![]() |
HELP! [engels]
oké ik zit met een probleem. ik snap dus niet wanneer je in het engels of gebruikt (bv. the end of the film) en wanneer je s' gebruikt. ik heb gehoort dat je s' in het meervoud gebruikt? maar hoe weet je dan of het in het meervoud staat en of het niet dan gewoon met 's moet? sorry ik ben helemaal door de war. hopelijk kunnen jullie me helpen.
|
Mogelijkheden voor of: een bezit (the aunt of the boy), waarvan vooral in de schrijftaal veel gebruik wordt gemaakt als het zelfstandig naamwoord ( the boy in dit voorbeeld) nader wordt bepaald, aangeven waarvan iemand of iets deel uitmaakt (a group of scientists, the back of the house), aanduidingen van hoeveelheid of maat (a glass of water, a pair of shoes), een bepaling bij een zelfstandig naamwoord (the delay of the flight) en aanduiden van een doodsoorzaak, waarbij of "van" of "aan" betekent (dying of old age, dying of a heart attack).
Het gebruik van s' in het meervoud heeft betrekking op een meervoud dat op een s eindigt en waarachter een apostrof volgt om een bezit uit te drukken. The boys' pencils betekent: de potloden van de jongens, terwijl the boy's pencils "de potloden van de jongen" betekent. |
bedankt :] maar me lerares engels zei dat je of moest gebruiken als het niet levend was ofzoiets? en als het iets over het 'ding/voorwerp' verteld... =s
|
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Niet vervelend bedoeld Mathfreak, maar ik, als 4e jaars student aan de Lerarenopleiding Engels, vind het zelfs moeilijk om jouw uitleg te begrijpen. Het zijn nogal lange zinnen achter elkaar vol met grammatica-termen en het is daarom best lastig te lezen en uit te vogelen wat er nu precies bedoeld wordt.
@ Whitley: Mijn grammaticadocente heeft me een heel handig schema gegeven voor wanneer je nu 's en wanneer je nu 'of' gebruikt. Ik heb het als bijlage toegevoegd, hopelijk heb je er iets aan. Als je er nog vragen over hebt zie ik het wel. |
Thanks June bug! Ik heb er echt veel, het is echt een handig schema, bedankt! =) maar mijn lerares engels zei dat je of niet mag gebruiken als het niet levend is ofzoiets? klopt dat?
|
Iemand? (A)
|
Citaat:
De kamer van mijn broer --> My brother's room De kamer van mijn broers --> My brothers' room. Maar:... the leg of the table (de tafel is immers geen levend wezen). ;) Van een iets andere categorie zijn de zogenaamde tijdbepalingen: De krant van vandaag - Today's newspaper. Het rooster van deze week - This week's schedule. Een vervlof van drie maanden - A three months' leave. Vatstut un beetje?? |
Dankje :] maar waarom is het dan the end of the month en niet the month's end?
|
Citaat:
|
Hmja, ik zie nu dat dat schema van mij daarin een beetje krom is. Daar staat namelijk dat je bij zelfstandig naamwoorden die tijd/afstand aanduiden alleen maar een 's mag gebruiken en dus geen 'of'. Mijn voorbeeld daarin is 'today's programme', dat kan namelijk gewoon. Waarom 'the month's end' dan niet onder die regel valt is voor mij eerlijk gezegd ook een vraag. Misschien weet iemand het hier?
|
maar is het bv. dan: today's outfit of outfit of today? ik heb dinsdag daar namelijk een pw over. en ook over much, many, a lot of, lots of, (a) few, (a) little.
|
Citaat:
|
maar month is toch ook tijd? waarom is het dan niet the month's end? sorry dat ik zo veel vervelende vragen stel :s
|
Citaat:
|
dus gebruik je bij month 'of'?
|
maar is het last night's movie of the movie of last night? night is toch een tijdbepaling? dus word het dan last night's movie?
|
Citaat:
Met tijdsbepalingen waarin month voorkomt zijn de volgende constructies mogelijk: by this time of the month (this time is tijdsbepaling) the beginning/the end of the month (the beginning/the end is tijdsbepaling) in a month's time/in 3 months' time (a month/3 months is tijdsbepaling). We hebben dus als regel: als in een tijdsbepaling met month het begin of het eind van de maand wordt vermeld krijg je een constructie met of (the beginning/the end of the month) en als in een tijdsbepaling met month de tijdsduur in een aantal maanden wordt vermeld (a month, 2 months en dergelijke) krijg je een constructie met 's (in a month's time) of met s' (in 2 months' time). |
ahzo :] maar hoe weet je dan wanneer je 'of' moet gebruiken? en wanneer weet je wanneer iets een tijdbepaling is :s
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26. |