![]() |
Collegegeld afschrijven
Even een snelle vraag: Wordt je collegegeld sowieso afgeschreven ook al staat er niet genoeg op je rekening? Het wordt namelijk in 1x afgeschreven maar dr staat maar 1400 nogwat op. Dus ik vraag me af, of het dan geweigerd wordt door de bank?
|
Ik heb dat ooit gehad. Stond ik tot mijn grote vreugde een keer dertienhonderd in de plus, werd er opeens 1450 euro afgeschreven. Stond ik in de min, terwijl ik niet eens in de min kón staan.
Dat is het verschil tussen incasso's en dwingende incasso's. Voor incasso's is de nul-euro lijn een barričre, voor DI's niet. En volgens mij schrijft 90% van de scholen af met een dwingende incasso. |
Okee.. dus eigenlijk moet ik gewoon afwachten of het een dwingende incasso blijkt te zijn of niet? Ik neem aan dat ik anders gewoon een betalingsherinnering krijg?
Ik kan namelijk ook niet rood staan, vandaar mijn vraag. |
Ik denk dat je in de min komt te staan, denk dat die bedragen automatisch worden afgeschreven. Heb het een keer gehad met me telefoonrekening, stond ik ook ineens in de min, terwijl ik dat normaal gesproken niet kan. :)
|
Telfort en Casema laten mij ook nog wel eens in het rood staan terwijl ik dat niet kan, dus dan zal de IBG het ook wel doen. :)
|
Het was vroeger een dwingende incasso, maar dat is het nu niet meer. Er moet dus genoeg geld op de rekening staan anders wordt je account op je hogeschool/uni geblokkeerd. (dit is tenminste bij de RuG zo...ik heb er een waarschuwingsmail over gehad)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
@adore: de RuG mag natuurlijk best zelf bepalen dat je niet meer op Blackboard mag als je niet betaald, daarover is wettelijk niets geregeld. Ze zullen echter nog geen incassobureau op je af sturen, daarvoor is een herinnering idd noodzakelijk.
|
Bij mij is het kennelijk zo'n dwingende incasso want ik sta soms ook even rood. Ik meen me ook te herinneren dat dat was omdat het soms voorkomt dat je je stufi pas krijgt nadat het collegegeld is afgeschreven; universiteiten houden daar meestal wel rekening mee met hun termijnen, maar door feestdagen verschuiven dingen wel eens.
Ik neem aan dat ze dan alle collegegeld incasso's 'dwingend' maken en je dus even rood kan staan, ook al kan je dat eigenlijk niet. |
Voor zover ik weet zijn dwingende incasso's afgeschaft, daar kreeg ik begin dit schooljaar ook bericht over. Wanneer je niet genoeg geld op je rekening hebt staan, heb je dus wel een probleem.
|
Citaat:
|
Je krijgt toch sowieso eerst een herinnerig voordat er iets wordt geblokkeerd? Ik denk dat ik het toch maar even afwacht, aangezien ik op dit moment gewoon niet 1565 precies heb (omdat mijn oude huisbaas de borg nog steeds niet volledig heeft terugbetaald).
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Mijn moeder heeft gelukkig al gezegd dat ze het geld wel kan missen voor een tijdje (het gaat ook niet om heel veel) dus het is opgelost gelukkig. :) Bedankt voor de antwoorden. :)
|
Citaat:
O ja tuurijk. Stom. :) |
Ik heb het gehad; wilde gewoon collegegeld in 1 keer betalen maar had het op het spaargedeelte van mn rekening en niet op mn betaalrekening, dus ik wachten en wachten tot ik een brief kreeg van "let op, we schrijven binnen zoveel tijd het collegegeld af" (leek me wel normaal bij zo'n groot bedrag?), en toen kreeg ik ineens een brief met dat ze hadden geprobeerd het geld af te schrijven, dat het niet gelukt was en dat ik binnen 2 weken moest betalen omdat ik anders uitgeschreven zou worden. Meteen betaalt dus. Vond het wel erg raar dat ik er geen bericht over kreeg, is toch niet zo raar dat ik dat verwacht? Stel je voor dat je het geld wel hebt maar het nodig hebt om gewoon van te leven en dan ineens sta je in de min zonder dat je het weet :confused:. Nouja goed, heb het gewoon snel betaald dus..geen probleem. Maar bij mij konden ze me dus niet rood laten staan..
|
Citaat:
|
Ik heb het even nagezocht; het is sinds dit jaar onmogelijk gemaakt voor scholen om buiten het maximale doorboeklimiet om, geld af te schrijven. Dat betekent je bestedingsruimte vanaf dit jaar niet kleiner mag zijn dan het af te schrijven bedrag. Op zich een hele goede maatregel, het is een studenten een stok achter de deur om de zaken goed geregeld te hebben en het zorgt voor een reductie van de ongeoorloofde roodstand. Hiervoor wordt een hoger debetrentepercentage gerekend dus studenten worden op deze manier tegen zichzelf in bescherming genomen. Goeie zaken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Geachte heer, mevrouw, U heeft bij uw inschrijving aangegeven het collegegeld in termijnen te willen betalen. Wij berichten u hierbij dat de eerste inningsdatum vrijdag 26 september 2008 is. We herinneren u er aan dat op deze datum voldoende saldo op uw bank- of girorekening dient te staan, omdat uw bank bij onvoldoende saldo de betaling blokkeert (een zogenaamde stornering). Blijkt dat uw betaling niet op tijd is ontvangen, dan is de RUG genoodzaakt stappen te zetten die neerkomen op o.a. - uitsluiting van NESTOR en mailfaciliteiten - uitsluiting van bibliotheekgebruik - uitsluiting van (inschrijven voor) tentamens Daarnaast kunnen we verdere invorderingsmaatregelen niet uitsluiten. De volgende betalingsdata bij gespreide inning in 2008/2009 zijn: woensdag 26 november 2008 maandag 26 januari 2009 donderdag 26 maart 2009 maandag 27 april 2009 Hoogachtend, Het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen |
Citaat:
|
Ik heb gister mijn bank gebeld en die zei dat collegegeld er ALTIJD vanaf geschreven wordt ongeacht of je wel of niet rood mag staan en ongeacht hoeveel geld je op je rekening hebt staan.
Dus ik snap niet helemaal waar sommige berichten hier vandaan komen, maar ik wacht maar af (het is er nog niet afgeschreven namelijk, zou donderdag gebeuren). |
Ik kies altijd voor apart betalen in termijnen, mijn collegegeld wordt er afgeschreven, de dag na dat ik mijn studiefinanciering heb gehad. Ik vind dat best netjes geregeld eigenlijk
|
Citaat:
|
Mijn eigen bank (Fortis bank). Weet je zeker dat het niet kan? Hij klonk namelijk nogal stellig (heb ook wel 10x gevraagd of ie het zeker wist, hij klonk ook een beetje geirriteerd op het einde).
|
Tja, Fortis staat op het punt van in elkaar donderen, dus waarschijnlijk maakt het ze allemaal niet meer zoveel uit. :D
|
Citaat:
Afgelopen vrijdag zag ik inderdaad ook dat het collegegeld was afgeschreven :|. Vond het wel lang duren voordat dat gebeurde. Ik zit nu bij de ABN Amro (nog wel redelijk veilige bank) met zo'n studentkrediet rekening, waarmee je gelukkig 50 Euro ofzo kunt pinnen als je dat net niet op je rekening hebt staan. In het verleden was dat zo vervelend dat dat niet kon in winkels! |
Citaat:
Citaat:
|
Even een update: Het kan dus echt NIET meer. Sinds afgelopen collegejaar is de 'bankgarantie' eraf. Beetje jammer van de fortisbankmeneer dat ie mij foute informatie gaf.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:55. |