![]() |
Hoe kan ik rood staan?
Hoi. Ik ben een jongen van 18 en zit in mijn eindexamenklas en heb even een vraagje.
Ik heb een studentenrekening van de ABN-AMRO en kan niet rood staan. Dat is al zo sinds mijn 15e toen ik een Eurostyle rekening heb en vond dat in eerst plaats erg fijn. Ik woon nu met een paar vrienden samen, en nu wil ik wel graag rood kunnen staan. Want mij gebeurt het nu heel vaak dat ik bv dinsdag geen geld meer heb en moet koken en donderdag pas uitbetaald krijg. Ik wil dus rood kunnen staan, niet om 1000 euro schuld te hebben maar door de bovenste reden. In principe is 100 euro rood kunnen staan al ruim voldoende. Ik kan wel rood staan qua automatische incasso, maar kan niets pinnen of overmaken. Ik zag er een eerder topic over maar daar kon ik niet echt informatie uit halen Om een lang verhaal kort te maken oeps.. Hoe kan ik dat wijzigen? Via internet via de bank? Want ik zoek overal op het internet, en zelfs op de site van abn-amro kan ik daarover niets vinden. |
Daarvoor moet je naar een filiaal van de bank toe, een medewerker aanspreken, een hoop formulieren invullen en met die medewerker (of een andere) bespreek je dan meteen hoeveel je verantwoord rood kunt staan.
|
als je een student bent met vaste ibg, kan je aanvragen om 1000 euro in het rood te staan.
|
Het is voordeliger om je bedrag per maand bij de IB te verhogen. De rente die je daarop krijgt is een stuk minder dan bij rood staan.
|
Maar als hij, zoals hij zegt, hooguit een paar dagen een klein bedrag rood zou staan, maar verder wel rond komt met het geld wat hij krijgt, is het vast voordeliger om dat bij de bank te doen, dan consequent meer geld van de IB te krijgen.
|
Citaat:
In roodstaan schuilt ook het gemak, als je gewend bent geraakt aan de €100,- wordt het ooit misschien €150,- per maand enz. Het is maar net wat het verstandigst is, ik zou voor IBG kiezen, maar dat is een mening. En wat Dittrich zegt, naar de ABN stappen en je toestemming verlenen voor €1000,- roodstand. Ik meende dat je daarvoor je P moet hebben gehaald, maar weet dat niet helemaal zeker. Kan ook zijn dat je als student sowieso dat bedrag mag roodstaan na aanvraag, maar na je P dit bedrag kunt verhogen. Mooi verhaaltje van de bankmedewerker over roodstand kun je verwachten, kreeg ik ook. |
Citaat:
Verhaaltje heb ik niet gekregen trouwens. |
Citaat:
Ik kreeg vorig jaar een medewerker die een paar jaartjes ouder was dan ik en me compleet tegen de regels van de bank in (zo zei hij) een volledige uitleg ging geven over lenen bij de IB-Groep, als voordeel boven roodstand bij de bank. Ze hoeven er niks over te zeggen, ze hoeven niet eens uitleg over de IBG te geven. Maar ik vond het wel fijn (ook al wist ik het verhaal al). |
Citaat:
|
Citaat:
@ Topicstarter: Niet schrikken, ik heb de titel aangepast. Het klikken op een vraagteken ging me vervelen :o |
Citaat:
|
Bij de ABN Amro kan je echter alleen voor een limiet van 1000€ gaan, niet voor bijvoorbeeld 100€ of 250€.
|
als ik 3 weken rood sta, betaal ik bijna geen drol aan de rente..verwaarloosbaar eigenlijk.
|
Eh hij zit in zn eindexamen klas en krijgt dus geen stufi, dus of het dan mag???
|
Als er genoeg geld binnenkomt lijkt het me geen probleem ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Roodstaan is een product waar de banken erg blij van worden als ze het verkopen. De meeste banken hanteren een rentepercentage van tussen de 1% en 1,5% per maand. Maandelijks harken ze tonnen bij elkaar van mensen die debetrente moeten betalen. Ik zit zelf bij een aantal banken, bij de Rabobank is het handig om gewoon binnen te lopen, net als bij ABN-Amro, maar bij Postbank is het misschien handiger en sneller om te bellen. |
Als je 18 bent krijg je tegemoetkoming scholieren en dit is volgens mij al voldoende? Uitwonend is dat redelijk hoog dacht ik. Ik kan ook 1000 euro roodstaan en gebruik het alleen om dezelfde reden als de TS. Of je dan 1000 euro rood kan staan of 500 dat maakt dan niet zoveel uit, je betaalt er niets voor en je gebruikt het nooit optimaal.
|
Citaat:
|
Ik heb even opgezocht wat debetrente nu precies is maar ik kan het niet helemaal vinden. Maar ik bedoelde dat je als student niet hoeft te betalen om rood te kunnen staan bij veel banken. En als je rood staat, dan betaal je natuurlijk rente, maar ik snap niet helemaal wat dat met debetrente te maken heeft.
|
Citaat:
|
De rente op het roodstaan bij de meeste studentenrekeningen ligt tussen de 0,5 en 0,6 procent per maand. Dat is ruim zeven procent op jaarbasis. Dat is goedkoop, maar niet gratis.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25. |