![]() |
DNA {+ NA-krachten}
Hallo beste forummers,
Ik had twee vraagjes met betrekking tot Biologie en Natuurkunde. Biologie: Stukje DNA: TAG TCC GCA CGC TTC AAT TGG Ik maak 'm toch compleet door: - Tegenover elke T een A te zetten en vice versa? - Tegenover elke G een C te zetten en vice versa? Weet iemand trouwens waar het Golgi apparaat voor dient? En ik moet twee manieren beschrijven waardoor een mutatie in DNA kan onstaan. Ik heb: - Blootgesteld worden aan carcinogene stoffen (bijvoorbeeld) - Kan ik niet op komen, iemand? :o Goed! Natuurkunde: - Een voetbal wordt met een kracht van 32 N onder een hoek van 20 ° met het veld weggetrapt A: Bereken de component van de kracht loodrecht op het veld. Dat van Natuurkunde snap ik helemaal niet meer :confused: |
ja
ja dat weet ik uvstraling |
Je DNA-vraag klopt; je hebt hem zelf al juist beantwoord. Bij virussen is de T vervangen door de U (van uracil i.p.v. thymine), maar werkt voor de rest precies hetzelfde A tegenover T en C tegenover G.
Golgi-appraat bevat een soort voedingstoffen voor de cel. Het dient meer als opslagklamer voor belangrijke componenten als stikstof en fosfaat voor het DNA. DNA kan muteren door middel van carcinogene stoffen en uv-straling. |
Citaat:
|
Mutagene stoffen kan ook nog...
Dat is dacht ik de algemene term, waaronder ook carcinogene stoffen vallen (niet alle mutagene stoffen zijn carcinogeen) |
Golgi-apparaat worden stoffen verpakt in vesicles om klaar te worden gemaakt ovoor transport naar celcompartimenten of exocytose (afgifte buiten de cel) en tevens vinden hier allerlei glycosyleringsprocessen plaats (koppeling van suikers aan eiwitten) om dit transport te reguleren naar de juiste bestemming.
--> binnen virussen (hangt ervan af of het DNA of RNA-virussen zijn) is er geen verandering van een T in U in het DNA --> in RNA vind je U ipv T !!! Mutaties kunnen ook ontstaan door een foutje in de verdubbeling van DNA (incorporatie van een verkeerde base) of tijdens de transcriptie van DNA in RNA. Er zijn nog tal van andere mogelijkheden, maar die gaan te ver. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:12. |