![]() |
Slechte ogen
Ik heb twee slechte ogen en draag vanaf mijn derde al een bril waarvan de glazen steeds sterker moesten. Momenteel heb ik min 16. Lenzen dragen lukt me niet, dus ben ik aangewezen op een bril met jampotglaasjes. Het vervelende is dat mijn ogen nog steeds achteruit gaan. Herkent iemand dit?
|
Wat precies? Zullen je ogen zover achteruit gaan dat je er echt last van ondervindt (zou je mogen autorijden straks? heb je grootletterboeken nodig?)? Want dat herken ik niet, maar er zijn natuurlijk wel ontzettend veel mensen met een bril en/ of erg slechte ogen. Zelf draag ik ook een bril, kan net als jij geen lenzen (of nou ja, bij mij kan het niet met mijn ogen, bedoelde jij dat ook?) en ik heb zelf wel het idee dat ik steeds slechter ga zien. Dit komt alleen niet door mijn oog zelf, maar door de oogspier, dus met oefeningen zou het wat beter moeten gaan. Die moet ik binnenkort maar weer eens gaan oppakken, want het is toch wel erg irritant, slecht zien(N) Maar je bent zeker niet de enige;)
|
wij hebben geleerd bij optica dat het inderdaad met het oogspier te maken heeft, die je ogen niet meer onder de juiste bolvorm kunnen trekken... (wel bij optica ging het over glazen, maar een oog werkt net zo dus het zou ook zoiets in die aard moetten zijn ) met gevolg dat je niet scherp genoeg ziet.... als je dan een bril gaat dragen moetten je oogspieren als het ware nog minder moeite doen om iets te kunnen lezen of iets scherp te stellen, waardoor ze nog luier worden en jij slechter ziet.... vicieuze cirkel? half denk ik !
btw dit is maar alleen wat ik denk.... niet dat ik er veel van afweet ofzo, draag zelf geen bril. |
Mijn moeder heeft/had ook hele slechte ogen, ze had min 20 en heeft nu min 8.
Ik ga dezelfde kant op, elk half jaar moet ik andere glazen in mijn bril en inderdaad contactlenzen werken ook niet bij mij. Maar het is toch tegenwoordig zo dat je geen jampotglazen meer hoeft te hebben? De techniek veranderd steeds! Je bent dus echt niet de enige..... |
Op een gegeven moment stabiliseert de sterkte zich in de meeste gevallen of loopt het wat terug of word je bijziend. Ik heb -8,5 in beide ogen en de opticien vindt het opvallend dat het bij mij ook nog steeds slechter wordt. Ik ben nu 24 en pas het laatste jaar lijkt mijn sterkte zich te stabiliseren. (ik heb lenzen, dus om het halve jaar een oogmeting)
|
Citaat:
Maar de TS is zo te zien geboren in 1991, dus nog 16 en dan zit je als jongen nog vol in de groei. Dan is het dus niet raar dat je achteruit blijft gaan. Op een gegeven moment moet het wel stabiel worden. Heb je het er eens met je oogarts/opticien over gehad? Mijn opticien houdt namelijk in de gaten hoe en of ik achteruit ga. Meestal zullen ze het dan ook wel zeggen als het echt schokkend is. |
beau1988, het zit bij mij ook in de familie. Mijn tante zit op min 26!! Zij draag een bril met hele speciale glazen. In het glas zit in het midden een rondje met de juiste sterkte. Niet mooi om te zien. Maar zonder bril is ze zowat blind.
Hoe is het bij jouw moeder zoveel minder geworden. De jampotglazen valt inderdaad wel mee, maar mijn kunststof glazen zijn best wel dik en daarbij verkleinen mijn ogen erg. |
Jeetje, dat is ook wat voor je tante! Maar het zijn dan miscchien dan rare glazen om te zien, ze kan tenminste wat zien!
Bij mijn moeder zit het ook in de familie, Zij liep vroeger op de basisschool met jampotglazen rond en werd er heel erg mee gepest. Vroeger was de techniek nog niet zoals nu. Maar ze is 8 jaar geleden geopereerd en heeft nu dus min 8, ze houdt alleen wel de nachtblindheid. Er zijn zoveel mensen die met een bril lopen en ik snap dat het lastig is. Maar toch zou ik me er niet druk over maken. |
Citaat:
|
Ik dacht dat ik al slechte ogen had!!
Ik heb nu -6, maar het blijft maar achteruit gaan. Binnen 3 maanden was het alweer een punt achteruit gegaan Ook heb ik een hele sterke cilinder afwijking. Waardoor ik nog slechter zie. Als ik me lenzen niet in doe ben ik echt een blinde kip! |
dit is een topic uit 2008. Flinke up dus, en niet de bedoeling
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11. |