![]() |
Beschrijvingen bij het schrijven
Ik heb een vraag met betrekking tot hoe sommige van jullie beschrijvingen verwerken in tekst. Ik kom zelf van een achtergrond van PBEM RPG (Played by Email Roleplaying Games), waarbij over het algemeen je met relatief weinig beschrijving toekan. Dit komt omdat veel omgevingen en personen al staan beschreven op websites (voorbeeld: http://sixth-fleet.com/uss-hyperion/...o_tartlema.htm).
Nu heb ik als hobbie (voor mezelf) om verhalen die ik bedenk in mijn hoofd op te schrijven. Ik merk alleen dat ik moeite heb om de juiste balans te vinden van beschrijving en niet-beschrijving. Vooral omdat ik altijd het idee krijg dat ik te weinig tekst besteed aan bepaalde stukjes. En als ik het dan later terug lees, kan ik niet de sfeer meer herpakken die er bij hoort. Daarnaast heb ik problemen met het beschrijven van personen zonder daarbij kenmerken te gebruiken die op mijn eigen leesogen erotisch overkomen (terwijl dat niet bij een scene past). Kan iemand me helpen met tips hoe ik daar een systeem voor mezelf in kan aanbrengen? Ik kan eventueel voorbeelden posten (zodra ik uitvind hoe de sblock functie hier gecodeerd wordt :o) |
Jij bedoelt beschrijvingen van uiterlijk?
Dat ligt gewoon héél erg aan hoe je schrijft. Ik kom soms niet verder dan haar, ogen of mond, maar er zijn ook schrijvers die het hebben over hertenogen, blonde, lange lokken die glommen in het zonlicht, een lichte huid met een enkel zomersproetje en een o zo fijn figuur. Snap je? En fijn zo'n fellownerd, ik rpg textbased op fora ;) |
Citaat:
Link even voor een stukje van mijn schrijfstijl: http://groups.yahoo.com/group/sf-ath...t/message/2027 |
Ik zie wat je bedoelt, ook al kom ik zulke maten ook wel eens tegen :p
Maar als je van te voren zo'n verhaal bedenkt, hoe duid je dan de personages aan? Alleen namen? |
Citaat:
|
Hmmm dit schijnt een 1 op 1 cursus te worden :p
Met meer tijd zal ik eens kijken of ik je voorbeeld kan lezen en misschien zelf ook een voorbeeld geven. Het is een beetje lastig om jóu in jouw werk een beperking te geven ;) |
Heb je nog wat gedaan met mijn tips of heb je die naast je neer gelegd?
|
Citaat:
|
Try 2:
Spiegel Ik ben een spiegel. In mijn dagelijkse leven reflecteer ik op mezelf. Elke dag, elk uur, ieder moment kijk ik naar mezelf. Ik vraag me af hoe ik ben en wat er beter kan. De fouten die ik vind objectiveer ik,want als ik mijn emoties de vrije loop laat dan wordt alles erger. Dan ram ik mezelf zo hard de grond in dat ik in een put kom waar ik nooit meer uit klim. Ik dwing mezelf te zien wat is, niet wat ik wil zien, denk te zien of vrees te zien. Ik stel mezelf doelen om mijn fouten te verbeteren. Duidelijke doelen, want anders lukt het niet. En ik verwezenlijk die doelen. Ik kom mijn fouten onder ogen, ik ga de strijd aan met mijn diepste angsten en worstel met mezelf totdat ik kan wat ik wil. Die pijn en het gevoel van overwinning zijn zo bitter en zoet dat ze mijn dagelijks leven helemaal in bedwang houden. Elke angst zal ik bevechten en uiteindelijk zal ik overwinnen over al mijn angsten. Behalve een. Er is een angst die ik nooit onder ogen zal komen, een angst die alle angsten tot niets verkleind. Die angst is dat ik op een dag naar mezelf in de spiegel kijk, en er niets meer te zien valt. Dat er geen fouten, doelen of angsten meer over zijn. Dat ik niet meer verder kan met wat ik al jaren doe. Maar bovenal is het de angst, dat als ik in die spiegel kijk, ik me realiseer dat ik niet meer boos op mezelf kan zijn. Dat op het moment dat de spiegel leeg blijft, ik tevreden moet zijn met wie ik ben. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39. |