![]() |
Ontleden..??
hee hee mensen.. ik heb een klein probleempje. Ik zit namelijk in de 3e en kan nog steeds niet ontleden..HELP!
|
ieeelll ben geen lesbo..!! :P nee hoor ik hou ook van jou..maar dat helpt me niet egt heah
|
Heb je zelf een voorbeeldzin ofzo? Probeer die dan te ontleden, kijken wij het hier na en kunnen wij je uitleg geven over de dingen waar je moeite mee hebt.
Kijk ook hier eens bij: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontledi...dige_ontleding en bekijk de afzonderlijke onderdelen, misschien dat dat je ook iets op weg kan helpen. Of hier: http://www.lekenlinge.nl/~nederlands...20ontleden.htm, stap voor stap met voorbeeld opgave. |
okee.. een zin hmm
de grote boze leraar stond op en liep boos naar het kapot geschoten raam toe. hoe moet ik die ontleden..? |
Citaat:
|
|
Moet je in de derde nog ontleden dan? Volgens mij kreeg ik dat sowieso niet meer op de middelbare school:confused:
|
@TS: die zin die je daar geeft is inderdaad vrij pittig omdat het een samengestelde zin is (met twee zelfstandige werkwoorden dus). Misschien is het handiger om te beginnen met een wat makkelijkere zin.
|
Citaat:
Ik snap wel wat je probleem is, misschien kan je in de bibliotheek kijken of ze boekjes over taal hebben? |
Citaat:
|
|
Slotje. :)
|
Citaat:
|
de grote boze leraar stond op en liep boos naar het kapot geschoten raam toe.
1. samengestelde zin 2a de grote boze leraar stond op = hoofdzin1 2b liep boos naar het kapot geschoten raam toe = hoofdzin2 2c en = nevenschikkend voegwoord 3a de grote boze leraar = onderwerp stond op = werkwoord(elijk gezegde) 3b liep ... toe = werkwoord(elijk gezegde) boos = bijwoordelijke bepaling van hoedanigheid naar het kapot geschoten raam = voorzetselvoorwerp 4a de = bijwoordelijke bepaling grote = bijwoordelijke bepaling boze = bijwoordelijke bepaling leraar = de kern van het onderwerp 4b naar = voorzetsel het = bijwoordelijke bepaling kapot = bijwoordelijke bepaling geschoten = bijwoordelijke bepaling raam = de kern van het voorzetselvoorwerp |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29. |