Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Weerwolfspel 52 (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1718459)

Spelleider 06-10-2008 19:05

Weerwolfspel 52
 
Welkom bij weerwolfspel 52. Dit is het officiële Weerwolfspel-topic *o*

Post ‘ik doe mee’ om mee te doen en maak geen lijstjes, want anders wordt het onoverzichtelijk en komen er vergissingen. De spelleider zal wel een lijst maken, zodat er in die lijst kan worden gekeken hoeveel plaatsen er nog over zijn.
Afhankelijk van de interesse wordt er bepaald hoeveel plaatsen en functies er zijn.

Naar aanleiding van de discussie na het vorige spel kan dit spel de leerling verrader worden. We merken vanzelf wel hoe dit loopt en of het werkt. Dit is als proef en we kunnen na het spel beslissen of het een goed idee was.

De spelleiders deze keer zijn Eye of Sauron, TopDrop en Vlindertje.
Mocht je nu al vragen hebben, pm dan gerust naar de spelleider.


De spelregels van het befaamde weerwolfspel

Traditioneel speelt dit spel zich af in een klein dorpje in de Middeleeuwen wat geteisterd wordt door duivelse wezens: weerwolven. De setting is echter al vaak veranderd en dat zal deze keer ook het geval zijn.
Users die mee willen spelen kunnen zich voor het spel begint (en nadat een nieuw spel is aangekondigd) inschrijven en zij krijgen (random) een rol toegewezen.
In totaal spelen er 22 users mee. Hier onder bevinden zich dan vier weerwolven, een Tovenaar, een Heks, een Ziener, een Leerling, een verrader en een aantal simpele dorpelingen (over al deze functies later meer). Niet iedereen werkt tegen de wolven, maar ook dit wordt verderop uitgelegd.
Iedereen weet van zichzelf welke rol/functie hij vervult, maar de weerwolven komen ’s nachts bij elkaar om te moorden en naar de maan te huilen en weten zo ook elkaars identiteit.
Het aantal spelers kan verschillen als er minder belangstelling is voor het spel.

Het doel van het spel is simpel: de dorpelingen (en de andere “good guys”) proberen alle weerwolven te doden, de weerwolven juist zo snel mogelijk iedereen op willen eten (met uitzondering van hun mede-weerwolven natuurlijk).

Het spel begint met een eerste stemronde voor de dorpelingen. Tijdens de dorpsvergadering, ‘s avonds in de herberg, worden levensdraden doorgeknipt. Alle dorpelingen zitten rond de tafel (of achter hun pc) en bespreken wie er opgehangen moet worden. Hun dorp wordt al tijden ’s nachts geteisterd door terroriserende, moordende weerwolven, die overdag veranderen in onschuldig uitziende dorpsbewoners. Er moet iets aan gedaan worden. Er moet iets veranderen! De dorpelingen nemen het heft in eigen hand.
Elke deelnemer stuurt een persoonlijk bericht aan de Spelleider met daarin de naam van degene die volgens hem moet worden opgehangen. De user met de meeste stemmen wordt gelyncht, sterft, en ligt dan helaas uit het spel. De Spelleider maakt bekend wie welk lot is toegevallen door middel van een verslag van de gebeurtenis en vertelt ook welke rol de overledene vervulde.

’s Nachts is de tijd van de weerwolven. In het licht van de maan veranderen zij van gedaante en sluipen zij door het dorp, waar zij samen een slachtoffer maken. In overleg kiezen de weerwolven hun menselijke maaltijd en dit melden zij in een gezamenlijk bericht aan de Spelleider. Deze maakt vervolgens weer bekend wat voor tragedie er ’s nachts heeft plaatsgevonden…

Als de avond valt komen de dorpelingen weer bij elkaar met een kroes bier in de herberg, om de verschrikkelijke voorvallen van voorgaande nacht te bespreken. Natuurlijk is er dan weer een stemronde, een nacht waarin de weerwolven toeslaan, et cetera.

Het spel begint dus met een beginverhaal. De volgende dag is er de eerste hangronde en mogen de dorpelingen (en heks, tovenaar, verrader en ziener) hun stem indienen. De dag daarna is er de eerste eetronde. Tijdens deze ronden mogen de wolven stemmen en de heks, tovenaar en ziener mogen hun kunstjes doen.


Alle functies naast de gewone wolven en dorpelingen op een rijtje:

Verrader
Functie tijdens hangrondes: De Verrader stemt als gewone dorpeling, maar zal dus altijd op een andere dorpeling stemmen. Hij probeert andere dorpelingen verdacht te maken en gelijkspel uit te lokken.
Functie tijdens eetrondes: geen.
Positie: wolven
Kennis: de verrader weet wie de wolven zijn.

Heks
Functie tijdens hangrondes: De heks stemt als gewone dorpeling, maar probeert andere dorpelingen weg te stemmen. Dit kan mislukken omdat de heks de identiteit van de wolven niet kent.
Functie tijdens eetrondes: De heks stuurt één naam naar de spelleider. Deze persoon wordt tijdens die eetronde behekst. Kiest de heks de leerling, de verrader of een dorpeling dan is er geen effect (want die doen toch niks tijdens eetrondes).
Kiest de heks een weerwolf dan is er geen effect want deze zijn immuun tegen de heks’ krachten.
Kiest de heks de tovenaar, ziener of wolfsbane dan wordt deze persoons speciale functie tijdens deze eetronde geblokkeerd. (bescherming van tovenaar vervalt, wolfsbane kan die ronde gewoon worden opgegeten, ziener krijgt bericht dat de opgevraagde functie niet kan worden gegeven vanwege beheksing). De heks krijgt niet te horen wat voor effect haar beheksing heeft gehad.
Positie: wolven
Kennis: alleen de eigen functie.

Leerling
Deze begint het spel als een gewone dorpeling, maar zodra de Tovenaar, Ziener, Heks of Verrader wordt gedood, zal de speciale functie van de Leerling in werking treden. De Leerling wordt gepromoveerd naar Tovenaarsleerling, Leerling-ziener, Leerling-heks of Leerling-verrader (afhankelijk van wie er als eerste sterft). De leerling krijgt dan dezelfde gave en functie.
Er is maar één leerling, dus alleen de persoon die als eerste dood gaat kan worden vervangen. Als de leerling eerder dood gaat dan bovenstaande drie dan is er uiteraard geen vervanging. Een leerling-ziener begint 'blanco', hij krijgt niks van de info van de oude ziener te horen.
Het leuke van de leerling is dat ie in het begin niet weet waar zijn loyaliteit ligt: als ie leerling-heks wordt gaat hij bijvoorbeeld voor de wolven werken.
Positie: dorpelingen (aanvankelijk, dit kan veranderen mocht de Leerling Leerling-heks of Leerling-verrader worden)
Kennis: alleen de eigen functie

Tovenaar
De Tovenaar beschermt elke nacht één van de dorpsbewoners tegen de weerwolven, waarbij hij natuurlijk niet zichzelf mag beschermen. De naam van zijn beschermeling stuurt de Tovenaar in een pm naar de Spelleider.
Positie: dorpelingen
Kennis: alleen de eigen functie.

Wolfsbane
De Wolfsbane kan de eerste keer dat hij door de wolven wordt uitgekozen niet worden opgegeten (helaas is hij niet immuun voor dood door ophanging).
Positie: dorpelingen
Kennis: alleen de eigen functie.

Ziener
De Ziener kan in de nacht van de eetrondes een bericht sturen naar de Spelleider om te vragen wat een bepaald persoons functie/rol is en deze kennis gebruiken om te stemmen.
De Ziener houdt zijn extra kennis voor zichzelf, maar mag zich natuurlijk wel gedragen naar zijn kennis zonder dit expliciet te zeggen.
Per ronde mag de Ziener slechts van één user de functie opvragen.
Positie: dorpelingen
Kennis: de eigen functie en de functie van de gevraagde persoon/personen.

De geliefden
De geliefden zijn, zoals de naam het al zegt, geliefden. Als één van de twee sterft, sterft de ander van verdriet ook. Het doel is dus om samen het spel te overleven. De geliefden mogen met elkaar overleggen en al hun kennis delen, dit mag uiteraard niet met de anderen.
Positie: ze gaan altijd voor elkaar, ongeacht aan welke kant ze staan
Kennis: de eigen functies en alle overige beschikbare kennis.

Cupido
Deze koppelaar moet bij het begin van het spel twee namen opgeven en dit worden dan de geliefden. Op die manier kan de spelleider niet expres een wolf en een dorpeling samen zetten (of juist niet), maar hangt het echt af van het toeval. Want de cupido weet dus niet de functies.
Positie: dorpelingen
Kennis: de eigen functie en de namen van de geliefden

De jager
De jager is vooral een doorn in het oog van de wolven. Hij mag iemand afschieten zodra hij dood gaat, of dat nou in de eet of hangronde is. Zolang de jager erin zit loop je het risico om te worden neer geschoten als je iemand te verdacht maakt of jezelf verdacht maakt. Hij weet alleen zijn eigen functie. Hij kan dus per ongeluk in het voordeel van de wolven schieten.
Positie: Dorpelingen
Kennis: Alleen de eigen functie


Een paar regels om goed spelverloop te bevorderen

Onderling overleg is niet toegestaan! (behalve natuurlijk tussen de weerwolven en geliefden)

Het spel heeft elke keer twee stemrondes. Eén van de dorpsbewoners en één van de weerwolven. Per ronde is er een deadline waarvoor gestemd moet worden welke duidelijk door de Spelleider genoemd wordt, dit is meestal 24 uur. Als je niet vóór de deadline hebt gestemd is je stem ongeldig en vervalt deze. Bij gelijkspel stemmen de weerwolven ook en hebben zij dus de beslissende stem. Zij horen ook tussen wie het gelijkspel is.

Iedere deelnemer, behalve de weerwolven, moet stemmen. Na 2 rondes achter elkaar niet te hebben gestemd krijg je een waarschuwing van de Spelleider. Als je 3 rondes niet hebt gestemd krijg je een zogenaamde 'rode kaart' en mag je het volgende spel niet meedoen.
Als je niet kan stemmen, moet je de spelleider pm-en waarom je niet kan stemmen of niet hebt gestemd.

De Spelleider mag en zal niks loslaten over het verloop van het stemmen (wie en wie wat heeft gestemd moet maar achteraf blijken).

De weerwolven moeten elke nacht in overleg met elkaar proberen een dorpeling op te eten.

Bluffen is toegestaan, zelfs gewenst.

Laat je fantasie de vrije loop, post je weerwolftheorieën, complottheorieën en bluf waar je wilt in deze spuisels.

Als je dood bent ben je ook echt dood! Het is dan dus niet de bedoeling om nog theorieën te gaan spuien. De wolven eten -meestal- niet voor niks iemand op. Mocht je toch nog theorieën spuien na jouw dood, dan wacht er een mooie rode kaart op je.


Wincondities weerwolfspel

Opmerking: Voor deze regeling worden alle niet-wolven aan de kant van de dorpelingen (bijv de ziener, tovenaar, etc) als dorpeling beschouwd, tenzij anders vermeld. De geliefden worden niet als dorpeling en niet als wolf beschouwd, ongeacht de functie die ze hadden voordat ze geliefde werden.

Dorpelingen: het doel van de dorpelingen is om alle wolven op te hangen. Alle andere slechteriken worden niet gezien als wolf. Ze hebben gewonnen wanneer alle wolven en de geliefden zijn opgehangen.

Wolven: het doel van de wolven is te overleven en te moorden, zonder dat de andere in de gaten hebben wat hun identiteit is. Zij winnen als ze in de meerderheid zijn en de geliefden zijn dood. Dat kan tijdens een eetronde zijn, maar het kan ook tijdens een hangronde zijn. De verrader, heks of leerlingheks wordt niet in de telling als dorpeling meegenomen, maar ook niet als wolf. Ze worden overgeslagen in de telling.

Als het aankomt op een hangronde waarbij er 1 dorpeling en 1 wolf in leven is, is het gelijkspel. De reden hiervoor is dat er voor zowel de dorpelingen als de wolven goed gefundeerde argumenten te verzinnen zijn, waarom ze het moeten winnen.

Als er een eetronde is waarbij er 1 dorpeling en 1 wolf in leven zijn, wint de wolf. Als die laatste dorpeling eigenlijk de wolfsbane is, gaat de maaltijd niet door en komt er nog een hangronde waarbij 1 wolfsbane en 1 wolf in leven zijn. Dan is het dus gelijkspel.

Geliefden: Het doel van de geliefden is om te overleven. De geliefden winnen als een van de andere partijen eerder uitgeschakeld wordt. Geliefde-wolven tellen niet mee als wolf. Geliefde dorpelingen tellen ook niet mee als dorpeling. Dus als er bijvoorbeeld 2 geliefden, 1 normale dorpeling en 2 wolven zijn, zijn de wolven in de meerderheid. Dan zijn de dorpelingen uitgeschakeld, waardoor de geliefden winnen.

Let op: Wanneer dit reglement geen uitsluiting geeft over de wincondities, dient de spelleider een beslissing te nemen. Voor een goed spelverloop dient deze beslissing geaccepteerd te worden.


Alvast veel plezier!

Missy 06-10-2008 19:12

Even voor de duidelijkheid. De spelleider hebben een aantal veranderingen/mededelingen gedaan. Daardoor is het topic eerder geopend, zodat iedereen het goed door kan lezen.

Missy 06-10-2008 19:52

Spelleiders, Dittrich is zo vriendelijk om het topic op twaalf uur te openen, als wij al in dromenland zijn!

Dittrich 06-10-2008 23:01

Veel plezier!

Krynn 06-10-2008 23:10

Ik doe mee :)

Matige Muis 06-10-2008 23:34

ik doe ook mee. :)

Stefenootje 06-10-2008 23:49

Zal ik meedoen? Nahhh, ik weet het nog niet. Spannend! Wat zal ik gaan doen?

VeGs 06-10-2008 23:55

Ik doe weer mee. :)

Absinthe 07-10-2008 01:14

Ik doe mee, en kan één keer niet stemmen.

Lethe 07-10-2008 06:43

Ik doe mee.

Dit is echt een vroege forumpost voor mijn doen.:D

Sherco 07-10-2008 07:26

Ik doe zeker mee!

Pippeloen 07-10-2008 07:40

Ik doe mee!

Spelleider 07-10-2008 08:23

Spelers
  1. Krynn
  2. matige_muis
  3. VeGs
  4. Absinthe
  5. AllureV
  6. Sherco
  7. Pippeloen
  8. Lucky Luciano
  9. Light Fighter
  10. Daboman
  11. Mr Soija
  12. Katje
  13. sterrenmeisje
  14. Heksjuh
  15. Hanneke
  16. Basjeeh
  17. Barabas
  18. Uice
  19. fizzle-fluffy
  20. ~~Fantôme~~
  21. *Miekjuh*
  22. ..
Spelleiders
  • Vlinder
  • EoS
  • TD

Lucky Luciano 07-10-2008 08:30

ik doe mee

light fighter 07-10-2008 08:37

ik doe ook mee.

Ben alleen volgende week een weekend weg maar ja, mis maximaal 1 keer stemmen daardoor

Daboman 07-10-2008 08:54

Ik doe mee.

Daboman 07-10-2008 08:58

Dus de verandering is alleen dat de leerling nu ook verrader kan worden? Ik neem aan dat die dan ook te horen krijgt wie de wolven zijn wanneer hij of zij promoveert naar verrader.

Mr Soija verwijderd 07-10-2008 09:14

Ik doe mee. :)

Katje 07-10-2008 11:01

ieks bijna vergeten :eek: ik doe mee!

Vlindertje 07-10-2008 11:42

Citaat:

Daboman schreef: (Bericht 28283610)
Dus de verandering is alleen dat de leerling nu ook verrader kan worden? Ik neem aan dat die dan ook te horen krijgt wie de wolven zijn wanneer hij of zij promoveert naar verrader.

Dat lijkt me wel logisch, anders ben je ook geen verrader.

sterrenmeisje 07-10-2008 11:45

ik doe mee en ik vind het leerling->verradergedoe prima, maar wordt de jager er dan ook uitgekickt?

Spelleider 07-10-2008 11:52

Citaat:

sterrenmeisje schreef: (Bericht 28284316)
ik doe mee en ik vind het leerling->verradergedoe prima, maar wordt de jager er dan ook uitgekickt?

Dat ligt eraan hoeveel mensen zich inschrijven voor het spel en ik wil er nog eventjes over praten met de andere spelleiders. We zullen bekend maken wat we doen als het beginverhaal wordt gepost. Dit zal de dag voor de eerste hangronde zijn.

Katje 07-10-2008 11:54

ik ben projager *O*

Heksjuh 07-10-2008 11:54

Ik doe mee :)

Absinthe 07-10-2008 12:14

Ik ben ook pro jager (y)

Daboman 07-10-2008 14:39

Ik ben ook pro jager(y)

Stefenootje 07-10-2008 15:09

Ik doe toch maar niet mee.

Hanneke 07-10-2008 15:16

Als er nog plaats is wil ik ook wel weer eens meedoen :y

Bas 07-10-2008 15:25

Ik doe mee!

Een beetje tegenspraak in de openingspost! "Afhankelijk van de interesse wordt er bepaald hoeveel plaatsen en functies er zijn. (...) In totaal spelen er 22 users mee." :D

Barabas 07-10-2008 15:49

*meedoet*

Uice 07-10-2008 16:14

Ik doe ook mee.

Sherco 07-10-2008 16:47

Ik ben ook projager!

Lethe 07-10-2008 16:49

Als de leerling ook verrader kan worden vind ik het goed dat de jager in het spel blijft.

fizzle-fluffy 07-10-2008 16:53

Ja ja ja ja ik ook ! Ik doe mee!
Fizzle-fluffy doet mee!

Fantôme 07-10-2008 17:24

is er nog plek? ik wil wel weer meedoen!!

Fantôme 07-10-2008 17:25

waarom stond er trouwens al een spelerslijst?

Spelleider 07-10-2008 17:28

De spelerslijst staat er zodat we een overzicht hebben hoeveel mensen zich al hebben ingeschreven en hoeveel plaatsen er dus nog zijn.

Fantôme 07-10-2008 17:32

Citaat:

Spelleider schreef: (Bericht 28286272)
De spelerslijst staat er zodat we een overzicht hebben hoeveel mensen zich al hebben ingeschreven en hoeveel plaatsen er dus nog zijn.

ah! ik had niet door dat jullie hem steeds bijwerkten, vandaar dat ik niet snapte hoe die lijst al zo vol kon zijn op dat moment! :o

oehh, heb zin in dit spel :) leuke mensen en leuke spelleiders weer. komt vast goed! (y)

Mr Soija verwijderd 07-10-2008 18:30

Citaat:

Hanneke schreef: (Bericht 28285598)
Als er nog plaats is wil ik ook wel weer eens meedoen :y

:bloos:

Fantôme 07-10-2008 18:34

Citaat:

Mr Soija schreef: (Bericht 28286777)
:bloos:

jij ook mr soija?

Mr Soija verwijderd 07-10-2008 18:37

I ksta op elf. ;)

Fantôme 07-10-2008 18:49

Citaat:

Mr Soija schreef: (Bericht 28286826)
I ksta op elf. ;)

:bloos: okay
agh, dan doe je toch dubbel mee ;)

11 is trouwens :cool: getal, gekkengetal

Miekje* 07-10-2008 19:06

is er nog een plekje vrij dat ik ook mee kan doen:O

Spelleider 07-10-2008 19:19

Er is nu nog 1 plaats over. Als vanavond de lijst al vol is, doen we vanavond al de functies versturen en komt morgen het beginverhaal.

Kunst 07-10-2008 19:30

ik wil graag meedoen!


zo'n c'tje, mede mogelijk gemaakt door soija!

Mr Soija verwijderd 07-10-2008 19:30

:bloos:

Bas 07-10-2008 19:33

Wauwie, wat een enthousiasme en leuke spelers! :cool:

VeGs 07-10-2008 19:33

Dan hebben we nu dus een volle lijst. :)

Ooh en ik beloof plechtig te proberen geen overdreven lange, compleet foute theorien te posten. :o

Kunst 07-10-2008 19:39

Citaat:

VeGs schreef: (Bericht 28287251)
oh en ik beloof plechtig te proberen geen overdreven lange, theorien te posten. :o

en ik zal nu vast melden dat het best weer een keer kan gebeuren dat ik en spelronde mis, waarschijnlijk op vrijdag. Want dan ben ik de heeeeeeeeeele dag zo druk bezig en donderdag vaak ook dus als ik zo'n een keer niet stem dan moeten jullie niet heel boos worden :'( IK zal proberen het te melden voordat ik iets mis of ik zal heull vroeg stemmen!!!

Succes iedereen

Barabas 07-10-2008 19:40

Ik ben er zaterdagavond niet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.