Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Vraagje over cd-speler (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1727222)

Captain_Obvious 21-11-2008 21:15

Vraagje over cd-speler

Ok ik heb een probleempje waar ik even advies over wil hebben voordat ik begin met sleutelen, ik hoop dat ik hier wat duidelijkheid krijg.

situatieschets:

Computer werk slecht, dvd's installeren alleen goed (lees: zonder foutmelding a la "dit bestand kan niet gelezen worden/is niet toegankelijk, controleer medium/schijf" etc.) in veilige modus van windows XP. Captain_Obvious dacht dat, aangezien de hele computer al slecht te pas was door al die driversoftware die steeds voor crashes zorgde, dat het compleet formatteren/leeghalen van zijn harde schijf een goed idee was, aangezien deze problemen toch softwaregerelateerd waren(?). Nadat Captain alles had weggegooid (inclusief win XP) probeerde hij een originele kopie (ja zoiets bestaat nog tegenwoordig) van win Vista home premium te installeren (die overigens nieuw was, dus zonder krassen). (natuurlijk via boot via cd, zo slim is hij dan nog wel)

Maar helaas, dezelfde irritante foutmelding diende zich aan midden in het installatieproces:'(. Captain zat met de volgende situatie, een lege pc, zonder de mogelijkheid om wndows te installeren. Dus trok hij de volgende conclusie, Het ligt aan de dvd-speler.(n)

Voordat Captain overgaat tot het kopen van een spiksplinternieuwe dvd-speler wil hij eerst weten of hij een betrouwbare diagnose heefd gesteld, of dat het probleem ergens anders kan liggen.

de betreffende dvd-speler is een Sony optiarc speler van rond de 20 euro, stelt niet zoveel voor dus, mogen andere specs nodig zijn dan zal ik ze geven, alle hardware werkt mijns inziens echter naar behoren dus ik denk dat dat niet nodig zal zijn.

SAMENVATTING: kan een foutmelding bij het lezen van dvd's (windows vista) bij een computer zonder enige software erop, liggen aan de dvd-speler zelf, of is er een andere oorzaak voor dit probleem?

M@rco 21-11-2008 23:07

Lijkt mij de meest logische oorzaak.

Captain_Obvious 22-11-2008 08:02

mij ook, nog even wat andere mensen horen voordat ik begin met sleutelen :P

Warsocket 22-11-2008 21:20

Citaat:

Captain_Obvious schreef: (Bericht 28517234)
mij ook, nog even wat andere mensen horen voordat ik begin met sleutelen :P

vervang je dvd lezer
voor 20 euro heb je al een neiuwe al dan niet met wirite mogelijkheid

en ik had in mijn laptop ook een brakke cd-rom die precies dezelfde foutmeldingen gaf dus ik denkd at het dar idd aan ligt

Captain_Obvious 23-11-2008 20:39

Citaat:

Warsocket schreef: (Bericht 28519434)
vervang je dvd lezer
voor 20 euro heb je al een neiuwe al dan niet met wirite mogelijkheid

en ik had in mijn laptop ook een brakke cd-rom die precies dezelfde foutmeldingen gaf dus ik denkd at het dar idd aan ligt

Ok ik zal het er maar op wagen, bedankt voor de tips (y).

ILUsion 24-11-2008 17:20

Als je vanuit een vrij maagdelijke pc dergelijke fouten krijgt, is het ofwel je dvd-drive, ofwel iets aan het moederbord (maar dat is al vrij ver gezocht, dan heb je meer kans dat je het ook aan andere dingen gaat merken). Wat goedkope dingen die je kan proberen natuurlijk (als je daarvoor het nodige hebt liggen)
- als je een reinigings-cd (zo eentje met borsteltjes op) hebt liggen, die eens afspelen in je drive; of eens proberen met wat perslucht op je laser van je drive te blazen
- die PATA-kabel naar je drive er eens uithalen en opnieuw insteken (misschien slecht contact)
- die kabel eens vervangen door een ander exemplaar (even lenen uit een andere computer)
- de drive eens vervangen door een ander exemplaar (ook even lenen uit een andere computer).

Als een van die tests ervoor zorgt dat je die fouten niet meer krijgt, mag je er zoe goed als zeker van zijn dat je je defecte component in handen hebt. Als al dat vervangwerk geen uitkomst biedt, dan ligt het eerder aan het moederbord of een van de componenten daarop (al is dat, zoals ik al zei: nogal vergezocht). Mijn eerste gok zou inderdaad ook gaan naar je dvd-lezer die defect is (de rest is eigenlijk te vergezocht of triviaal om interessant te zijn)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:47.