![]() |
Titratie van een HCl oplossing met NaOH
Hallo,
Ik zit namelijk met een vraag: Bij een titratie van een HCl oplossing met NaOH zijn volgende gegevens bekend: -concentratie HCl oplossing (mol/l) -volume HCl oplossing (ml) -concentratie NaOH oplossing (mol/l) Ik weet hoe het volume bij equivalentiepunt in ml word berekend (toegevoegde base in ml)! Hoe kun je hieruit n (OH-) bepalen en n (H+) en het volume van het reactiemengsel en uiteindelijk de pH? Ik bedoel bij het equivalentiepunt kan ik het bepalen de n(OH-) en de n (H+) maar wanneer nu bijvb equivalentiepunt 200ml, en je moet de waarde zoekn van bij 150ml, hoe ga je dan tewerk? Ik weet dat de pH= -log[H+] (maar moet je dan de waarde die je bekomt voor n (H+) in deze formule instoppen). Dank jullie wel voor jullie hulp! Groeten! |
De concentratie van je H+ moet je inderdaad in de formule pH = -log[H+] invoeren. Wil je de pH weten van je titratie-mengsel als je na het equivalentiepunt meer NaOH toevoegt, dan kun je met de volgende formule de pH uitrekenen:
pH + pOH = 14. Voor de rest begrijp ik niet zo heel veel van je vraag. Probeer het probleem wat te verduidelijken met getallen. Geef desnoods de originele opgave. |
Wil je de pH van je titratiemengsel op elk punt van je titratie uitrekenen? Dus bijv. als je 1, 2, 3, 4, 5 ..... 10, 20, 30 ..... 100, 150, 200ml NaOH aan je te titreren HCl oplossing hebt toegevoegd?
|
Ik neem aan dat je met n de normaliteit bedoelt. Deze vind je door het aantal mol met de valentie te vermenigvuldigen en dit door het volume te delen. Bij zuren komt de valentie overeen met het aantal H+ dat door het zuur kan worden afgestaan, en bij basen komt de valentie overeen met het aantal OH- dat door de base kan worden afgestaan. Zo heeft zwavelzuur de valentie 2 omdat dit 2H+ kan afstaan. NaOH- kan maar 1 OH- afstaan en heeft dus valentie 1.
|
Nee, ik bedoelde met n (H+) het aantal mol H+.
"Wil je de pH van je titratiemengsel op elk punt van je titratie uitrekenen? Dus bijv. als je 1, 2, 3, 4, 5 ..... 10, 20, 30 ..... 100, 150, 200ml NaOH aan je te titreren HCl oplossing hebt toegevoegd? " Ja Commando, dat wil ik inderdaad proberen te doen. Bedankt voor je hulp! Groeten! |
Omdat je hier te maken hebt met de reactie H+(aq) + OH-(aq) → H2O(l) zie je dat 1 mol HCl met 1 mol NaOH reageert. Laat cHCl de concentratie van de HCl-oplossing en cNaOH de concentratie van de NaOH-oplossing zijn. Als je V ml HCl-oplossing hebt, dan bevat deze oplossing dus cHCl*V mmol H+. Stel dat je x ml NaOH-oplossing toevoegt, dan komt dat neer op cNaOH*x mmol OH- dat met cNaOH*x mmol H+ reageert, dus er blijft dan nog cHCl*V-cNaOH*x mmol H+ over, dus de concentratie H+ is dan nog
|
Citaat:
Stel: Concentratie te titreren HCl oplossing = 0.1M Volume HCl oplossing = 50ml Concentratie NaOH oplossing = 0.15M Wij gaan de pH uitrekenen na toevoeging van 7ml NaOH Droge stof reactie: H+ + OH- --> H2O n HCl: n = C * V --> n = 0.1 * 50 --> n = 5mmol n NaOH: n = C * V --> n = 0.15 * 7 --> n = 1.05mmol. 5mmol HCl heeft gereageert met 1.05mmol NaOH; dus er blijft 5 - 1.05 = 3.95mmol HCl over om te reageren. Dit was dus de droge stof reactie. Ondertussen is het volume toegenoemen van de titreren oplossing naar 50ml (HCl) + 7ml (NaOH) = 57ml vloeistof. C = n / v --> C = 3.95 / 57 --> C = 0.0692982... M HCl. Dus na toevoegen van 7ml 0.15 M NaOH is de concentratie HCl 0.069282... M. pH = -log[H+] --> pH = -log[0.069282..] --> pH = 1.16. Na het equivalentie punt reken je de pH uit door de pOH te berekenen (hetzelfde als de pH hierboven, alleen voer je de concentratie OH- in) en met de formule pH + pOH = 14 kun je de pH uitrekenen na het equivalentie punt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56. |