![]() |
[Economie] Balans osptellen
Ik dacht dat er nog wat was blijven hangen van m’n havo economie maar het valt me vies tegen. Ik moet een balans maken over 31-12-07 van het onderstaande. Ik heb m’n best gedaan maar ik zit vooral met de afschrijfkosten en dingen die over meerdere jaren gaan. Geen idee of en hoe ik dat mee moet nemen. Zie onderaan ook mijn poging (activa en passiva maar onder elkaar omdat het er anders niet uit ziet), maar ik hoor graag wat er fout is zodat ik een goed voorbeeld heb de andere wel goed kan maken. (a)
Heel erg bedankt alvast! Van Dam begint op 1 januari 2007 een snackbar. Eind 2006 betaald hij een bedrag van 40.000 euro aan huur voor de eerste twee jaar. Hij koopt keukenapparatuur voor 10.000 euro. De verwachting is dat deze apparatuur na acht jaar versleten is en geen restwaarde heeft. Overige inventaris kost 5.000 en heeft een levensduur van vijf jaar, restwaarde nihil. Na aankopen heeft hij nog 3.000 euro over welke in de kas gestort worden. Omzet 2007: 100.000 euro, incl. 2.500 euro wat betrekking heeft op een grote leverantie van snacks op 24dec. Aan een bedrijf. Het bedrijf zal dit in januari 2008 betalen. Bij een horecagroothandel heeft van Dam voor 40.000 euro ingekocht. Aan het eind van 2007 staat nog een rekening van 5.000 euro open aan de groothandel. Eind 2007 ligt er bij van Dam nog een voorraad diepvriespatat van 2.000 euro. Loonskosten 2007: 20.000 Gedurende alle kwartalen van 2007 gebruikt hij aan gas en elektriciteit 1.200 euro per kwartaal. De energierekening wordt betaald in de maand volgend op het kwartaal waarop zij betrekking heeft. De overige kosten over 2007 bedragen 10.000 en zijn eind 2007 betaald. Acitiva Materiele vaste activa 10.000 (huur) 5.000 (inventaris) 4.800 (gas+electriciteit) Financiele vaste activa 10.000 (overige) Voorraden: 40.000 Liquide middelen 3.000 (kas) Totale activa: 112800 Passiva Eigen vermogen: 87800 (activa - totaal passiva) Voorzieningen 20.000 (loonskosten) Kortlopende schulden 5.000 (rekening groothandel) Totale passiva: 112800 |
1 Bijlage(n)
DEBET
Vaste activa Inventaris (keukenapartatuur + overig) € 15.000 Vlottende activa Voorraad (groothandel + patat) € 42.000 Liquidemiddelen Kas € 3.000 Totaal: € 60.000 CREDIT Eigen vermogen € 50.450 Vreemd vermogen kort Crediteuren (groothandel + levering snacks) € 7.500 Totaal: € 60.000 Resultatenrekening Huisvesting € 20.000 afschrijving (overig inventaris) € 1.000 Afschrijving (keukenapparatuur) € 1.250 Loonkosten € 20.000 Gas + elektriciteit € 4.800 Totaal kosten € 47.050 Opmerkingen: • Aan de creditzijde (passiva) moet ergens nog €2.050,- bij. Maar ik weet niet waar die vandaan moet komen. Dus ik heb het totaal wat er uit zou moeten komen eronder gezet. Maar er zit nog een verschil in van €2.050,-. • Rubriek 4,8 en volgens mij ook 9 (zie bijlage) komen op de resultatenrekening en niet op de balans, zoals jij had gedaan (maar dit is dan weer volgens de echte boekhouding. Deze opdracht zou ik voor jouw zien als een leeropdracht. Ik heb even zitten puzzelen met de balans. Maar ik hoop dat ik je een opstapje heb kunnen geven voor de rest van de opdrachten als er nog meer zijn. Zoals je ziet heb ik er een verschil in zitten, maar die kan ik er nu niet uit halen. Dus ik hoop dat iemand anders die er ook verstand van heeft het kan oplossen. Gr. Brands |
Brands je bent een held. Ik ga er ff rustig naar kijken of ik het het snap. Tekortkomingen op de credetkant kan ik toch gewoon als eigen vermogen invullen. Er staat niks van een lening ofzo dus hij zal het zelf wel hebben gehad. Alleen ik heb wel geleerd dat gebouwen ook links op de balans moeten... En dan zit ik dus nog met diehuur over 2 maanden. En die schulden. Die van die snacks 2.500 is geld wat ik nog moet krijgen, die 5000 bij de groothandel is geld wat ik nog moet betalen. Dat mag dan toch niet opgeteld worden? Ik moet idd ook een resultaatberekening maken (of naja heb ik al half gedaan, of ie klopt weet ik niet :p) en nog 3 balansen. Hopelijk lukt dat nu zo ook met een voorbeeld. Iig tot zo ver al heel erg bedankt! Kan weer aan de slag.
|
Brands is weer actief en nog een heeft nog een paar tips :P
- over die € 2.500 euro (dacht dat die geleverd waren aan jouw dus dan dacht ik die moet jij nog betalen) - je huurt het gebouw van iemand anders, dus is het geen eigen bezit (dan zou er een aankoopbedrag bij moeten staan) dus komt de huur op de resultaten rekening en niet op de balans. Mochten er nog meer vragen zijn dan hoor ik het graag. Met dit kan ik je wel helpen :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.