![]() |
Moeheid speelt meerdere rollen?
He.
Ik heb een vraagje, als je moe bent, ben je dan ook echt minder sociaal? Dat je niet echt weet waarover je moet praten bijvoorbeeld, terwijl je als je opgewekt bent alles veel beter gaat? |
Uhm, ik wel - als ik moe ben, heb ik ook (veel) minder energie voor sociaal gedrag, dan ga ik eerder chagrijnig doen of gewoon voor me uit staren.
|
Ja, moeheid speelt meerdere rollen. En het zorgt ook voor een sterk verminderde alertheid, wat (bij mij dus) kan leiden tot schrikreacties, als er ineens iets onverwachts gebeurt recht voor je neus, of je ineens iets ziet dat je niet verwacht had.
|
Ja. Als ik moe ben ben ik veel minder sociaal. Ik heb gewoon geen zin om opgewekt te gaan praten. Vaak luister en staar ik maar wat...
|
Bij mij wel. Als ik moe ben, zeg ik vrij weinig, erger ik me aan alles en iedereen en ben dus ook veel prikkelbaarder (is dat een woord?) dan normaal.
|
Als ik moe ben wil ik rusten. Alles wat mij van mij rust afhoudt vind ik lastig. Zin in praten heb ik dus niet. Dus op die manier zou ik wel minder sociaal kunnen zijn. Ik weet wel waar ik over zou kunnen praten want mijn gedachten zijn nooit moe. Als ik opgewekt ben gaat inderdaad alles veel beter omdat ik dan de energie heb om het te doen.
|
ja dat klopt.
en dan word ik veel chagerijniger enzo. |
Tsjah, als je moe bent gaan een heleboel cognitieve processen langzamer werken, zoals je concentratie vermogen maar ook je alertheid, reactie vermogen e.d. Het reageren op prikkels van buitenaf wordt moeizamer, dus heb je ook meer moeite met praten met andere mensen (want: constante verwerking van wat die gene zegt, hoe de houding is, wat je terug moet zeggen etc.)
|
en stel dat je je nu niet moe voelt, maar wel veel te weinig slaap hebt gehad en in principe geen energie hebt maar dat niet voelt (door adrenaline bijv.) Heb je dan last van dezelfde kenmerken als wanneer je moe bent? dus ben je dan ook sociaal minder goed?
|
Als ik moe ben kan ik me slecht concentreren, minder goed luisteren en reageer ik prikkelbaarder. Als ik te weinig geslapen ben wil ik nog wel eens wat trager van begrip zijn maar ga ik wel meer praten en vrolijker doen tot er op een gegeven moment zo'n dip komt en je weer echt moe bent.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:57. |