Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Behandelingen voor betere groei? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1714393)

vdbnick 14-09-2008 12:29

Behandelingen voor betere groei?

hallo,

ik vroeg me af of er behandelingen zijn waar je grote van kan worden..
op internet zag ik al hormoonbehandeling via de dokter maar zijn er nog andere methodes?
ik ben 18 jaar en 1m70 maar zou graag wat groter worden..

iemand ervaring hiermee, ik was op mijn 12 jaar de grootste van mijn klas en nu de kleinste :-s

Balance 14-09-2008 12:38

Ongeacht of ze er zijn; ik vraag me af of je met 1m70 sowieso voor zo'n behandeling in aanmerking komt, want het is een hele gezonde lengte.

vdbnick 14-09-2008 12:44

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 28166308)
Ongeacht of ze er zijn; ik vraag me af of je met 1m70 sowieso voor zo'n behandeling in aanmerking komt, want het is een hele gezonde lengte.

vrouwen met een B-cup kunnen ook grote borsten krijgen terwijl een B-cup ook een normale grootte is. ik vroeg me af of er ook zoiets is met de lichaamslengte

duivelaartje 14-09-2008 13:01

Citaat:

vdbnick schreef: (Bericht 28166334)
vrouwen met een B-cup kunnen ook grote borsten krijgen terwijl een B-cup ook een normale grootte is. ik vroeg me af of er ook zoiets is met de lichaamslengte

Appels met peren vergelijken. Borsten is gewoon wat silicone erin proppen en dan heb je grotere borsten. Lichaamslengte gaat over de groei van botten, die maak je niet zomaar even langer.

Ik denk je op je 18e te laat bent voor hormoonbehandelingen voor lichaamslengte. Ik geloof dat die maar tot je 12e/13e (voor meisjes in ieder geval, totdat je ongesteld bent) mogen, omdat je anders vruchtbaarheidsproblemen krijgt. Daarbij is 1.70 inderdaad onder het gemiddelde van mannen (hetzelfde als 1.60 bij vrouwen), maar niet echt klein. Dat je vroeger de langste was zegt niets, dan had je een vroege groeispurt.

Uma 14-09-2008 13:24

Het klopt wat duivelaartje zegt. Hoe lang zijn je ouders, eigenlijk?

vdbnick 14-09-2008 13:27

Citaat:

Uma schreef: (Bericht 28166511)
Het klopt wat duivelaartje zegt. Hoe lang zijn je ouders, eigenlijk?

ok ik begrijp dit allemaal maar zouden er toch geen middelen zijn om te groeien? ik bedoel, middelen in het dagelijks leven waar ik zelf kan aan veranderen.

mijn ouders zijn allebei 1m58

Uma 14-09-2008 13:49

Dan ben jij al erg lang, hoor! Dus het is voor jouw niet een abnormale lengte, ik neem aan dat je niet ziek oid bent geweest, waardoor je een groeiachterstand hebt gekregen.

En je bent uitgegroeid, je botten gaan nu niet zomaar opnieuw groeien.

Waarom wil je eigenlijk langer worden?

vdbnick 14-09-2008 14:23

Citaat:

Uma schreef: (Bericht 28166672)
Dan ben jij al erg lang, hoor! Dus het is voor jouw niet een abnormale lengte, ik neem aan dat je niet ziek oid bent geweest, waardoor je een groeiachterstand hebt gekregen.

En je bent uitgegroeid, je botten gaan nu niet zomaar opnieuw groeien.

Waarom wil je eigenlijk langer worden?

ik wil me gewoon beter in mn vel voelen en beter te presteren op sportief vlak, mss wat dom

Mara 14-09-2008 14:48

Nee, er is geen optie. Ten eerste ben je te oud en ten tweede ben je niet zo klein dat je huisarts je ooit een hormoonbehandeling voor had geschreven als kind.

duivelaartje 14-09-2008 14:49

Citaat:

vdbnick schreef: (Bericht 28166525)
ok ik begrijp dit allemaal maar zouden er toch geen middelen zijn om te groeien? ik bedoel, middelen in het dagelijks leven waar ik zelf kan aan veranderen.

mijn ouders zijn allebei 1m58

Dan heb je haast nog geluk dat je 1.70 bent geworden! Ben er nou maar tevreden over. Wie weet groei je nog een beetje door (jongens groeien door tot rond hun 21), dus gezond eten kan nooit kwaad. En er zijn ook genoeg sporten waarbij je met een kleinere lengte meer in het voordeel bent. Is dat bij jouw sport niet zo, andere sport zoeken. :p

Rambo 14-09-2008 15:35

Norditropine *O*
Alles is illegaal te krijgen maar denk niet dat je er nu nog veel aan hebt op je 18e.

Nonaj 14-09-2008 15:38

Citaat:

MeelFriek schreef: (Bericht 28166945)
Nee, er is geen optie. Ten eerste ben je te oud en ten tweede ben je niet zo klein dat je huisarts je ooit een hormoonbehandeling voor had geschreven als kind.

Er is wel een andere optie dan hormoonbehandelingen, maar ik denk dat hij daar ook niet voor in aanmerking komt. Hij zou een Ilizarov-fixator om zijn benen kunnen laten aanbrengen (doen kleine vrouwen in China ook omdat ze graag groter willen worden), maar dat is zeer pijnlijk en je houdt er heel veel littekens aan over. Dan zou ik liever klein blijven.

Maar goed, ik denk dat zijn huisarts hem daar ook niet voor door zal verwijzen want voor een man is hij wel wat aan de kleine kant, maar niet zo veel dat het hem fysiek problemen op zal leveren in het dagelijks leven (bij dwerggroei wordt het soms wel gedaan omdat mensen niet bij de keukenkastjes kunnen enzo en met 15 cm langere benen dan wel).

Uma 14-09-2008 15:47

Dat oprekken wordt toch ook niet gedaan in Nederland? Iig niet hiervoor...

TS: Wat voor sport wil je doen? Misschien werkt de lengte inderdaad wel in je voordeel!

vdbnick 14-09-2008 16:03

Citaat:

Uma schreef: (Bericht 28167164)

TS: Wat voor sport wil je doen? Misschien werkt de lengte inderdaad wel in je voordeel!

ik ben guard bij een basketclub :-) lengte is daar echt wel een voordeel, ik ben wel heel wat flexibeler en sneller maar ja
je lengte is wel belangerijke factor

ik had op het internet gelezen over bepaalde groeihormonen die j kan verkrijgen zoals iemand me al voor was..

iemand ervaring hiermee?

duivelaartje 14-09-2008 16:45

Citaat:

vdbnick schreef: (Bericht 28167214)
ik ben guard bij een basketclub :-) lengte is daar echt wel een voordeel, ik ben wel heel wat flexibeler en sneller maar ja
je lengte is wel belangerijke factor

ik had op het internet gelezen over bepaalde groeihormonen die j kan verkrijgen zoals iemand me al voor was..

iemand ervaring hiermee?

Je moet wel even bedenken dat die hormonen bijna tot geen invloed meer hebben door de leeftijd. Ik was vroeger als meisje vrij lang en daarom dachten ze eraan me groeiremmers te geven (is toch niet gebeurd en ik ben 'maar' 1.80 gelukkig), maar op m'n 12e zou dat maar een centimeter of 2 schelen. Met groeistimuleerde hormonen zal dat dus hetzelfde zijn. Je hebt waarschijnlijk al (bijna) geen groeischijven meer.

Nonaj 14-09-2008 20:01

Citaat:

Uma schreef: (Bericht 28167164)

Er is wel een arts die het kan, mijn moeder heeft het namelijk gehad omdat na een ongeluk de botten in haar been niet meer aan elkaar groeiden.

Maar ik denk niet dat het vergoed wordt als je al 1.70 bent en dan nog langer wilt worden...het is aan de kleine kant voor een man, maar niet abnormaal klein.

Mara 15-09-2008 10:26

Citaat:

Nonaj schreef: (Bericht 28167132)
Er is wel een andere optie dan hormoonbehandelingen, maar ik denk dat hij daar ook niet voor in aanmerking komt. Hij zou een Ilizarov-fixator om zijn benen kunnen laten aanbrengen (doen kleine vrouwen in China ook omdat ze graag groter willen worden), maar dat is zeer pijnlijk en je houdt er heel veel littekens aan over. Dan zou ik liever klein blijven.

Maar goed, ik denk dat zijn huisarts hem daar ook niet voor door zal verwijzen want voor een man is hij wel wat aan de kleine kant, maar niet zo veel dat het hem fysiek problemen op zal leveren in het dagelijks leven (bij dwerggroei wordt het soms wel gedaan omdat mensen niet bij de keukenkastjes kunnen enzo en met 15 cm langere benen dan wel).

Ik ken het idee, maar ik heb 't maar niet genoemd omdat hij ook daar gewoon te lang voor is en toch niet doorverwezen wordt ;)

Andijvie 15-09-2008 13:02

Citaat:

Nonaj schreef: (Bericht 28168178)
Er is wel een arts die het kan, mijn moeder heeft het namelijk gehad omdat na een ongeluk de botten in haar been niet meer aan elkaar groeiden.

Maar ik denk niet dat het vergoed wordt als je al 1.70 bent en dan nog langer wilt worden...het is aan de kleine kant voor een man, maar niet abnormaal klein.

Dat 'oprekken' doen ze ook wel in Nederland (neefje had ook een gebroken been dat niet wilde genezen, en kreeg dus ook zo'n ding dat hij telkens ietsje losser moest draaien zodat z'n ene been niet korter zou zijn dan ze andere), maar niet puur cosmetisch (ik weet eigenlijk niet of ze het wel doen bij mensen die onder die grens zitten, maar zéker niet wanneer je 1.70m bent als man). Sowieso zou ik zo'n operatie niet overwegen als je verhoudingen goed zijn; als je onderbenen ineens langer zijn, zal je zien dat je bovenbenen te kort lijken, of je armen te kort zijn, of je romp gewoon te kort is... en 't is ook nog eens vreselijk tijdrovend.

Nonaj 15-09-2008 14:37

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 28171015)
Dat 'oprekken' doen ze ook wel in Nederland (neefje had ook een gebroken been dat niet wilde genezen, en kreeg dus ook zo'n ding dat hij telkens ietsje losser moest draaien zodat z'n ene been niet korter zou zijn dan ze andere), maar niet puur cosmetisch (ik weet eigenlijk niet of ze het wel doen bij mensen die onder die grens zitten, maar zéker niet wanneer je 1.70m bent als man). Sowieso zou ik zo'n operatie niet overwegen als je verhoudingen goed zijn; als je onderbenen ineens langer zijn, zal je zien dat je bovenbenen te kort lijken, of je armen te kort zijn, of je romp gewoon te kort is... en 't is ook nog eens vreselijk tijdrovend.

En heel pijnlijk.

Uma 15-09-2008 14:56

En waarschijnlijk met heel weinig resultaat.

sojamelk 25-09-2008 17:00

Wat is de gemiddelde lengte bij vrouwen? Ik ben namelijk 1.69 m. En ik heb het idee dat ik onder het gemiddelde zit.

En is het niet zo dat botten bij jongens tot de 25e levensjaar kunnen groeien. Ik ken namelijk iemand die een afwijking heeft aan zn benen en hij wil daar graag aan geopereerd worden. Hij is 23 jaar, en hem is geadviseerd om twee jaar te wachten met de operatie omdat zijn botten dan pas volgroeid zouden zijn.

hawleri_diva 25-09-2008 17:05

oh my god 1.70 noem je dat klein?

ik ben 19 jaar en 1.57 dat is klein :S:(:(

Balance 25-09-2008 17:06

Citaat:

sojamelk schreef: (Bericht 28228387)
Wat is de gemiddelde lengte bij vrouwen? Ik ben namelijk 1.69 m. En ik heb het idee dat ik onder het gemiddelde zit.

Volgens het CBS in 2007:
- Gemiddelde lengte vrouwen (20+): 167,6 cm.

Dus je zit boven het gemiddelde.

duivelaartje 25-09-2008 17:22

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 28228420)
Volgens het CBS in 2007:

In Nederland? Wat klein. :eek:

sojamelk 25-09-2008 17:33

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 28228420)
Volgens het CBS in 2007:

Dat is wel klein ja. Ik zie alleen maar lange dames om mij heen. Maar gelukkig zit ik er nog net boven.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.