![]() |
Studenten OVchipkaart
bestaat die al zo ja waar?
|
|
Je ontvangt de Studenten OV-chipkaart rond het moment dat je hem écht nodig hebt om te reizen: als de poortjes op stations/perrons in gebruik worden genomen. Naar verwachting wordt de Studenten OV-chipkaart eind 2008 uitgegeven.
55.0000 studenten die zich vóór 1 augustus 2007 bij de IB-Groep hebben ingeschreven als woonachtig of studerend in Rotterdam, hebben vóór 1 oktober 2007 eennmalig hun Studenten OV-chipkaart via de post ontvangen op het bij de IB-Groep bekende adres. Vanaf die datum worden in de Rotterdamse metro (RET) steeds meer poortjes alleen nog maar toegankelijk met de OV-chipkaart. Maar goed, ik heb hem dus ook nog niet, en niemand die niet in Rotterdam woont volgens mij. |
En krijgen we ooit die pasfoto nog terug? ;)
|
Als ze het ding ooit nog in gaan voeren, wat vast wel gaat gebeuren omdat het een prestigeproject is, ga ik wel checken of ik met mijn chip plus lezer om die chips te programmeren echt een werkende OV chipkaart kan maken. Sinds een paar maanden sinds de beveiliging gekraakt is zwerven er handleidingen voor op internet, en de auteurs stonden erop dat een leek met een chip en een kaartlezer het zou kunnen.
We zullen zien. Levenslang gratis OV zeg ik in ieder geval geen nee tegen mocht het lukken. :D |
Alleen jammer dat ze aan het overschakelen zijn naar de nieuwe Plus variant van de chip die 128-bits AES encryptie gebruikt. Dat kraak je niet zomaar eventjes.
Het zou leuk zijn als het kon (en wellicht ook niet, als jouw kaart wordt gekloond), maar ik ben niet van plan om mijn hele leven van het OV gebruik te blijven maken. |
Ik vraag me wel af, hoe zou ik nu met mijn OV gebruik moeten maken van de RET? Ik woon niet in Rotterdam en studeer er ook niet, maar ga er wel eens met het OV. Ik vind de informatievoorziening zo slecht.
|
Studenten buiten Rotterdam kunnen terecht bij de RET Verkoop- & Informatiepunten voor een tijdelijke OV-chipkaart.
Dat de informatievoorziening slecht is, ben ik met je eens. Bovenstaande tekst vond ik niet op www.studentenreisbewijs.nl, maar op www.ret.nl na een kleine zoektocht en met hulp van tante Jo (via Stel een vraag). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nu kan dat inderdaad nog, maar vanaf eind januari 2009 zal alleen de OV-chipkaart nog geldig zijn in Rotterdam. Reizen per strippenkaart is dan niet meer mogelijk, en daarom zullen de poortjes vanaf dat moment alleen nog openen als je er een chipkaart voorhoudt.
|
Het kan sowieso al niet overal meer, ik heb iig wel eens op een metrostation gestaan waar ik er niet meer uit kon doordat ik geen OV chipkaart had :D Rijnhaven was dat.
|
Citaat:
In Parijs zie je ook regelmatig mensen poortjes forceren of over hekken springen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:01. |