![]() |
schoolarts
heey allemaal ik zit in de 2de klas en moet binnenkort naar de schoolarts:( Nou ja, mijn vraag is dus, wat doet die engerd met je of worden alleen je ogen enzo getest??
|
Ik weet niet of het helemaal overeenkomt, maar misschien heb je hier iets aan
Citaat:
|
Oh dat heb ik een paar jaar geleden ook gehad. Eerst moet je thuis inderdaad zo'n vragenlijst invullen (gaat vooral over je ''geestelijke gezondheid''). Daarna bij dat onderzoek wordt er eerst 10 minuten ofzo met je gepraat (de schoolarts heeft dan dat papier in zijn/haar hand). De laatste 5 minuten wordt je gewogen en gemeten (wel in je boxer :P) en dat was het.
|
Vooral een psychosociale vragenlijst en een vragenlijst over puberteitskenmerken. Bij dat laatste hoort ook lengte en gewicht en dat wordt gemeten. Sommige schoolartsen vinden dat daar ook bij hoort dat ze je testikels inspecteren. Als jouw schoolarts dat wil doen en jij wil het niet, dan zeg je gewoon dat je het niet goed vindt en dan moet de schoolarts het niet doen.
|
Citaat:
Bij ons stelde het niet veel voor. Je werd gewogen en gemeten. Er werd een kort praatje met je gemaakt en je mocht gaan. |
ow gelukkig, het valt zo te horen wel mee:D mja sommge mensen zeggen dat ze helemaal naakt moesten enso en dat die arts aan je eikel ging zitten:S
|
Wij mochten alles gewoon aanhouden. Stelde niet veel voor. Lengte opmeten, wegen dat soort dingen.
|
Citaat:
|
Bij mij is het denk al zo'n 10 jaar geleden; maar wij kregen ook een gehoor test met piepjes. Koptelefoon op je kop en elke keer als je een piepje hoorde moest je 'ja' zeggen.
|
@TS: Als de arts iets wil doen wat jij niet wilt, dan kun je dat natuurlijk altijd zeggen. Maar ga er maar vanuit dat de meest vreselijke verhalen niet kloppen en dat die mensen jou enkel op stand willen jagen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bij ons waren er ook de rare verhalen, maar uiteindelijk stelt 't echt niets voor, gewoon wegen, meten, oogtestje, gesprekje, klaar :)
|
Citaat:
|
Denk d'r maar zo over: die ene keer schoolarts op het voortgezet onderwijs is de laatste keer dat je vanuit de GGD wordt gecontroleerd. Je bent van baby-af-aan al regelmatig gecontroleerd, om er zeker van te zijn dat je ouders en de maatschappij over het algemeen goed voor je zorgen. Als baby ging je naar het consultatiebureau en op de basisschool had je de schoolarts. Dit keertje in de tweede is de laatste keer en ze willen gewoon zeker weten dat je helemaal in orde bent :) Het is gewoon een van de vele manieren van de staat om problemen onder de volksgezondheid op te sporen en om zeker te zijn dat er geen misbruik ofzo plaats vindt.
Zoals iedereen zegt: het stelt voor jou niet veel voor en voor de staat is het een nette afsluiting van je dossier :) |
Bij mij stelde het ook weinig voor, met name veel praten hoe je leeft en hoe het met je gaat. Niets engs iig.
|
Gewogen/Gemeten en een hele zooi aan vragen hoe het thuis gaat, wat je in de toekomst wilt gaan doen ed. Helemaal niks om je zorgen over te maken, en wij kregen ook nog de tekeningen terug die we in groep 1/2 hadden gemaakt bij de schooldokter, dat was wel mooi om te zien en ook dat je beseft dat alles zo snel is gegaan.:D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11. |