![]() |
Wat voor studie hoort hierbij??
Beste forummers.
Ik zit met een vraag. Kennen jullie het programma "van etter naar engel"? Korte uitleg; Moeilijk opvoedbare kinderen (grote mond, niks willen, enz) worden dan naar een groot gebied gestuurd waar ze onderleiding van groepsbegeleiders opdrachten uitvoeren zodat ze weer "terug" in de samenleving kunnen komen. Bv; met zn allen een hoge grote berg beklimmen waarbij ze zelf eigen eten en drinken mee moeten nemen en elkaar helpen. Het lijkt me super leuk om bv zo'n groepsbegeleider te worden. Ik doe nu een sportopleiding (CIOS -mbo) en psychologie lijkt me wel heel theoretisch. Wat voor opleiding zou je daar dan voor moeten doen? Is daar uberhaupt een opleiding voor? Hoop dat iemand het weet, Groetjes Daan :) |
Sinds ik 'getrainde' jeugdhulpverleners aan het werk heb ik gezien, zou ik kunnen zweren dat er geen opleiding voor nodig is, en het afmaken van de basisschool je al overgekwalificeerd maakt. ;)
Maar goed, je zult ergens richting maatschappelijk werk moeten kijken daarvoor. |
Citaat:
|
Citaat:
De huidige generatie 'hulpverleners' dwingt gerust een slachtoffer van aanranding haar onderduikadres prijs te geven aan een aanrander met een wapenvergunning. En dat was het tweede adres. Bij het eerste stonden ma en haar vriendje de aanrander nadat ze het adres wisten opgefokt voor de deur om haar weer op te eisen. Of sturen gerust een meisje terug nadat ze al vijf keer het huis ontvlucht is en al driemaal formeel uit huis geplaatst is vanwege een geweldadige moeder. Sterker nog, wanneer je ze confronteerd met dat soort fouten verdedigen ze hun handelen, en doen neerbuigend naar je. Ze weigeren goedbedoelende buitenstaanders te helpen, en bedreigen hen zelfs (!!!) als ze helpen, maar zijn prima bereid om kwaadwillenden te helpen. Het kan best zijn dat de Jeugdzorg in het Gooi en daarbuiten als dag en nacht van elkaar verschillen, maar dit is wat ik weet dat waar is. Mocht je net als anderen na lezen van bovenstaande het karakteristieke 'WTF kan dit in Nederland?' gevoel hebben, ik heb het nummer van de 'hulpverleenster' in kwestie nog liggen, net als uitgebreide notulen van al hun fouten. Je mag best navraag doen. Hoe meer mensen dit aan de kaak stellen, des te beter. |
Citaat:
|
Weet iemand het antwoord op mijn vraag?
Worden zulke tochten überhaupt nog wel georganiseerd? (zoja, door wie dan?) |
Die dingen die je in van Etter tot Engel ziet is natuurlijk wel een uitzondering, voor de allermoeilijkste gevallen. De meeste dingen zijn ook wel erg, maar het is niet zo dat iedereen die moeilijk opvoedbaar is naar zo'n soort kamp gaat. Ik zou kijken bij maatschappelijke hulpverlening, zoals al eerder gezegd is.
|
Citaat:
|
Ik zou denken dat je daarvoor iets van Maatschappelijke Dienstverlening voor moet doen.
|
SPH, MWD, zoiets.
En veel acties van hulpverleners worden simpelweg veroorzaakt door beperkingen vanuit de wetgeving T_ID. Dan kan je wel neerbuigend doen naar de hulpverleners toe, maar als zij met lege handen staan omdat de Nederlandse wetgeving niet voorziet in de middelen die zij nodig hebben, dan is dat niet erg fair. Daarnaast betekenen die twee voorbeelden van jou niet dat simpelweg elke hulpverlener nu maar meteen hetzelfde niveau heeft als een 11-jarige dat van de basisschool komt. |
Citaat:
De praktijk voor zover ik die bij meerdere instellingen heb mogen waarnemen staat echter haaks op die instelling, waar de ouders centraal staan, en de cliënt geen echte belangenbehartiging krijgt van Jeugdzorg. Maar goed, als ik het hele zwartboek van stommiteiten van hulpverleners dat ik heb opschrijf, dan moet ik meerdere posts maken gezien de beperking van 50.000 woorden per post. ;) Laten we het er op houden dat mijn opmerking verre van schamperend bedoeld is, en ondersteun is door feiten. Sterker nog, ik zou het toejuichen als er een nieuwe generatie hulpverleners wordt opgeleid die wel een brein hebben. |
Ja, het belang van de cliënt staat voorop. Maar dat betekent niet dat je binnen no time een cliënt uit huis kan halen, bijvoorbeeld. Daar komt een onderzoek aan te pas en een rechtzaak. Het klinkt allemaal zo simpel, maar dat is het zeker niet.
|
Een SPH'er komen vaak voor een groep te staan. Met de opleiding MWD krijg je te maken met individuen. Maar bij het volgen van beiden opleidingen wordt je opgeleid tot 'social worker'. SPH en MWD kun je op de meeste hoge school wel volgen. Er zijn een aantal hoge scholen die deze twee opleidingen min of meer hebben samengevoegd tot bijvoorbeeld: "social work". Dat betekend vaak dat de eerste studie jaren heel algemeen zijn en dat je later een richting kiest.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56. |