![]() |
(Welke) nieuwe harde schijf?
Ik snap er allemaal niks meer van...
Maar ik ben dus op zoek naar een nieuwe harde schijf (ter aanvulling van de huidige) en dan kom ik allemaal verschillende soorten HD's tegen. Zo zie ik op Norrod.nl: SATA IDE/ATA EIDE/ATA Serial ATA Serial ATA II Ultra ATA/100 Nu ben ik er inmiddels achter dat SATA voor 'serial ATA' staat, maar daar wordt het ook niet echt duidelijker van. Dankzij Everest weet ik van mijn pc'tje: ASUS M2N 1394 WDC WD800JB-00FMA0 (74 GB, IDE) Kan ik er dan bijvoorbeeld alleen een IDE/ATA bijgooien? (omdat de huidige blijkbaar ook IDE is) Of zijn er meer mogelijkheden? |
Je moederbord heeft Serial ATA poorten, dus je kunt er gewoon een Serial ATA schijf in hangen. SATA I of II maakt niet uit, is backwards compatible, en SATA I schijven zul je sowieso niet meer vinden denk ik. :) Ik weet niet wat voor schijf je zoekt, maar dit is zeker een aanrader. Heel snel, stil en koel (y)
Vreemd dat je een IDE schijf hebt trouwens, als je ook een IDE brander/DVD-ROM hebt zou dat betekenen dat ze allebei op hetzelfde kanaal zitten (= traag), aangezien je moederbord maar 1 IDE poort heeft. Is niet helemaal goed. |
Als je een echt snelle hardeschijf wil, kun je een 320 gb ,640 of 1TB nemen, die hebben 320 gb per platter.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...a=lr%3Dlang_nl Met hoge platterdichtheid behaal je de meeste snelheidswinst, toerental is altijd 7200 toeren/minuut. |
@ marco:
Heb de HD uit jouw link inmiddels besteld (Y) en brander+HD zitten idd op dezelfde (IDE)kabel. Nooit geweten dat dat niet goed was...:s (ik heb m'n pc dan ook niet zelf samengesteld :P) |
Nou ja, het is niet handig wanneer je data van het ene apparaat naar het andere apparaat wil kopieren (met name als je een CD/DVD brandt) omdat je niet tegelijkertijd van het ene apparaat kunt lezen en naar het andere kunt schrijven. Dan krijg je dus een kleine vertraging, verder is het niet zo'n probleem.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58. |