Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Mederwerking gevraagd voor usabilitytest (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1714547)

Rob_CMV 15-09-2008 09:08

Mederwerking gevraagd voor usabilitytest

Geacht forumlid,

In het kader van mijn afstudeeropdracht, ben ik bezig met een onderzoek naar de optimale wijze van het kort en bondig analyseren van de bedrijfsvoering van startende ondernemers. Met behulp van deze analyse kunnen de startende ondernemers worden voorzien van uiteenlopende adviezen, welke hen verder op weg kan helpen naar succes.

De benodigde bestanden zijn bijgesloten. De door jou ingevulde vragenlijst in het word-document mag je naar mij terug pb-en/mailen.

Met alle gegevens zal vertrouwelijk om worden gegaan en deze zullen dan ook niet worden verstrekt aan derden.

Alvast hartelijk dank voor je medewerking!

http://www.2shared.com/file/3932422/...bestanden.html

T_ID 15-09-2008 14:31

Mederwerking gevraagd voor bruikbaarheidstest, dus.

Rob_CMV 15-09-2008 14:42

lijkt mij logisch, maar dat is niet de juiste term

T_ID 15-09-2008 20:14

Jawel, het is wel degelijk de juiste term. Zoals je ziet is het het woord dat de lading dekt in de taal die we in dit land spreken. Jouw woord mag misschien ook een juiste term zijn, maar in de verkeerde taal. Vandaar dat ik je even corrigeerde.

Nona 15-09-2008 20:34

Maar je doelgroep is dus beginnende ondernemers? Misschien dat je er hier wat tegenkomt, maar ik denk niet dat je veel beginnende ondernemer-scholieren zult vinden...

Rob_CMV 15-09-2008 21:05

Dat is niet de doelgroep voor de test. Het systeem moet, bij wijze van, door iedereen makkelijk te gebruiken zijn.

@ T_ID, jij spreekt de meest gebruikte en beste boeken voor marktonderzoek tegen

martijn1985 15-09-2008 22:22

@T_ID: dat je een woord kúnt vertalen betekent niet dat de vertaling de meest gebruikte term is. Hoewel ik het in principe met je eens ben dat je niet onnodig engels moet gaan praten is de term usability dusdanig ingeburgerd in het Nederlandse arbeidspsychologisch- en marketingonderzoek dat het gebruik van de vertaling eigenlijk alleen maar verwarring schept.

T_ID 16-09-2008 09:42

Citaat:

Rob_CMV schreef: (Bericht 28174295)
@ T_ID, jij spreekt de meest gebruikte en beste boeken voor marktonderzoek tegen

Als die voor de rest in het Nederlands zijn, zijn ze dus daarom slecht geschreven. (y)
Citaat:

martijn1985 schreef: (Bericht 28175132)
de term usability is dusdanig ingeburgerd in het Nederlandse arbeidspsychologisch- en marketingonderzoek dat het gebruik van de vertaling eigenlijk alleen maar verwarring schept.

Geen wonder, aangezien slap gelul het product is dat ze verkopen. ;)

Rob_CMV 16-09-2008 09:49

waarom heb ik zo'n gevoel dat ik het met een mbo-er te maken heb?

Nona 16-09-2008 12:17

Wat is dat nu weer voor een lullige aanval? Als je het met argumenten niet af kunt, ga er dan liever niet op in.

Overigens ben ik het met T_ID eens dat de Nederlandse taal verziekt wordt door contaminatie vanuit andere talen, en dan voornamelijk het Engels. Dat is dan natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de student, die weinig andere keuze heeft dan de termen uit zijn leerstof te gebruiken, maar meer die van de schrijvers van de boeken, die proberen hun eigen termen zoveel mogelijk in te burgeren en vervolgens ook graag interessant willen doen door niet-Nederlandse woorden te gebruiken. Alsof het daardoor een diepzinnigere tekst wordt.

Ik zal eens naar je bestanden kijken, al heb ik hier weinig tot geen verstand van.

Nona 16-09-2008 12:22

:confused: Ik weet niet hoor, maar volgens mij klopt er niets van je bestanden. En aan die site waarmee je de bestanden verspreidt heb ik ook mijn twijfels.

Rob_CMV 16-09-2008 12:35

Er is niets mis , ook niet met de site. Laat maar zitten want kennelijk heb ik het verkeerde niveau forum. Beetje hogeropgeleiden bespotten, wat kortzichtig zeg.

Trouwens, we werken met engelse termen, omdat niet iedereen vanuit een nationaal optiek werkt. Maar niet iedereen heeft die ambitie en dat is niet erg, maar andersom kennelijk wel.

Nona 16-09-2008 12:36

:D

T_ID 16-09-2008 12:50

Citaat:

Rob_CMV schreef: (Bericht 28176446)

Omdat je ego het niet toestaat te erkennen dat ik gelijk heb. Eventueel is ook gebrekkig analytisch vermogen een oorzaak.

Ps: zoek moeilijke woorden als analytisch op in een woordenboek. Ego is Latijn en betekend 'ik', maar staat voor iemands zelfgevoel.

Rob_CMV 16-09-2008 12:53

Ik heb gelijk dus.

martijn1985 16-09-2008 16:42

Citaat:

Kruimel schreef: (Bericht 28177149)
Wat is dat nu weer voor een lullige aanval? Als je het met argumenten niet af kunt, ga er dan liever niet op in.

Overigens ben ik het met T_ID eens dat de Nederlandse taal verziekt wordt door contaminatie vanuit andere talen, en dan voornamelijk het Engels.

wel mooi dat je dan het woord contaminatie gebruikt in de betekenis van besmetting. Dat kan niet in het Nederlands :)

Ik ben het overigens wel met je eens dat het jammer is dat de Nederlandse onderzoekers niet wat beter hun best doen om een fatsoenlijke vertaling te vinden voor een term. Echer, usability is al dusdanig ingeburgerd dat je het de TS niet kwalijk kunt nemen dat hij de term zo gebruikt.

en @T_ID: ga betere argumenten zoeken, want dit slaat natuurlijk als een tang op een gegeven paard. (en dat is nou wél een contaminatie ;))

Nona 16-09-2008 18:06

Citaat:

martijn1985 schreef: (Bericht 28178989)
wel mooi dat je dan het woord contaminatie gebruikt in de betekenis van besmetting. Dat kan niet in het Nederlands :)

Contaminatie ís Nederlands. En natuurlijk, ooit is het uit een andere taal overgenomen (ik denk Latijn, maar kan geen etymologische verklaring vinden), maar uiteindelijk zijn de meeste woorden terug te leiden tot een andere taal, ook al is die taal meestal aan het Nederlands verwant. Daar heb ik ook niets op tegen, ik heb alleen iets tegen het vervangen van woorden met de Engelse vertaling om belangrijk te lijken, wat in dit soort vakken gewoon heel veel gebeurt.

Maar goed, ik ben sinds kort weer banbaar en ga denk ik maar niet te veel meer offtopic. :D

@mod: dit kan geloof ik wel dicht, de TS vindt ons van onvoldoende niveau. :cool:

martijn1985 16-09-2008 21:22

contaminatie is ook wel nederlands, maar het betekent (van dale):

"foutieve vermenging van twee woorden of uitdrukkingen, bv.: iem een sigaar aanpresenteren"

het gebruiken als besmetting is volgens mij een anglicisme, van contamination.

Rob_CMV 17-09-2008 12:28

Citaat:

Kruimel schreef: (Bericht 28179422)
ik heb alleen iets tegen het vervangen van woorden met de Engelse vertaling om belangrijk te lijken, wat in dit soort vakken gewoon heel veel gebeurt.

Neen, jij hebt het over klaplopers die geen hoge scholing gehad hebben en dan met zulke woorden aankomen die ze niet eens weten.

De woorden zijn niet vervangen. PC en Computer zijn dus ook belachelijk. Net als Burgerking, dat moet zeker ook Hamlapkoning heten, want ze willen vast stoer doen.

Damn, wat zijn niet snuggere mensen toch hypocriet tegenover de weldenkende en maatschappijbewuste mens.

slotje graag, want gediplomeerden vs larcommedewerkers kan langgenoeg doorgaan

T_ID 17-09-2008 14:36

Wow, wijzen op de taalverruwing onder pretgeschoolde reclamebobo's was écht tegen hun zere been geloof ik. :D

Nona 17-09-2008 16:47

Citaat:

Rob_CMV schreef: (Bericht 28183811)
Damn, wat zijn niet snuggere mensen toch hypocriet tegenover de weldenkende en maatschappijbewuste mens.

:DHeb je nog in mijn profiel gekeken om te zien welke studie ik volg, of neem je aan dat ik laaggeschoold, dom en kortzichtig ben omdat ik kritiek heb op je docenten?

Rob_CMV 17-09-2008 20:37

geen docenten, maar professoren

Katje 18-09-2008 09:51

Citaat:

Rob_CMV schreef: (Bericht 28176446)

Zegt degene die "mederwerking" schrijft :')

Rob_CMV 18-09-2008 09:54

och ja, pak mij op een onbewuste typfout, heel volwassen

Bruut 18-09-2008 11:19

Als je al begint met de term MBO'er te gebruiken in deze discussie dan heb je bij voorbaat deze discussie al verloren beste Rob_CMV ;)

deadlock 18-09-2008 11:21

Citaat:

Rob_CMV schreef: (Bericht 28187227)
geen docenten, maar professoren

U riep?

Usability is een typisch geval van een onnodig/overbodig barbarisme.

De professor heeft zijn zegje gedaan.

Ertur 18-09-2008 11:23

Citaat:

Rob_CMV schreef: (Bericht 28189339)
och ja, pak mij op een onbewuste typfout, heel volwassen

Je zit op SCHOLIEREN.COM, het argument van volwassenheid is nogal misplaatst. :s Ga eens naar Forum.plusmagazine.nl als je graag met volwassen mensen discussieert!

Uice 18-09-2008 11:31

Ben je eigenlijk wel hogeropgeleid? Het klinkt een beetje HBO wat ik hier lees.

StijnSpoortNiet 18-09-2008 11:52

Citaat:

Rob_CMV schreef: (Bericht 28183811)
larcommedewerkers

Dit is echt geen Nederlands woord hoor. Wel tof dat je een halve betoog post over spelling en over je hoge opleidingsniveau maar niet in staat bent fatsoenlijk Nederlands te produceren. Get the fuck off met je marketing shit voor ik mijn advocaat op je afstuur.

ikzelf100 18-09-2008 11:55

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 28189718)

Vind je hboers dom ofzo :mad::(

Rob_CMV 18-09-2008 12:01

volwassen ben je al vanaf je 18e en mits je al serieus op school kunt werken, dan zou dat ook geen probleem zijn

maarja.. studenten lijken steeds minder te bewust te zijn dat een school er is voor je toekomst ipv tijdverdrijf

Reuff 18-09-2008 12:04

wat is mederwerking?

Uice 18-09-2008 12:30

Citaat:

Rob_CMV schreef: (Bericht 28189941)
volwassen ben je al vanaf je 18e en mits je al serieus op school kunt werken, dan zou dat ook geen probleem zijn

maarja.. studenten lijken steeds minder te bewust te zijn dat een school er is voor je toekomst ipv tijdverdrijf

Wat heeft dat er nou weer mee te maken.

Maar goed, ik zal zo eens even kijken of dat ding usable is. Welke opleiding doe je eigenlijk?

Louis Armstrong 18-09-2008 13:34

Ehm....

Het zou leuker zijn om dit topic naar ONZIN te verplaatsen :)

T_ID 18-09-2008 16:53

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 28189718)

Maar goed, dit topic is helemaal ontspoo... oh nee, tegenwoordig is dat veel koele.. uhm, cooler, een gederailt topic.

Frankrijk 18-09-2008 17:00

Jeetje, wat een vmbo-topic zeg. :'(

N00dles 18-09-2008 19:30

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 28190116)
Welke opleiding doe je eigenlijk?

CMV, gok ik :p

Surprise 18-09-2008 20:35

Als in Culturele Maatschappelijke Vorming? :D

Andijvie 20-09-2008 15:06

Dit gaat al veel te lang door :o

Mensen kunnen de test nog invullen, maar hier gaat een slotje op want dit gaat echt nergens meer over :N

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:22.