuzer genomen. Wat facturering betreft: Citaat:
|
vergeten te vermelden; het gaat om een tijdelijke klus voor 1 werkgever. ik ambieer verder geen werk als freelancer; dit is puur een voor een overbruggingsperiode. ik ben dus niet van plan om te "ondernemen". overigens valt het denk ik niet onder inkomsten uit werk en woning omdat ik niet in dienstverband werk.
|
Op het belastingformulier kun je invullen welke inkomsten je hebt genoten uit werk en woning. In een ander facet van dit formulier vind je een speciaal onderwerp gewijd aan freelance werkzaamheden. Je kunt hier je verdiensten aangeven, evenals de eventuele onvergoede kosten die je hebt gemaakt. Wellicht heb je ook nog enkele BTW-vrijstellingen, maar dat zou ik even moeten opzoeken. De Wikipedia-pagina over freelance werk is overigens erg uitgebreid, daar valt veel informatie uit te halen. Voor de rest zou ik de belastingadviseur raadplegen.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19. |