![]() |
Help: Ik wil tandheelkunde studeren!
Beste allemaal,
Ik zal mijn situatie kort toelichten: Ik heb in 07/08 mijn VWO diploma behaald, met profiel N&G. Al heel erg vroeg wist ik dat ik later Tandheelkunde wilde gaan studeren. Ik heb meegedaan aan de loting (eerste keer) afgelopen jaar, maar ben daarvoor helaas uitgeloot. Ik ben eerlijk, ik zat dan wel in de laagste lotingsklasse. Deelname aan de decentrale selectie wilde ik nog even uitstellen. Vervolgens ben ik in Belgie (Leuven) terecht gekomen. In deze zomervakantie heb ik deelgenomen aan het toelatingsexamen arts-tandarts in Brussel. Zeer spijtig is ook die poging mislukt. Het was een zeer zware en uitgebreide test (zonder GR en/of BINAS). Nu studeer ik voor een jaar in Belgie Biomedische Wetenschappen. In 2008-2009 wil ik deelnemen aan de decentrale selectie voor Tandheelkunde in Nijmegen of Amsterdam. Nu las ik op hun site, dat er speciale toelatingseisen gelden. Mijn vraag is of je daar verplicht aan moet voldoen om mee te kunnen doen. Hoe is bij jullie deze procedure verlopen? Weten jullie mss nog andere opties (deelcertificaten / staatsexamen) om zo snel mogelijk met Tandheelkunde te kunnen starten? Ik hoop wat van jullie te horen! Bedankt Groet, Tand |
je punten dit jaar verhogen op de vavo??
|
Dat schijnt helaas geen optie te zijn. Deelcertificaten worden bij loting niet geaccepteerd, ik zou dus niet mee kunnen loten in een hogere klasse wanneer ik mijn punten verhoogd heb. Ik had waarschijnlijk dus moeten zakken voor mijn CSE en dan op de VAVO/ROC sommige vakken op moeten halen.
Of heb je andere dingen gehoord, dan hoor ik dat graag! Ook andere tips zijn nog steeds welkom. Bedankt! |
Citaat:
|
Ja precies, ik heb daar over nagedacht. Toch vind ik 't heel wat om alles weer overnieuw te doen, ook aangezien ik er best veel moeite mee heb gehad. Ik verwacht dat ik daar dus uiteindelijk niet veel verder mee kom, ondanks ik dat wel graag wel (maar net niet op deze manier). Worden er, als je dat wel doet, dan geen vrijstellingen verleend, en/of krijg je dan uiteindelijk weer met deelcertificaten te maken?
Suggesties welkom! Toch bedankt voor je tip! |
Ik weet niet of er een vergelijkbare opleiding op HBO-niveau bestaat, want met een HBO-propedeuse val je meestal in lotingsklasse C. Dan heb je al veel meer kans dan met lotingsklasse E en het hoeft je maar een jaar te kosten. Anders kom je waarschijnlijk toch uit bij het halen van een compleet nieuw VWO-diploma met een nieuw profielwerkstuk, omdat deelcertificaten niet meetellen voor je IB-groep gemiddelde.
|
Een soortgelijke opleiding als tandheelkunde op HBO-niveau is mondzorgkunde. Als je hier je propedeuse van hebt mag je nog geen tandheelkunde studeren. Mondzorgkunde moet je daarvoor afronden en daarna moet je alsnog je VWOdiploma 'versneld' halen, geloof ik.
Ik weet alleen niet zeker of je echt na mondzorgkunde tandheelkunde mag studeren, dat zou je nog even na moeten vragen dan. Het kan best dat ze dan nog zeggen dat je als mondzorgkundestudent 'er uit moet springen' met bijvoorbeeld je afstudeerscriptie. Let er wel op dat je voor mondzorgkunde ook moet loten en je op dit moment daar ook niet meer kan instromen. Waarom loot je volgend jaar gewoon niet weer mee? Je hebt namelijk al een NG-profiel op VWO niveau... En als het mogelijk is, loot je voor mondzorgkunde en tandheelkunde mee, wie weet word je ingeloot voor mondzorgkunde en niet voor tandheelkunde, maar dan zou je dus ook na mondzorgkunde nog tandheelkunde doen. Óf als je het jaar daarna weer mee gaat loten bij tandheelkunde en je wordt dán ingeloot, heb je al een voorsprong op je medestudenten, omdat je al een jaar je handvaardigheid hebt geperfectioneerd. Tandheelkunde is een zware studie, maar als je heel graag wil dan gaat het uiteindelijk wel goed. En inzet en motivatie worden altijd gewaardeerd! |
Citaat:
Je hebt inderdaad de keuze gewoon weer meeloten, HBO-p gaan halen en naar lotingsklasse C gaan of 4/5/6-vwo in 1 jaar doen en zorgen voor een gemiddelde rond de 8. |
Oja klopt, ik was even in de war met als je al ingeschreven staat voor een lotingsstudie, dat je dan alsnog later mee kunt loten met een andere lotingsstudie.
|
Dank jullie wel voor de suggesties!
1 Ding wat betreft de HBO-p is me nog niet duidelijk; Hoe kan ik dat halen, dus voor welke opleiding moet ik me dan volgend jaar inschrijven? Indien ik dat dus haal, word ik ingedeeld in lotingsklasse C en dat scheelt al erg veel. Nog even iets anders, is jullie meer bekend over de procedure van de decentrale selectie? Ik hoop wat van jullie te horen, bedankt! |
Nee, sorry, daar kan ik je niet mee helpen.
|
Citaat:
|
Oké, ik zal contact met ze opnemen. Ik heb daar nog niet aan gedacht, om hen te contacteren. Bedankt zover!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51. |