![]() |
Gevolgen evt. faillisement fortis (/abn amro)
Goedeavond,
Via deze weg wat vragen die op in me opkwamen en waar ik nieuwsgierig naar ben (kon het met google niet vinden). Sowieso de 1e vraag die in me opkomt en waar ik de financiële markt te slecht voor ken, maar zijn in Nederland situties mogelijk zoals die in Amerika zijn gebeurd met 2 grote banken: vrijwel "opeens" failliet en een hoop verdampt spaargeld? Stel: Fortis gaat failliet (en hun dochter ABN AMRO), want niemand wil de bank overnemen, heb ik dan lekker mazzel als ik roodsta? (kan wel info vinden over hypotheken die worden overgenomen door andere banken, maar dan zou het gaan over losse mini-overnames?) Het lijkt mij stug dat een organisatie als Fortis niet door anderen wordt overgenomen in een dergelijke situatie (of anders verdeeld verkocht). Hoe zit dit in de praktijk? |
Voor zover ik weet zal het hier niet zo'n vaart lopen, omdat Nederlandse banken een stuk zwaardere criteria gebruiken bij het uitgeven van een hypotheek dan in de VS is gebeurt met die subprime hypotheken. Er is wel een deel wat betalingsproblemen krijgt, omdat een aantal jaren terug vooral beleggingshypotheken en hypotheken waarbij je je overwaarde in aandelen kon steken erg populair waren, maar dat zal denk ik niet voldoende zijn om een van de grote Nederlandse banken failliet te laten gaan.
Je moet ook niet vergeten dat het vooral de koers van Fortis is die in elkaar zakt en beurzen zijn voor een groot deel gebaseerd op sentiment. Ik heb geen inzicht in de financiële situatie van Fortis, maar verkeerde timing van een aantal berichten en een aantal geruchten heeft Fortis flink de das om gedaan. Ten tweede is ABN AMRO tot volgend jaar nog een apart bedrijf en nog niet volledig ingelijft bij Fortis, wat dus betekent dat ABN niet zoveel last zal ondervinden van de crisis bij Fortis. Oh en dan zijn er nog de huizenprijzen. Die gaan ook niet zo waanzinnig dalen als bijvoorbeeld in de VS, omdat we nog steeds met een woningtekort zitten. Het minimum aan huizen dat jaarlijks moet worden bijgebouwd om in de vraag te voorzien is rond de 80.000. Dat gaan we dit jaar halen en volgens mij volgend jaar ook nog, maar daarna zakt dat weer tot uiteindelijk rond de 50.000 woningen. Woningtekort blijft bestaan dus, vooral ook omdat wat er gebouwd wordt, niet bij de vraag van de consument past. En minder aanbod dan vraag zijn hoge prijzen. Bron? Uit een Elsevier artikel van een aantal weken terug. |
En in Nederland word je ik meen door de overheid gegarandeerd dat je je spaargeld terugkrijgt bij een faillissement van je bank. Tot 20000 euro alles en tot 40000 euro iets van 90%. Daarvoor moet je bank nog wel aan een voorwaarde voldoen (ergens bij aangesloten zijn oid) maar vrijwel alle banken die in Nederland diensten aanbieden zijn dat.
Dus de 'kleine man' met wat spaargeld op de bank hoeft niet te vrezen. |
Ik ga nu weer als een noob klinken, maar wat is er dan met Fortis? Ik heb daar namelijk ook een (spaar)rekening, en ik wilde toch al overstappen naar de Rabobank, dus als Fortis failliet gaat heb ik een extra reden. :P
|
Citaat:
Ik hoop overigens van niet, want het eerste dat ik maandag ga doen is aandelen Fortis kopen, tenzij het na opening direct omlaag stuitert, dan een paar uur later. Is de crisis in kannen en kruiken, dan stijgt de koers wellicht fors, en zijn mijn vakantieverdiensten een stuk meer waard geworden. (y) Stap ik erin en gaat de zaak onderuit dan betekend dat heel wat meer uren draaien komende maanden.. :D Maar goed, ik ga er van uit dat beide beurswaakhonden geen ramp zullen laten gebeuren. |
Citaat:
|
Dat was ik even vergeten te vermelden inderdaad.
|
Fortis gaat niet failliet.
Bron: intuïtie.mobius.nl/fortis |
ze gaan abn amro verkopen, dus ik heb geen zorger daar over.
tenslotte is er een staatskas in nederland, dus mensen supporten met het geld als een bank failliet gaat |
Toevallig ken ik het saldo van 's Rijks Schatkist. Niet florisant.
|
Citaat:
Ze kunnen ook onderdelen afstoten, maar dan meer dan ze van te voren hadden gedacht en dat komt het bedrijf helemaal niet ten goede. Morgen komt er in ieder geval een 'reddingsplan' en zal er waarschijnlijk niet gehandeld worden in aandelen Fortis. Denk wel dat het heel erg druk gaat worden bij de fortis-fillialen met mensen met een koffertje :p. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoewel bijvoorbeeld het Algemeen Dagblad flink onnodig angst loopt te zaaien door enquêtes te houden of mensen verwachten dat hun spaargeld foetsie zal zijn. |
België garandeert spaargeld Fortis
De Belgische overheid garandeert het spaargeld van Belgische Fortis-klanten voor honderd procent. Voorzitter Thyssen van coalitiepartij CD V heeft dat op de VRT-televisie gezegd. Ongeveer de helft van de Belgische huishoudens heeft een rekening bij Fortis. Het is bovendien de grootste particuliere werkgever. Fortis is in zwaar weer beland na de koersval van de afgelopen week. Zowel in België als in Nederland wordt op het hoogste niveau overlegd over de vraag hoe het vertrouwen in de bank hersteld kan worden. Fortis zal waarschijnlijk proberen om bedrijfsonderdelen te verkopen. http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008...AA182D1C8.html Dat komt dus allemaal wel goed.. |
Ik zei het al, eerder op de dag. Zou de nick "Nostradamus" nog beschikbaar zijn?
|
De Belgische regering pompt 4,7 miljard euro in Fortis Bank België, Luxemburg pompt 2,5 miljard euro in Fortis Bank Luxemburg en Nederland pompt 4 miljard euro in Fortis Bank Nederland. Elke partij neem een belang van 49 procent in de Fortis Bank van zijn land. Over het lot van ABN AMRO is geen akkoord. Het zal in de komende weken worden verkocht. Het Nederlandse ING zou daarvoor de grootste kandidaat zijn.
Premier Leterme verklaarde op de persconferentie dat voorzitter Maurice Lippens opstapt. Wie hem vervangt, is nog niet bekend. ING had vooral interesse voor de activiteiten van ABN AMRO in Nederland - al zou dat mogelijk op mededingingsproblemen stoten. BNP Paribas mikte op de Belgische en de resterende activiteiten. Maar de onderhandelinen verliepen stroef. En de prijs die werd voorgesteld zou voor de bank-verzekeraar en de overheid te laag geligd hebben. BNP Paribas zou 1,6 euro per aandeel Fortis geboden hebben. http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...082230-433.art |
Oh nu we toch een "newbie vragen" topic hebben..
Ik heb een spaarrekening bij ABN, moet ik me zorgen maken op wat voor manier dan ook? :D |
Nee, dat is sowieso verzekerd bij De Nederlandsche Bank. Tenzij er meer dan xx.xxx op staat (20k oid) maar goed, ik neem aan dat niet zo is, voor het gemak :p
|
Nee hoor, was het maar waar :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ok. Ik heb verder werkelijk geen verstand van dit alles, maar jullie zeggen alle 3 ongeveer hetzelfde dus het zal wel goed komen. :p
Bedankt ;) |
sowieso is fortis op dit moment toch eigenlijk juist de bank die het stevigste in haar schoenen staat van alle banken in de benelux, aangezien de overheden er zo ontzettend veel geld in hebben gestoken?
|
gewoon geen geld verspillen in de amerikaanse economie...ahoewel je daar tot 100.000 dollar verzekerd ben
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12. |