![]() |
maak een limerick voor de forum(m)er boven je!
(c) darkie en katje
Citaat:
|
Forumer. :nono:
|
Goed topic. Laten we aan de gang gaan!
|
Wat is ook alweer de precieze specificatie van een limerick?
|
Een limerick is een dichtvorm van 5 regels met een vrij strak metrum. Twee drievoetige amfibrachen (∪—∪ ∪—∪ ∪—∪), twee regels amfibrachen en jambe (∪—∪ ∪—) en afgesloten door weer een drievoetige amfibrachys.
|
A
A B B A er was eens een jongen genaamd maarten die droeg zijn haar in twee staarten het kwam tot zijn kont en was rood en niet blond maar dat mag je hier niet aankaarten |
Citaat:
hoeveel lettergrepen per ding enzo? dat bedoelde ik. |
tu du du du du du du du du
tu du du du du du du du du da da da da da da da da da da tu du du du du du du du du. zo. |
Neem dit als voorbeeld.
Er was eens een man uit Rijnsweerd Die riep door de bus: 'K zit verkeerd! Hij begon zelfs te huilen, Ik wil niet naar Zuilen! Toen is de chauffeur maar gekeerd. <3 :bloos: |
Er was eens een TopDrop uit DéKá
Die had wel een leuke golega Ze wilde een show van een gigolo Knus en discreet in d'bodega |
er was eens een katja of katje
die is toch zo'n ontzettend schatje en op een week bakte zij 'n spacecake maar maarten was weer eens een watje |
Er was eens een Lisa uit Pisa
Die betaalde een pizza met Visa en als toet, dat deed ze goed, een lekker schaaltje perzik vla |
Citaat:
deze loopt niet zo goed. maarja. een meisje in een kamer met herrie had dreads en was genaamd sterrie ze ging aan de drugs vol goede moed ze voelde zich toen niet zo goed ze moest kotsen en alles was vies getverderrie |
Citaat:
Had met de halve buurt liggen vrijen Nu had ze een nest En verhuisde naar west Want de crčche was haar nu te ver rijen |
Er was eens een TopDrop uit Weetnie
Die speelde wel eens met een frisbee Hij gooide vaak mis Da's geen kattenpis Hij raakte toen keihard een Nazi |
:D:D
|
Er was eens een pratende koetiet
Met z'n tong uit z'n mond, wat een deugniet 't was sterrenmeisje, ze at een radijsje die was wel niet roze, maar dat deert niet |
Citaat:
|
Katje, je had voor mij moeten maken want ik werd overgeslagen!
|
ja ik deed iedereen, want een limerick maken duurt eventjes en dan heeft er al weer iemand gepost dus dan klopt het boven-je criterium niet meer dussss
|
Citaat:
wat katje zegt. |
Er was eens een Fizzle uit Alkmaar
Die had op haar teentje een bloedblaar Zo groot als een spruit, 't liep de spuigaten uit Dus ging ze ermee naar 't abbatoir |
er waren eens fizzles uit fluffy
wat zijn we aan het doen daar zeg juffie vroeg een agent hij schreef zelfs een prent ze imiteerden de (vampire) slayer buffy |
Een oude heer, TopDrop, uit Schagen,
Liep vaak hele dagen te klagen over de kerk en de jeugd, politiek, leed en vreugd, Tot zijn buren hem weg wilden jagen. |
Voor de a-ritmicalen (?) onder ons:
Het is: 9 lettergrepen 9 lettergrepen 5 lettergrepen 5 lettergrepen 9 lettergrepen |
er was eens een meisje Fizzle van Dammen
iedereen was jaloers op haar flinke prammen maar in plaats van ze te delen haar dorp werd bewoond door velen zat zij dagelijks achter haar computer te spammen |
Citaat:
|
Nietes, lees maar eens een paar bestaande limericks hard op voor en je krijgt vanzelf dat ritme wel te pakken.
Edit: en nu wil IK een limerick :P |
laLAlalaLAlalaLAla
laLAlalaLAlalaLAla laLAlalaLA (la)laLAlalaLA (la)laLAlalaLAlalaLAla |
Een sliertige man uit het Zuiden
was lekker met groenten en kruiden Ook was hij in soep met tofu en kroepoek Goed om 't hoofdgerecht in te luiden! |
Voor noodles!
|
Nu klopt nog het aantal lettergrepen niet.:p
|
Nee, maar wel het ritme. Verdomme, ik heb echt wel geleerd om limericks te schrijven hoor!
|
Ja nou, het ritme klopt toch alleen als het aantal lettergrepen klopt.:)
Ik vind 'm overigens wel goed hoor. |
Er was eens een noedelkanarie
Hij was toegewijd pastafari En dacht "Wat een larie, die ferrarisafari!" Maar toen zat hij in de penarie :( |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
@fizzle: Als ik de melodie toepas op jouw limerick klopt het volgens mij niet helemaal...
|
Inderdaad, mijn laatste zin klopt niet. Shame. -O-
|
Dank u Katje en Fizzle :) Maar ik vind niet dat er nog een lettergreep 'tussen haakjes' bij zou moeten. Als je die niet benadrukt, kán het wel, maar klinkt het niet lekker.
|
1____2__3(tooft)4_5____6_7_8_9__
Goed om 't hoofdgerecht in te luiden! |
sterrie die zit hier te gapen
en moet eigenlijk ook gaan slapen dus zegt ze aju zonder paraplu en telt ze straks 10,000 schapen |
sterrenmeisje, net jarig geweest
Zij houdt wel van feesten als een beest Heel veel gedronken Heel veel geschonken Ze kijkt al uit naar het volgend feest. Hmm, viel toch mee:o |
Er was eens een man uit Dabo
Die had voor zijn vrouw een cadeau Maar zij vond het stom Bovendien heel krom 'Die vibrator vind ik maar zo-zo!' |
Er was eens een vrouw, die heet lisaaah
Ze is helemaal anoniem, ja Niemand die haar kent Er is zelfs geen prent Ze is alleen bekend bij haar ma. |
Er woonde een baas op het forum
Die dronk erg graag absinth en strorum Ze leidde wel goed, dus ze werd FB plus en ontdeed het forum van het schorem. |
(Niet oor fizzle, ook niet zelf bedacht maar hij is zo leuk :o)
Er was een coupeur in Egypte, die het kleed van de Faroek verknipte. 'Verhip' riep de vorst ' Voor er bloed wordt vermorst!' "goed!" zei de coupeur. En verhipte. |
Ken je ook de forumer Mushu
Op een dag naar werk was ze erg moe Geen gedicht kwam op, Toen dacht ze: Ho Stop! Ik ga gewoon snel naar google toe |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23. |