Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Zou je vandaag geslaagd zijn? #2 (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1720803)

Daboman 19-10-2008 14:07

Zou je vandaag geslaagd zijn? #2
 
vorige

Citaat:

Voor de mensen met een rijbewijs: Stel er had vandaag, of gisteren, of vorige week, of iig de laatste keer dat je uit de auto stapte ook een examinator bijgezeten; was je dan geslaagd?
@KIET in het vorige topic: ik dacht dat het missen van een plaatsnaam op een informatiebord op de snelweg in een knooppunt gezien kan worden als bewijs dat je niet goed om je heen kijkt. Klopt dat? Ik heb overigens in juli 2006 examen gedaan, het was toen op een snelweg-knooppunt gebruikelijk dat je de opdracht kreeg om een plaatsnaam aan te houden.

Dysmorphofobist 19-10-2008 16:01

Ik heb tijdens het lessen nooit les gekregen op een snelweg....

Overigens niet geslaagd, met een Audi S5 over de A20 met zeker 230km/h gereden - lekker V8 geluid...:D

Qimm 19-10-2008 16:14

Hoe kunnen ze dat nou overslaan? Wel begrijp ik nu je rijgedrag op de snelwegen _O-

Ik ook niet, enigermate gebumperkleefd bij een bejaarde trage twingo bestuurder die echt niet opschoot (40 km/h uur doe je maar in je eigen tijd) en geen mogelijkheid om in te halen. UIteindelijk is hij de berm in gegaan :bloos:

Dysmorphofobist 19-10-2008 16:19

Citaat:

Qimm schreef: (Bericht 28346839)
Hoe kunnen ze dat nou overslaan? Wel begrijp ik nu je rijgedrag op de snelwegen _O-

Omdat ik dat tijdens mijn examen ook niet ging krijgen, ik moest afrijden in Hellevoetsluis, en het vrij ver was om er één op te zoeken - wel een tweebaansweg @ 100km/h...

Overigens is er niets mis met mijn rijgedrag op de snelwegen. :rolleyes:

Krynn 19-10-2008 19:49

Ja.

Ben braaf achter hordes dijkfietstuig gebleven, heb ze alleen ingehaald waar er overzicht was, overal netjes gekeken, kon onmogelijk te hard rijden, en heb 'm, ook al is-ie wat nieuw enzo, geen één keer laten afslaan.

Go me! :P

Louis Armstrong 19-10-2008 20:16

Nee

heb als een dronkenman over een rotonde in zaandam gedwaald omdat de instructies van mijn passagiers nogal te wensen overliet...

Dom van me:P

Balance 19-10-2008 20:18

Ik zou wel geslaagd zijn. Ben zelfs netjes gebleven toen iemand 40 reed waar je 80 mocht (en inhaalverbod). Gelukkig duurde het niet té lang.
En vannacht ook goed gekeken en netjes gereden.

KIET 20-10-2008 03:30

Citaat:

Daboman schreef: (Bericht 28346024)
vorige



@KIET in het vorige topic: ik dacht dat het missen van een plaatsnaam op een informatiebord op de snelweg in een knooppunt gezien kan worden als bewijs dat je niet goed om je heen kijkt. Klopt dat? Ik heb overigens in juli 2006 examen gedaan, het was toen op een snelweg-knooppunt gebruikelijk dat je de opdracht kreeg om een plaatsnaam aan te houden.

Vergissen is menselijk, zeker als het op het zoeken van de weg aankomt, dus ik kan mij moeilijk voorstellen dat je alleen daarop kan zakken :) Als je andere verkeersborden over het hoofd gaat zien zullen ze minder enthousiast zijn denk ik. Maar ze zullen het vermoed ik belangrijker vinden dat je je fout goed corrigeert en zo, dus niet als een malloot nog proberen weer de weg op te komen om de juiste afslag te kunnen pakken, of andersom. Ik heb wel eens gehad dat ik linksaf ging terwijl mij rechtsaf werd doorgegeven door de instructeur. Bij de vraag of ik daar op kon zakken zei hij: "Nee, zolang je maar goed kijkt tijdens je handeling." Maar misschien dat ze er met het nieuwe examen wel wat flauwer in zijn geworden.

Is het misschien niet leuker om hier een algemeen verkeers/vervoers topic van te maken? Het vorige deel ging soms ietwat off-topic :bloos:

Dittrich 20-10-2008 16:01

Vandaag nog niet gereden, maar de buschauffeur zou zeker niet geslaagd zijn :D

Wat dat gordels dragen betreft:
Dat is ieders eigen verantwoordelijkheid, zo lang ze 18+ zijn dan. Wel wijs ik ze er altijd op als ik zie dat ze 'm niet om hebben, maar ik ga niemand dwingen dat ding te dragen. Het scheelt wel dat iedereen die ik ken dat ding omdoet als ik ze er op wijs natuurlijk en dat ze weten dat ze de eventuele boete zelf moeten betalen.

blablatje 21-10-2008 19:19

Het gaat er bij het nieuwe-stijl rijexamen om dat je terwijl je op de plaatsnaamborden let, ook nog op het verkeer blijft letten, omdat je ook veilig je weg moet kunnen zoeken. Of je uiteindelijk via de kortste route op je plaats van bestemming komt kan ze niet zo veel schelen.

Ik zou wel geslaagd zijn denk ik, paar keer motor laten afslaan omdat de auto me onbekend was maar daar zak je niet op.

Dittrich 21-10-2008 19:32

Vandaag zeker geslaagd. Ik reed erg netjes en hoffelijk en volgens de regels.

Qimm 21-10-2008 20:34

Uhm ik had best kunnen stoppen voor dat oranje licht, maar dan moet je weer het hele (vaste) rondje wachten, dus gasje bij. Dus uh, nee. Verder heb ik een groot deel van de weg 'vastgezeten' achter een les auto, dus uberbraaf gereden.

Dysmorphofobist 22-10-2008 12:42

Niet bepaald. Zojuist nieuwe koni-dempers getest. Dus veel bochten op maximaal geprobeerd met af-en-toe een schuiving, die ik overigens zeer adequaat heb opgevangen, maar niemand in gevaar gebracht. Volgens mij vindt de instructeur het ook niet fijn als je meerdere rondjes rotondes rijdt aan 60km/h...

Eén keer m'n verstand op nul gezet en op een dijk(je) met 180km/h iemand ingehaald - ging precies. :D

Dittrich 22-10-2008 14:52

Hangt er van af wat voor rotondes natuurlijk :p

Ik zou wel geslaagd zijn, heb weer eens keurig gereden. Nou ja, behalve dan dat ik een tikkie te hard reed op de terugweg.

Dysmorphofobist 22-10-2008 15:22

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 28363689)
Hangt er van af wat voor rotondes natuurlijk :p.

Vrij kleine rotonde waar je met 30km/h overheen gaat om met comfort de rotonde te kunnen nemen. :)

Dittrich 22-10-2008 15:54

Citaat:

Dysmorphofobist schreef: (Bericht 28363941)
Vrij kleine rotonde waar je met 30km/h overheen gaat om met comfort de rotonde te kunnen nemen. :)

Oh, dan zou ik standaard zakken denk ik, dat doe ik namelijk vrijwel nooit :o

Qimm 22-10-2008 16:38

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 28364172)
Oh, dan zou ik standaard zakken denk ik, dat doe ik namelijk vrijwel nooit :o


+1

Hawahaai 22-10-2008 20:21

Ik zou vandaag wel geslaagd zijn. Behalve als je kunt zakken op verkeerd rijden, dat is me namelijk 2x gelukt. Ik moest naar een voor mij onbekende bestemming en ben op de heenweg en terugweg verkeerd gereden :o. En terug heb ik lang in de file gereden, maar toen heb ik zelfs alle kruispunten netjes vrijgehouden.

Balance 22-10-2008 23:28

Jawel. Ik reed wel door, maar heel goed gekeken. Nog geremd voor twee moeders die blijkbaar levensmoe waren en zich met fiets en al (leuk de zijkant in het donker, zie je zo lekker veel van die fietslichten..) voor m'n auto stortten.

Daboman 23-10-2008 10:38

Gisteren waarschijnlijk wel. Ik moest wel een stilstaand voertuig inhalen op een onoverzichtelijke 60 km weg in het donker, maar dat zag ik van heel ver al aankomen en ik zag dus ook al dat er geen tegenliggers kwamen. Dus eigenlijk stelde het weinig voor:p Maar goed, ik ben dan weer zo'n iemand die liever niet inhaalt als het niet echt nodig is, vanwege de dubbele benaderings snelheid, in dit geval dus 120 km/u:p

Hulk 23-10-2008 11:04

Ik kan me de laatste keer dat ik wel geslaagd zou zijn niet herinneren... Ten eerste omdat ik de kijkregels veel efficiënter toepas, maar verder rij ik ook als een gek. Doe ook regelmatig de lampen uit 's nachts en lekker spookrijden. Autorijden moet wel een beetje spannend blijven!

Onlangs ook door het oog van de naald gekropen op een inhaalmanouvre... Zo'n eikel rijdt de hele tijd net 10km te zacht, leek wel om mij te pesten ofzo want toen ik hem inhaalde begon ie opeens gas bij te geven terwijl er in de verte al een tegenligger aankwam. Uiteindelijk kon ik er net tussendoor glippen.

Dittrich 23-10-2008 11:12

Citaat:

Hulk schreef: (Bericht 28368208)
Ik kan me de laatste keer dat ik wel geslaagd zou zijn niet herinneren... Ten eerste omdat ik de kijkregels veel efficiënter toepas, maar verder rij ik ook als een gek. Doe ook regelmatig de lampen uit 's nachts en lekker spookrijden. Autorijden moet wel een beetje spannend blijven!

Onlangs ook door het oog van de naald gekropen op een inhaalmanouvre... Zo'n eikel rijdt de hele tijd net 10km te zacht, leek wel om mij te pesten ofzo want toen ik hem inhaalde begon ie opeens gas bij te geven terwijl er in de verte al een tegenligger aankwam. Uiteindelijk kon ik er net tussendoor glippen.

Lekker gechargeerd stukje tekst :D

Wat die ander deed is trouwens strafbaar onder artikel 5 (het in gevaar brengen van andere weggebruikers), maar veel mensen weten dat blijkbaar niet. Gewoon alsnog even een belletje plegen naar de tuiglijn, als je z'n kenteken nog kent.
Als ik ga inhalen zorg ik er gewoon voor dat ik op mijn eigen rijhelft al zoveel snelheid opgebouwd heb dat ik er binnen een paar seconden voorbij ben óf dat ik op tijd terug kan achter die auto, mocht dat nodig zijn.

Hulk 23-10-2008 11:20

Doet de politie daar echt wat op uit denk je?

Balance 23-10-2008 11:55

Citaat:

Hulk schreef: (Bericht 28368278)
Doet de politie daar echt wat op uit denk je?

't is voor jou niet te hopen, als ik je stukje zo lees ;)

Dittrich 23-10-2008 12:03

Citaat:

Hulk schreef: (Bericht 28368278)
Doet de politie daar echt wat op uit denk je?

Vaak bellen ze de eigenaar wel even op en meerdere klachten over iemands rijgedrag zijn aanleiding tot het volgen van die persoon.

Balance 23-10-2008 12:23

Ik moet zaterdag trouwens als chauffeur rijden in een busje voor 9 personen. Valt zoiets gewoon onder de personenauto's of zijn er afwijkende regels bijvoorbeeld maar 80 of 100 km/u mogen rijden? :o

Dittrich 23-10-2008 12:30

Hangt van het busje af. Als het een 'gewoon' busje is waar taxi's ook wel eens mee rijden en dus niet al te groot is (een Renault Trafic of Mercedes-Benz Vito bijvoorbeeld), mag je in principe gewoon 120km/u rijden. Feitelijk komt het er op neer dat zo lang zo'n busje minder dan 3501kg weegt, de wetgever het als personenauto ziet. Hou er alleen wel rekening mee dat die busjes daar niet voor gebouwd zijn en, ook niet onbelangrijk, dat de remweg van zo'n busje aanzienlijk langer is dan van een personenauto.
Let er ook op dat je maar 1 + 8 personen mag vervoeren (bestuurder + 8 passagiers) en dus niet 1 + 9, daar heb je een ander rijbewijs voor nodig.

Balance 23-10-2008 12:51

Ik vervoer inderdaad 8 personen en ik mag er in rijden met een gewoon autorijbewijs. Dus ik denk dat het zo'n busje is die jij noemt. Ik ga er geen 120 km/u mee rijden, maar het is wel prettig dat ik ook weer niet op 80 hoef te blijven steken :p

Dittrich 23-10-2008 12:59

Let er trouwens wel even op dat de draaicirkel en dode hoeken van zulke dingen vele malen groter zijn dan van een personenauto. Als je tijd hebt om even er in te rijden voordat je met je lading vertrekt, zou ik je dat zeker aanraden.

Daboman 23-10-2008 13:02

Volgens mij valt zo'n 9 persoonsbusje gewoon onder dezelfde regels als een personenauto. Het gaat er in ieder geval om of het busje meer dan 3500 kg weegt. Ter vergelijking: volgens mij weegt een gemiddelde personenauto ongeveer 1000 kg.

Balance 23-10-2008 13:05

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 28368952)
Let er trouwens wel even op dat de draaicirkel en dode hoeken van zulke dingen vele malen groter zijn dan van een personenauto. Als je tijd hebt om even er in te rijden voordat je met je lading vertrekt, zou ik je dat zeker aanraden.

Oh ja, goede tip, van die dode hoek. Gelukkig spiegel ik altijd zeer uitgebreid en sla ik nooit de dode hoek over met checken, dus het scheelt al dat dat automatisme is. Maar goed, we gaan verder zien of ik zaterdag zou zijn geslaagd voor m'n rijbewijs met dit busje :p

KIET 23-10-2008 13:19

Je kan er gewoon 120 mee rijden hoor :) Dat halen ze nog vrij gemakkelijk. Niet meer dan eens zijn het ook al busjes die op de snelweg zo snel op je in komen rijden :)

Verder is het gewoon even wennen. Je bent wat groter, mogelijk wat minder vlot ook, dan dat je gewend bent. Maar je hebt goed overzicht, zeker opzij en naar voren vanwege de hoge zit, en je zijspiegels zijn van een vrij groot kaliber. Zelf vind ik het makkelijker om met die busjes op de zijspiegels te rijden dan om dat bij een normale auto te doen :) Alleen als je achteruit gaat moet je er aan denken dat je achter je een heel stuk niet ziet, dus altijd goed kijken waar je heen wilt rijden voordat je er aan begint. En als je achteruit een bocht maakt dan heb je een vrij groot dood stuk aan de hoek achter waar je niet heen stuurt.

Maar vooral wat Dittrich zegt: als je de kans hebt, ga eerst even oefenen :)

Dittrich 23-10-2008 13:19

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 28368996)
Oh ja, goede tip, van die dode hoek. Gelukkig spiegel ik altijd zeer uitgebreid en sla ik nooit de dode hoek over met checken, dus het scheelt al dat dat automatisme is. Maar goed, we gaan verder zien of ik zaterdag zou zijn geslaagd voor m'n rijbewijs met dit busje :p

Die busjes hebben over het algemeen ook een dodehoekspiegel, erg handig, want je dode hoek spiegelen zoals in een auto werkt gewoon niet echt briljant.

Dittrich 23-10-2008 13:21

Citaat:

KIET-2 schreef: (Bericht 28369079)
Je kan er gewoon 120 mee rijden hoor :) Dat halen ze nog vrij gemakkelijk. Niet meer dan eens zijn het ook al busjes die op de snelweg zo snel op je in komen rijden :)

Verder is het gewoon even wennen. Je bent wat groter, mogelijk wat minder vlot ook, dan dat je gewend bent. Maar je hebt goed overzicht, zeker opzij en naar voren vanwege de hoge zit, en je zijspiegels zijn van een vrij groot kaliber. Zelf vind ik het makkelijker om met die busjes op de zijspiegels te rijden dan om dat bij een normale auto te doen :) Alleen als je achteruit gaat moet je er aan denken dat je achter je een heel stuk niet ziet, dus altijd goed kijken waar je heen wilt rijden voordat je er aan begint. En als je achteruit een bocht maakt dan heb je een vrij groot dood stuk aan de hoek achter waar je niet heen stuurt.

Maar vooral wat Dittrich zegt: als je de kans hebt, ga eerst even oefenen :)

Als je de spiegels goed zet kun je achter je vrijwel alles zien. Bovendien zal ze in een personenuitvoering rijden en dus ook glazen ramen in de achterdeuren hebben zitten, dat scheelt ook wel.

Dysmorphofobist 23-10-2008 14:41

Ik heb ook weleens met zo'n busje gereden, en de kans is groot dat je verder moet insturen. :)
Dus je kunt niet de hoek om zoals met een personen auto, soort van bus-idee dus maar dan minder groot. :)

Overigens weegt de gemiddelde auto 1400KG...

Qimm 23-10-2008 15:47

seriously? De gemiddelde 'gewone' personenauto?

Dan heb ik lichtgewichten voor de deur :D

oh ja! ot. Ja denk ik wel, voelde me knap beroerd vandaag, dus voorzichtig gereden om niet misselijk(er) te worden.

Dysmorphofobist 23-10-2008 16:36

Citaat:

Qimm schreef: (Bericht 28369997)
seriously? De gemiddelde 'gewone' personenauto?

Dan heb ik lichtgewichten voor de deur :D

oh ja! ot. Ja denk ik wel, voelde me knap beroerd vandaag, dus voorzichtig gereden om niet misselijk(er) te worden.

Ja, tussen de 1200 en 1400KG... De gemiddelde auto waar ik in rijd weegt zelfs 1700+...;)

Dysmorphofobist 23-10-2008 19:03

Citaat:

Nee, ik had vandaag iemand achter me die flink zat te kleven en op sommige stukken met flinke snelheid op me inreed van achteraf.
Toen heb ik (toen hij met flinke vaart op me af kwam) een noodstop gemaakt en m'n middelvinger opgestoken
Misschien niet de juiste manier om met een dergelijke situatie om te gaan, maar wel effectief. De rest van de weg totaal geen last meer gehad van die persoon
Levensgevaarlijk...
Wat betreft mogen ze jouw rijbewijs voor den eeuwigheid afpakken, dit is gewoon bewust een ander persoon in groot gevaar brengen, totaal geschift dus.

MTpower 23-10-2008 19:23

Citaat:

Dysmorphofobist schreef: (Bericht 28371088)
Levensgevaarlijk...
Wat betreft mogen ze jouw rijbewijs voor den eeuwigheid afpakken, dit is gewoon bewust een ander persoon in groot gevaar brengen, totaal geschift dus.

Gelukkig deed hij dat bij mij niet ;)
Het is dat ik geen mogelijkheid had om hem aan de kant te drukken. Ik was echt in een kuthumeur, dus zijn geluk denk ik :o

Balance 23-10-2008 19:32

Citaat:

KIET-2 schreef: (Bericht 28369079)
Je kan er gewoon 120 mee rijden hoor :) Dat halen ze nog vrij gemakkelijk. Niet meer dan eens zijn het ook al busjes die op de snelweg zo snel op je in komen rijden :)

Verder is het gewoon even wennen. Je bent wat groter, mogelijk wat minder vlot ook, dan dat je gewend bent. Maar je hebt goed overzicht, zeker opzij en naar voren vanwege de hoge zit, en je zijspiegels zijn van een vrij groot kaliber. Zelf vind ik het makkelijker om met die busjes op de zijspiegels te rijden dan om dat bij een normale auto te doen :) Alleen als je achteruit gaat moet je er aan denken dat je achter je een heel stuk niet ziet, dus altijd goed kijken waar je heen wilt rijden voordat je er aan begint. En als je achteruit een bocht maakt dan heb je een vrij groot dood stuk aan de hoek achter waar je niet heen stuurt.

Maar vooral wat Dittrich zegt: als je de kans hebt, ga eerst even oefenen :)

Ik kan in zoverre oefenen dat ik het eerste uur slechts met 1 passagier hoef te rijden. En dat is m'n oom, dus die vindt het niet zo erg als ik nog even moet wennen aan dat busje.

Qua vlotheid ben ik al niet veel gewend, want ik rij in een auto met 0.8 motor :p Dat is haast vergelijkbaar met het op gang komen met een busje, denk ik zo :p
En parkeren ed. doe ik eigenlijk alleen maar op m'n spiegels. Ik heb namelijk zó'n slecht richtingsgevoel dat ik niet m'n lichaam kan draaien (om door de achterruit te kijken) en kan sturen tegelijk; dan weet ik niet meer welke kant ik op moet sturen :D(N)

Ach joh, komt wel goed ;)

Balance 23-10-2008 19:33

Oh en nog even ontopic dan maar. Vandaag heel netjes gereden, maar dat kan ook niet anders als je over een stuk van 15km vier flitspalen hebt staan. Damn.. En er zat er nog een achter mij te pushen ook. Godsamme, ik bespaar hem 4 bonnen en dan gaat ie lopen duwen. Ik ben spontaan nog 5 km zachter gaan rijden. Als ik ergens een hekel aan heb..

Louis Armstrong 23-10-2008 19:37

Vandaag wel, al moet ik zeggen dat zelfs een tom tom zulke bizarre aanwijzingen kan geven, dat als je ze volgt, ogenblikkelijk zou zakken... :(

Qimm 23-10-2008 21:03

Citaat:

Dysmorphofobist schreef: (Bericht 28370220)
Ja, tussen de 1200 en 1400KG... De gemiddelde auto waar ik in rijd weegt zelfs 1700+...;)

Nja dat krijg je ook wel met al die wannabe 4x4's dat het gemiddelde zo hoog raakt. Ik ken niet eens iemand met zo'n zware auto. Hmm behalve mijn zus misschien die heeft zo'n VW touran, lijkt me wel een zware jongen.

Ik heb net wel netjes gereden eigenlijk, niet eens lomp door de bochten, maar was ook vooral gezellig aan het kleppen, dan doe ik niet zo mijn best om lomp te rijden :D

Hppa_oud 23-10-2008 21:26

Het CBS denkt dat een gemiddelde auto zo'n 1.100 kilo weegt.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...7-90021-wk.htm

MTpower 23-10-2008 21:34

1100 lijkt me een redelijker gemiddelde dan 1200-1400

Heb slechts 1x in een auto gereden waarvan ik denk dat die 1200+ is (vrij nieuwe VW Passat).

Heb zelf een golf 3 1.8 gehad (1050kg) en een hyundai excel (+/- 920 kg) en m'n ouders rijden in een mitsubishi carisma (+/- 1100).

Verder ken ik weinig mensen met auto's waarvan ik vermoed dat ze 1200+ zijn :o

Redelijke gezinsauto's hebben al moeite om aan dat gewicht te komen volgens mij. Kameraad rijdt in een bmw 320 E36 sedan, 1150 kg. En dat is toch wel redelijk flinke auto (6 cilinder).

Om boven de 1200 te komen moet je meer denken aan SUV's e.d. denk ik, maar of die dat gemiddelde nou zo omhoog trekken? Er rijden immers ook zat alto's/panda's e.d. rond :o

blablabla 1100 lijkt me wel een redelijk gemiddelde :P

Qimm 23-10-2008 21:49

Lijkt me ook waarschijnlijker ja.
M´n lantra is 1096 geloof ik en de focus een kleine 100 meer, en dat zijn niet écht kleine auto´s.

Dysmorphofobist 24-10-2008 01:35

Ik rijd enkel met nieuwe luxe auto's, misschien dat ik daarom een verkapt beeld heb. Hehe. :D
Audi A5/S5: 1675KG
Audi A6/S6: 1910KG
Audi A8L/S8: 1995KG
Volvo V70: 1714KG
BMW E60 535d: 1635KG
Porsche 911 Turbo: 1620KG

En andere luxe auto's zoals de Audi A3/A4 of Volvo S40/V50 zitten ook op 1200+...
Voorbeelden genoeg. Het is dus duidelijk dat ik in een stuk zwaardere klasse rijd.

Citaat:

Gelukkig deed hij dat bij mij niet
Niet met het volle bewust, jij daarentegen...

KIET 24-10-2008 01:45

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 28369090)
Als je de spiegels goed zet kun je achter je vrijwel alles zien. Bovendien zal ze in een personenuitvoering rijden en dus ook glazen ramen in de achterdeuren hebben zitten, dat scheelt ook wel.

Nou ja, je hebt gewoon een groot gebied achter je wat minder goed te overzien is. De lijn van de spiegel naar de hoek van de auto moet je aan beide zijden dan even doortrekken naar het punt waar ze samenkomen. Dat zal een stuk verder weg liggen dan bij een normale personenauto, en alles binnen dat stuk kan je gewoon niet zien via de buitenspiegels, waar je het meest op zal rijden :) Hoe langer het voertuig, hoe groter dat stuk: vrachtwagens kunnen tot een meter of 40 niets meer in dat stuk zien. Een busje is wat hoger, dus ook lagere objecten zie je dan minder snel. Afhankelijk van het model heb je een heel eind naar achteren, waardoor het inschatten van de afstand al lastiger wordt. Als de bus een achterdeur in twee delen heeft zit er een rand in het midden waar je ook al niets door kan zien (auto die een beetje afstand houdt zal er al voor 2/3de in verdwijnen). En tot slot heeft ze straks 8 man in de bus, die ook het zicht naar achteren zullen ontnemen (beetje afhankelijk van de hoogte van het ding) net als passagiers op de achterbank in een personenwagen. Ze moet gewoon een beetje opletten met wat er achter haar zit, en mogelijk ook aan de zijkant (fietsers) als ze afslaat. Het (over)zicht op alles wat er achter de lijn van de voorste stoelen gebeurd is wat minder dan in een normale auto, waar ze even rekening mee moet houden. Maar wat de auto zélf betreft zijn er geen bijzondere dingen :)

Qimm 24-10-2008 08:47

Citaat:

Dysmorphofobist schreef: (Bericht 28372660)
Ik rijd enkel met nieuwe luxe auto's, misschien dat ik daarom een verkapt beeld heb. Hehe. :D
Audi A5/S5: 1675KG
Audi A6/S6: 1910KG
Audi A8L/S8: 1995KG
Volvo V70: 1714KG
BMW E60 535d: 1635KG
Porsche 911 Turbo: 1620KG

En andere luxe auto's zoals de Audi A3/A4 of Volvo S40/V50 zitten ook op 1200+...
Voorbeelden genoeg. Het is dus duidelijk dat ik in een stuk zwaardere klasse rijd.

moet je ook kijken naar de omvang van die auto;s Zet daar eens wat micra's, alto's, panda's, starlets, 106'jes naast. Daar rijden er ook een hele hoop van rond en die zijn allemaal <1000kg denk ik (muv de nieuwe panda, dent dat die wel wat zwaarder is) Het gaat om het gemiddelde van de auto's in nederland, niet wat jij onder je ass krijgt natuurlijk ;)

Dysmorphofobist 24-10-2008 10:54

Citaat:

Qimm schreef: (Bericht 28372938)
moet je ook kijken naar de omvang van die auto;s Zet daar eens wat micra's, alto's, panda's, starlets, 106'jes naast. Daar rijden er ook een hele hoop van rond en die zijn allemaal <1000kg denk ik (muv de nieuwe panda, dent dat die wel wat zwaarder is) Het gaat om het gemiddelde van de auto's in nederland, niet wat jij onder je ass krijgt natuurlijk ;)

Ik vond anders dat ik het gemiddelde aardig omlaag had gezet met 1200/1400 hoor...:D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.