Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Ben ik leerplichtig?? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1722753)

iklima 28-10-2008 19:46

Ben ik leerplichtig??

ik zit met het volgende probleem.
Ik ben 18 jaar en heb het schooljaar 2007/2008 mijn vmbo-T diploma gehaald.
ik zit nu 2 maanden op de Havo en het bevalt mij totaal niet, de Mbo opleiding die ik wil doen, daar kan ik me niet meer voor ingschrijven.
ik wil nu dus stoppen met havo (al betekend dat 1 jaar werken of niks doen) maar mijn coordinator zegt dat ik nog leerplichtig ben omdat ik geen startkwalificatie heb, dat is toch onzin? ten eerste ik ben 18 jaar en ik heb 12 jaar op school gezeten (8 jaar basisschool 4 jaar TL) dus ben ik niet meer leerplichtig volgens mij..

help A.U.B

Vinniebar 28-10-2008 19:59

Citaat:

Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat de leerling een startkwalificatie heeft gehaald. Of tot de dag dat de leerling 18 jaar wordt. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo niveau 2, 3, of 4- diploma.
Lijkt me dus dat je niet meer verplicht naar school hoeft...

iklima 28-10-2008 20:17

ja dat denk ik ook maar waarom doet mij coordinator dan zo moeilijk?
ze blijft er maar opdringen dat ik een kwalificatie nodig heb, kga morgen maar eens een leerplichtambtenaar bellen voor de zekerheid. en anders ga ik maar spijbelen
dan zie ik wel of de leerplicht achter me aankomt of niet;)

T_ID 28-10-2008 22:14

De coördinator weet dat je nooit een baan zult vinden met alleen een VMBO diploma, daarom doet hij zo moeilijk als jij zegt dat je met school wilt stoppen.

benx1984 28-10-2008 22:57

Sommige MBO studie's kun je ook ergens in januari aanmelden. Mischien kan je vragen of je ergens alvast mag instromen, of een paar dagen meelopen. Dan zien ze dat je gemotiveert bent.

iklima 29-10-2008 06:43

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 28399133)
De coördinator weet dat je nooit een baan zult vinden met alleen een VMBO diploma, daarom doet hij zo moeilijk als jij zegt dat je met school wilt stoppen.

ik heb hem al verteld dat ik de mbo wil doen, al kan ik me niet meer inschrijven dan doe ik dat volgend jaar. ik heb niks aan dit schooljaar als ik toch naar de mbo ga..

en ik heb trouwens al mijn de mbo gebeld en ze zeiden dat het niet kon.
na een beetje doordringen heb ik een afspraak gemaakt voor a.s. donderdag.
stel dat het lukt en dat ik kan beginnen in januari, moet ik dan tot januari toch naar de havo? dat is toch zonde van mijn tijd? en moeten ze niet verwachten dat ik mijn huiswerk maak en voor de toetsen ga leren:nono:

Nyawa 29-10-2008 08:14

Aangezien je al 18 bent en dus geen leerplicht meer hebt, lijkt het me in jouw geval dan verstandiger om tot januari te gaan werken (schoolgeld, boeken) of je voor zover dat kan voor te gaan bereiden op je MBO-opleiding.

T_ID 29-10-2008 13:56

Citaat:

iklima schreef: (Bericht 28399836)
stel dat het lukt en dat ik kan beginnen in januari, moet ik dan tot januari toch naar de havo? dat is toch zonde van mijn tijd?

Waarom is dat zo? De kennis die je dan opsteekt is altijd meegenomen.

iklima 04-11-2008 10:57

je hebt wel gelijk, maar het is net een marteling als k naar die school ga.
en ik kan beter gaan werken, want dan kan ik het allemaal weer betalen;)
( de school waar ik vanaf wil gaan heeft me al een fortuin gekost)

Tripp 04-11-2008 15:11

Volgens mij heeft het wel nut om dit schiooljaar alsnog te doen. Of alleen een paar vakken als je toch naar het MBO wil. Kijk± Als je bijv. in HAVO4 nederlands zou halen met een 6. Dan heb je op het MBO al Nederlands B afgerond. Dan hoef je alleen nog maar Nederlands C, en dat kost je 1 jaar. Als je een VMBO-TL diploma hebt met daarop Nederland een 6, dan heb je Nederlands A al gehaald. En C is het hoogste niveau, en die moet je ook halen als je niveau 4 wilt afsluiten.

Zo ging het tenminste bij ons.......maar ik deed het andersom. MBO naar HAVO.

Nederlands A, B en C kosten ieder 1 jaar.

kopmuntkip 04-11-2008 19:41

waarom vraag je geen hulp van je school, plan van aanpak om toch alsnog je havo te halen?
Veel dingen zijn niet leuk, maar toch moeten ze gebeuren.

Stel; mijn kamer is een rotzooi, moet ik hem toch opruimen. Even de tanden op elkaar en gewoon voor gaan. Je gaat straks echt profiteren van je resultaten wat je behaald heb.

ddb1990 06-11-2008 17:47

ik heb nu op dit moment hetzelfde probleem. Ik doe een opleiding MBO 2. en verder heb ik een vmbo diploma. Mijn opleiding bevalt me nu ook niet en toch moet ik per se een MBO 2 startcertificaat hebben. Waarom hebben wij die nodig.????
Als je ook in een bedrijf opleiding kan doen. Maar kun je dan zo overstappen naar een andere opleiding
?.

blablatje 06-11-2008 19:10

Als je een interne opleiding doet in een bedrijf dat een erkend opleidingsbedrijf is, voldoe je gewoon aan de leerplicht, voor zo ver ik weet.

Astridjuh 07-11-2008 18:10

Citaat:

Tripp schreef: (Bericht 28431531)
Volgens mij heeft het wel nut om dit schiooljaar alsnog te doen. Of alleen een paar vakken als je toch naar het MBO wil. Kijk± Als je bijv. in HAVO4 nederlands zou halen met een 6. Dan heb je op het MBO al Nederlands B afgerond. Dan hoef je alleen nog maar Nederlands C, en dat kost je 1 jaar. Als je een VMBO-TL diploma hebt met daarop Nederland een 6, dan heb je Nederlands A al gehaald. En C is het hoogste niveau, en die moet je ook halen als je niveau 4 wilt afsluiten.

Zo ging het tenminste bij ons.......maar ik deed het andersom. MBO naar HAVO.

Nederlands A, B en C kosten ieder 1 jaar.

Dat klopt volgensmij niet helemaal. Ik zit in mijn eindjaar van het MBO niveau 4 en moet dit jaar voor Nederlands mijn proeve van bekwaamheid op B2 niveau doen. ;)
Het zou kunnen dat het is veranderd sinds het competentiegerichte onderwijs is ingesteld maar dat weet ik niet. :P

Tripp 08-11-2008 11:22

Citaat:

Astridjuh schreef: (Bericht 28450445)
Dat klopt volgensmij niet helemaal. Ik zit in mijn eindjaar van het MBO niveau 4 en moet dit jaar voor Nederlands mijn proeve van bekwaamheid op B2 niveau doen. ;)
Het zou kunnen dat het is veranderd sinds het competentiegerichte onderwijs is ingesteld maar dat weet ik niet. :P

Ik weet het niet. Bij mij was dit 4 jaar geleden nog wel zo. Maar het kan veranderd zijn ondertussen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:28.