![]() |
Oxidator en Reductor
Beste Mensen,
Ik heb morgen een herkansing voor scheikunde, maar ik snap iets niet. Als een reductor een elektron afstaat, moet er toch een e- af..? Kijk maar eens naar: Fe2+ -> Fe3+ + e- Hier neemt die dan juist 1 op in plaats van afgeven, ik heb het niet helemaal door dat afgeven en opnemen verhaal. Een oxidator neemt elektronen op, maar dan krijgt die een plusje erbij, heel vaag.. Zou iemand mij misschien dit kunnen helpen verklaren of uitleggen..? Ik heb zelf het idee dat een elektron negatief geladen is en dat het daardoor een oxidator een plusje afgaat is wanneer het opneemt. Alvast Bedankt, Stefan |
Een reductor staat elektronen af en wordt geoxideerd volgens de halfreactie Red → Ox + ne-.
Een oxidator neemt elektronen op en wordt gereduceerd volgens de halfreactie Ox + ne- → Red. Het Fe2+-ion heeft een lading +2 en het Fe3+-ion heeft een lading +3, dus een Fe2+-ion is een ijzeratoom dat 2 elektronen te kort komt en een Fe3+-ion is een ijzeratoom dat 3 elektronen te kort komt. Om van Fe2+ naar Fe3+ te gaan moet Fe2+ dus 1 elektron afstaan. Dat betekent dat Fe2+ de reductor is en Fe3+ de oxidator, dus vandaar de halfreactie Fe2+ → Fe3+ + e-. Omdat het elektron de lading -1 heeft kun je zeggen dat je uit de lading +2 een lading +3 met daarbij opgeteld een lading -1 krijgt. |
Oke dankjewel mathfreakz, ik ben nu een stuk wijzer geworden. Alleen het gedeelte met het tekort komen van elektronen heb ik niet helemaal begrepen.
|
Het is niet helemaal correct (voor een evenwichtsreactie is het al correcter dan voor een willekeurige reactie), maar reactievergelijkingen moet je een beetje bekijken als wiskundige vergelijkingen: jouw reactievergelijking
kan je wiskundig interpreteren als volgt: Als je hier langs beide kanten een elektron aftrekt volgens de regels van de wiskunde, krijg je: En bingo: je hebt wat je eigenlijk wou zien: ijzer(II) geeft een elektron af en vormt zo ijzer(III); het elektron staat in je reactievergelijking gewoon aan de andere kant omdat de chemici dat zo afgesproken hebben (en omdat ze ook een afkeer hebben van minnetjes, veronderstel ik). Voor het verhaal met de ladingen, staat alles bij Mathfreak al uitgelegd, maar deze uitleg lijkt me sneller om je te laten inzien dat er wel degelijk een elektron afgestaan wordt. En je blijft overal behoud van ladingen behouden (2+ links en rechts 3+ en -(1) (je elektron), of opgeteld ook +2)) |
waarom zo lastig??? dit is basiskennis van de opbouw van een atoom.
--> kern is positief geladen e in het geval van een atoom is er ladingsneutraliteit (evenveel protonen als elektronen). in het geval Fe(2+) (dus dit ion heeft netto 2 elektronen minder dan dat het protonen in zijn kern heeft) staat nog een elektron af. Daardoor heeft het nu netto 3 protonen meer dan elktronen en wordt de lading dus 3+. Onthoud het op deze manier en niet uit een wiskundeige vergelijking --> met de wiskundige vergelijking weet je niet wat er eigenlijk in het proces gebeurt (daarmee impliceer ik niet dat de wiskundige benadewring fout is) |
Bedankt iedereen voor de moeite,
Ik snap het gelukkig nu wel helemaal..:D |
Oxidising is gaining and reducing is losing
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:02. |