![]() |
Kan opeens geen abonnement meer omzetten bij de provider Hi
Hallo allemaal. Een half jaar geleden was ik opzoek naar een mobiele telefoon en een goede provider. Na lang zoeken heb ik gekozen voor de provider Hi. Er gold destijds een regeling dat je je abonnement op een willekeurig moment via de winkel kon omzetten in een studentenabonnement.
Ik ben dus naar een Hi winkel gevraagd en ik heb gevraagd naar de voorwaarden. Ze zeiden tegen mij dat ik gewoon op een willekeurig moment mijn abo kon omzetten, dus OOK als ik via internet bestelde. Echter, nu kom ik erachter dat het helemaal niet kan, want deze regeling heeft Hi veranderd. Ik bestel dus de mobiele telefoon via de Hi site i.p.v. de winkel met de gedachte dat ik mijn abo altijd kan omzetten in een studenten abo. En nu vertellen ze mij doodleuk dat het niet kan, terwijl de medewerker in de Hi winkel destijds beweerde dat het altijd kon. Wat kan ik hier mee? Als ik wist dat ik het nu niet kon omzetten had ik ergens anders mijn mobiel gekocht. Ik vind het een vorm van oplichterij. :s Alvast bedankt voor jullie advies. Studenten abo scheelt 20% van je telefoonrekening. |
Het eerste wat je moet doen is een brief naar Hi schrijven waarin je de situatie uitlegt. Het zou me niet verbazen als ze je abo dan alsnog in een studentenabonnement om willen zetten.
Hoe de zaak juridisch in elkaar zit is me niet helemaal helder. Het is een vrij ingewikkelde casus. Als je wil weten hoe je er juridisch voorstaat is raad ik je aan om een topic aan te maken op een forum als http://www.rechtenforum.nl |
Die site zou ik afraden. Vaak een hoop vaag gelul en weinig wol. Het is dan ook meer gericht op juridische discussie dan op rechtshulp. Ook over hun spamgedrag met reclame ben ik niet te spreken.
Ennuh, mondelinge afspraak is ook een afspraak. Als het destijds kon, en Hi dat verandert heeft, is dat reden je contract op te zeggen omdat de voorwaarden veranderd zijn en je niet akkoord gaat. Hi zal dit ook begrijpen, en je alsnog laten omzetten omdat ze geen klanten kwijt willen raken. |
Citaat:
Van reclame spam heb ik overigens nooit wat gemerkt. Citaat:
|
Ik kan niet helemaal volgen wat er nou aan de hand is. Ontkennen ze nou dat het mogelijk is of zeggen ze dat het nu niet meer mogelijk is, maar vroeger wel. Als dat laatste het geval is, is het duidelijk een geval van wijzigende voorwaarden, waarvan je schriftelijk op de hoogte gesteld had moeten worden. In principe heb je het recht het contract te be-eindigen als de andere partij de voorwaarden veranderd.
|
Citaat:
Ik denk dat ik een brief ga schrijven. Hopelijk doen ze er niet zo moeilijk over. Denk wel dat het goed ga komen, bedankt voor jullie advies. |
Citaat:
|
Je hebt ongeveer een half jaar geleden een contract met een telefonieaanbieder afgesloten. Voordat je het contract met je telefonieaanbieder bent aangegaan, heb je in de winkel laten informeren over de mogelijkheid om tussentijds van abonnementsvorm te veranderen. In de winkel heeft een medewerker je verteld dat het op elk willekeurig moment mogelijk is om je abonnement om te laten zetten in een studentenabonnement. Achteraf blijkt het niet mogelijk om je abonnement (kosteloos) om te laten zetten naar een studentenabonnement. Je vraagt je af welke stappen je kan ondernemen.
Indien je op grond van onjuiste of onvolledige inlichtingen van je telefoonaanbieder een abonnement afsluit, dan kan er sprake zijn van dwaling. Dwaling wil zeggen dat je, wegens onjuiste of onvolledige inlichtingen, een verkeerde voorstelling van zaken had en dat je bij een juiste voorstelling van zaken het abonnement niet zou hebben afgesloten. Let wel: degene die zich beroept op dwaling is ook degene die aannemelijk zal moeten maken dat er een verkeerde voorstelling van zaken is gegeven. Dit kan heel lastig zijn als de informatie waar jij op af bent gegaan mondeling is aangegeven. Je kan in geval van dwaling de overeenkomst, die je met je telefoonaanbieder hebt gesloten, vernietigen (ongedaan maken). Hierbij is het van belang dat je schriftelijk aangeeft waarom je vindt dat je onjuist of onvolledig bent ingelicht. Neem tevens in je brief op dat je bij een juiste voorstelling van zaken niet op het aanbod van je telefoonaanbieder zou zijn ingegaan. Stuur je brief bij voorkeur aangetekend naar de telefoonaanbieder. Doe dit zo snel mogelijk na het ontdekken van de werkelijke situatie. Als je telefoonaanbieder je klacht niet naar tevredenheid of niet binnen de daarvoor geldende termijn (zie de algemene voorwaarden bij je contract, anders kun je 4 weken aanhouden) afhandelt, dan kun je de zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Telecommunicatie (zie www.geschillencommissie.nl). De Geschillencommissie doet bindende uitspraken in geschillen die voortvloeien uit de overeenkomst tussen consumenten en telefonieaanbieders. Het voorleggen van je zaak aan de geschillencommissie ontslaat je overigens niet van je betalingsverplichting ten opzichte van de aanbieder. Je kunt natuurlijk ook overwegen om, in plaats van naar de geschillencommissie, direct juridische stappen te ondernemen. Indien je voor deze laatste optie kiest kun je het best eerst juridisch advies inwinnen bij het Juridisch loket (telefoonnummer: 0900 - 8020/ Internet: www.juridischloket.nl) of de zaak voorleggen (indien van toepassing) aan je rechtsbijstandsverzekering. |
Als jij voor hun voorwaarde teken, ben je volgens 6:232 BW verbonden aan de algemene voorwaarde van hi. Tenzij niet aangegeven is dat ze zomaar de voorwaarden mogen veranderen, maar inderdaad is dwaling een goede mogelijkheid om te beroepen. Wel is het moeilijk om te bewijzen. (6:228 sub a BW, volgens mij
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.