Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Scanderen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1714665)

Rosbieff 15-09-2008 19:03

Scanderen

Ik bak er niks van; scanderen bij grieks..... We lezen nu de Ilias en soms moeten we scanderen, maar bij mij lukt het niet.. Iemand tips voor me? :p

Yuarti 15-09-2008 20:06

Sorry, ik heb al 3 jaar geen Grieks meer. Met Latijn zou ik je kunnen helpen, tho.

Oezem 15-09-2008 20:20

Ik weet niet hoe je het geleerd hebt en voor bij is het alweer meer dan een jaar geleden dat ik gescandeerd heb, maar voor mij was het het prettigst om achter aan te beginnen (daar is het altijd hetzelfde : --u|-X|| dacht ik) en dan kijken of je de letters kunt scanderen die je zeker weet (een aantal lettergrepen/klinkers zijn altijd hetzelfde, weet niet meer welke). En daarna vanaf achter beginnen en als je daar vast loopt van voor. De eerste is ook altijd hetzelfde: --u. Of misschien zelfs de eerste paar.

En gewoon zinnetjes oefenen en puzzelen. Ik weet nog wel dat het in mijn klas ook een crime was maar het is gelukt. (Ik vond het zelf dan weer vrij makkelijk, dus ik weet niet of ik je zo goed geholpen heb.)

Gðmndr 19-09-2008 15:53

Citaat:

Rosbieff schreef: (Bericht 28173403)
Ik bak er niks van; scanderen bij grieks..... We lezen nu de Ilias en soms moeten we scanderen, maar bij mij lukt het niet.. Iemand tips voor me? :p

Is echt heel simpel.
Kijk maar:

stel je hebt een zin: [b.v. Ilias boek III versregel 435]

αντιβιον πολεμον πολεμιζειν ηδε μαχεσθαι

dan ga je eerst op zoek naar alle lettergrepen die lang zijn:

1) lettergrepen waarin een η of ω staat of waarin een tweeklank staat:

2) Vervolgens ga je op zoek naar alle klinkers die gevolgd worden door 2 of meer medeklinkers:

3) nu heb je het geraamte van het scanderen te pakken.

je weet dat een dactylische hexameter uit 6 maal -vv bestaat (de laatste is trouwens altijd -- of -V (de "-" betekent een lange lettergreep, de "v" een korte).

4) Je gaat nu dus proberen of je met je lange lettergrepen[ die je hierboven gevonden hebt] een patroon van een dactylische hexameter ontdekken kunt en als je dat doet krijg je:

αντιβι||ον πολε||μον πολε||μιζειν ||ηδε μα||χεσθαι

De klinker van de lange lettergrepen waarop de ictus ligt (in de praktijk dus de 'klemtoon') is met blauw aangegeven. De andere lettergrepen zijn dus ofwel kort ofwel lang, maar dragen niet de ictussen!

Andere zin om te oefenen [Ilias boek VI 395]:
Ανδρομαχη θυγατηρ μεγαλιτορος Ηετιωνος

stap 1) lange lettergrepen zoeken [met η of ω staat of tweeklank]:

2) nu klinkers zoeken doe voor 2 of meer medeklinkers staan:

(en dat is er maar 1: dus je wordt hier niet zóó veel wijzer van...)

3) Nu op zoek naar versvoeten van het schema -vv of --:

[1]Ανδρομαχ||[2]η θυγα||[3]τηρ μεγαλιτορος || [5]Ηετι||[6]ωνος

En nu ontdek je dat je bijna alles invullen kunt tot en met 3 en vanaf 5: je moet nu uit zien te dokteren waar versvoet [4 ] begint.

Nu zie je dat er vlak vóór de 5e voet er twee o-mikra staan [μεγαλιτορος] en aangezien deze beide korte klinkers zijn, is het noodzakelijk, dat de iota van μεγαλιτορος wel lang moet wezen om een compleet versvoet te krijgen en dus is de scansie van dit vers:

[1]Ανδρομα||[2]χη θυγα||[3]τηρ μεγα||[4]λιτορος || [5]Ηετι||[6]ωνος.

Vat je hem nu wat??

Nog een om het af te leren (maar nu stap 1 en 2 in 1):

Εκτορ αταρ συ μοι εσσι πατηρ και ποτνια μητηρ

Εκτορ αταρ συ μοι εσσι πατηρ και ποτνια μητηρ

Εκτορ α||ταρ συ μοι || εσσι πα||τηρ και || ποτνια || μητηρ

Cherry Springs 21-09-2008 21:55

Jeetje, ik heb geen scanderen bij Grieks, ik heb geen idee waar het nu over gaat! :bloos:

Axel11 22-09-2008 11:31

Citaat:

Cherry Springs schreef: (Bericht 28207478)
Jeetje, ik heb geen scanderen bij Grieks, ik heb geen idee waar het nu over gaat! :bloos:

Welke klas zit je?

Cherry Springs 23-09-2008 13:29

Citaat:

Axel11 schreef: (Bericht 28209364)
Welke klas zit je?

De 5e.

Axel11 23-09-2008 15:30

Citaat:

Cherry Springs schreef: (Bericht 28216747)
De 5e.

Ok, je kunt alleen verzen scanderen. Dus misschien lees je die nu (nog) niet / krijg je die niet op je eindexamen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.