Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   2e fase is simpel (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=172998)

Tony 31-07-2002 01:40

2e fase is simpel

ben ik eigenlijk de enige die het met de 2e fase makkelijker heeft gekregen? ik vind het geweldig en iedereen die zeurt is een aansteller of gewoon als ik het bot stel een domme lul

Sookie 31-07-2002 02:35

Het woord simpel zou ik niet gebruiken. Door de 2de fase heb ik het alleen maar drukker gekregen met al die handeligsdelen. Elke periode (= 6/7 weken) zo'n 10 werkstukken. De week van de deadline heb ik het allerdrukst. Na die week volgt de toetsweek met gemiddeld 10 pw's. Ook best veel, maar opzich wel te doen als je op tijd begint. Dat is dus het probleem bij mij. Ik moet voor de toetsweek altijd mijn handelingsdelen afwerken en dat neemt ontzettend veel tijd in beslag. De oplossing? Goed plannen en op tijd beginnen. Nou, dit zit dus echt niet in mij en de rest van mijn klasgenoten. Als je op tijd begint met de werkstukken en leren, dan is 2de fase wel te doen.

Voordat ik het bijna vergeet, ik vind wel dat het aantal onnodige vakken best veel is. Kijk maar naar CKV, ANW, Maatschappijleer, Internationalisering. Het aantal vakken dat wij moeten doen, is naar mijn mening nogal veel. Daardoor is de werkdruk uitermaat veel groter. Zoals ik eerder al heb gezegd, als je op tijd begint, dan is er niks aan de hand.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat 3 VWO moeilijker was dan 4 VWO.

Balance 31-07-2002 16:38

er zijn gewoon waanzinnig grote verschillen tussen bepaalde scholen (ben ik inmiddels achter).
Sommigen, zoals jij, denken dat een hoop mensen zich aanstelt, maar weten niet eens hoe het er aan toe gaat op andere scholen...

en daarnaast is ook niet iedereen even 'goed' als jij, dus ja, die kunnen het heel erg moeilijk vinden!

wees liever blij ipv mensen hier voor een aansteller of domme lul uit te gaan lopen maken!

:rolleyes:

Angeles 31-07-2002 17:07

Citaat:

linda85 schreef:

wees liever blij ipv mensen hier voor een aansteller of domme lul uit te gaan lopen maken!

Helemaal mee eens. Ik ben iemand die helemaal geen moeite hoeft te doen voor mijn studie. Ik ga naar het vierde jaar van de universiteit en alles gaat min of meer vanzelf. Ik heb ook studiegenoten bij wie het heel anders is, die wel keihard moeten werken voor een 6. Ik vind mijn studie totaal niet moeilijk, maar het zou echt belachelijk zijn als ik die mensen uit ga maken voor aansteller of voor dom.

Ik heb toevallig geluk gehad dat ik makkelijk kan leren en dat ik de studie makkelijk vindt. Er zijn er vast meer die de studie makkelijk vinden, maar er zijn er ook die er keihard voor moeten knokken.

Wees gewoon blij dat het jou wel makkelijk afgaat. Roepen dat je opleiding zo makkelijk "is" en dat andere mensen maar dom zijn, maakt je ten eerste niet sympathieker, maar ten tweede komt het ook niet erg slim over - je kunt dan nog zo hoog scoren op school, maar aan inlevingsvermogen ontbreekt het je dan wel.

RenT 31-07-2002 17:10

Citaat:

Tony schreef:
ik vind het geweldig en iedereen die zeurt is een aansteller of gewoon als ik het bot stel een domme lul
Zoek eens in het woordenboek op wat mensenkennis is, en doe daarna eens inlevingsvermogen. Ga er dan eens over nadenken.

..

Ten eerste zijn mensen anders, de één haalt met een half uur blokken een 7, de volgende met 3 uur hetzelfde blokken een 5.5. Ben je dan een domme lul? Right...

Ten tweede zijn er grote verschillen tussen scholen qua zwaarte van de Tweede Fase. Ben je omdat je toevallig op een school zit die de Tweede Fase zwaar aangezet heeft een domme lul? Right...

Kat 31-07-2002 19:33

Citaat:

Tony schreef:
ik vind het geweldig en iedereen die zeurt is een aansteller of gewoon als ik het bot stel een domme lul
ik denk niet dat dat een handige opmerking was.
ik vind het een beetje onzin om iedereen die minder goed kan leren dan jij, of iig op de manier van de tweede fase minder goed kan leren dan jij, een domme lul te noemen.

battlestar 31-07-2002 23:33

simpel is niet het goede woord
ik vond de tweede fase wel relaxt
vier weken per jaar stressen en de rest van het jaar lamballen

mja, het aantal werkstukken was wel verschrikkelijk, maar gelukkig bestaat er nog zoiets als internet dus het plakken en knippen ging op den duur automatisch ;)
je stak er oowk helemaal niks meer van op
en idd de onzinnige vakken...zonde van mn tijd en vooral van de tijd van de mensen die de tijd hard nodig hadden... (snap je het nog? ;))

euhm maar ik denk dat het per persoon verschilt, hoeveel zelfdiscipline heb je en hoeveel tijd heb je er voor over om aan school te besteden enzow en hoe gemakkelijk het je allemaal af gaat...de een moet ergens langer voor leren dan de andere

blaat..

Siyabonga 31-07-2002 23:40

Citaat:

*BattleStar* schreef:

mja, het aantal werkstukken was wel verschrikkelijk, maar gelukkig bestaat er nog zoiets als internet dus het plakken en knippen ging op den duur automatisch ;)

jammer dat je de antwoorden van je exaen niet kan knippen en plaken....
maar idd, voor CKV, ANW en my-leer is het wel handig :)
aan t eind van het jaar kwam ik erachter dat ik maar de helft van mijn cultuurbezoeken voor CKV zelf heb gedaan :)
en 4 weken stress en de rest vh jaar niks doen... valt ook nog wel mee, ik heb wel meer als 4 weken stress gehad...
huiswerk niet af, maar moest wel af zijn, anders nablijven :eek: Ja echt, met wiskunde, heel soms ging ie controleren aan het begin van de week om te kijken of je de weektaak van de vorige week afhad. zoniet, kon je nablijven (alleen hij was er zelf nooit :D)

Voor de rest ben ik t wel met je eens, *BattleStar*

battlestar 01-08-2002 00:03

Citaat:

vleermuissie schreef:

jammer dat je de antwoorden van je exaen niet kan knippen en plaken....

tsja..

en 4 weken stress en de rest vh jaar niks doen... valt ook nog wel mee, ik heb wel meer als 4 weken stress gehad...
huiswerk niet af, maar moest wel af zijn, anders nablijven :eek: Ja echt, met wiskunde, heel soms ging ie controleren aan het begin van de week om te kijken of je de weektaak van de vorige week afhad. zoniet, kon je nablijven (alleen hij was er zelf nooit :D)

Voor de rest ben ik t wel met je eens, *BattleStar*

och bij ons waren ze helemaal niet zow streng...jah in het begin van de vierde misschien maar dat was het dan oowk wel..
mijn leraren waren gewoon te lui om da allemaal bij te gaan houden :)
ennuh..is dat juist niet het punt van tweede fase: zoek het maar lekker allemaal zelf uit..?
nablijven vink echt kinderachtig...

Siyabonga 01-08-2002 10:16

Citaat:

*BattleStar* schreef:

och bij ons waren ze helemaal niet zow streng...jah in het begin van de vierde misschien maar dat was het dan oowk wel..
ennuh..is dat juist niet het punt van tweede fase: zoek het maar lekker allemaal zelf uit..?

ja, nablijven is ook kinderachtig... en het gebeurde ook alleen maar bij wiskunde, en ook niet elke keer. Maar t wekt wel, nadat ik moest nablijven ben ik wel weer huiswerk gaan maken. Mja, nablijven was t ook niet, want de leraar kwam zelf niet :D

enne, dat 2e fase is idd zoek het zelf maar uit, maar sommige leraren werden toch ook wel kwaad als je het zelf uitzocht, en geen huiswerk maakte.
We hebben dat ook heel vaak tegen onze maatschappijleer-lerares gezecht van 2e fase is dat je zelf moet plannen (als we weer es geen huiswerk afhadden) Maar dat vond ze geen goed argument waarom we ons huiswerk niet afhadden

(beetje vaag verhaal geworden, maar waar het op neer komt is dat leraren het niet goed vinden als je je huiswerk niet afhad, ondanks de 2e fase)

Balance 01-08-2002 11:50

Citaat:

*BattleStar* schreef:

bij ons kreeg je gewoon huiswerk op. ja, wel een werkwijzer, maar daar in stond dus voor elke les exact wat je af moest hebben. als je dat neit af had moest je dus idd soms nablijven, of iets voordragen voor de klas ofzo :rolleyes:

ook kregen we werkwijzers heel laat of vergaten ze d'r iets in te zetten, zoals handelingsdeel van frans. die kregen we 5 weken van te voren op, onder het motto 'nee, dat wisten jullie toch al veel eerder?? zorg maar gewoon dat je het over 5 weken af hebt!' en dus kwam iedereen daar mee in de knoei...

of dan kregen we een nieuwe planner en stond d'r in dat we 4 weken later een module voor ne af moesten hebben, een hoofdstuk uit een ander boek en een boekverslag.. en tegelijkertijd met dat moest je ook binnen die maand je betoog maken.
kijk, zo kan ik het ook... we dauwen alles gewoon in één maand en zeggen vervolgens dat de leerlingen niet kunnen plannen! :rolleyes:

Smiley_Knorretje 01-08-2002 14:59

Ik vind het meestal ook wel relaxed
Je moet té veel dingen inleveren, maar dat lukt me allemaal nog wel (lastig voor mensen die niet kunnen plannen)
Verder vind ik de tweede fase ideaal, 5 weken vakantie vieren en lol hebben op school en één week toetsen maken. Daarvoor hoef ik meestal nog niet eens zo keihard te leren. Oftewel één keer per zes weken werken, dat is met de handelingsdelen deadline, en verder lekker rustig aan doen! Van mij mag de 2e fase blijven, omdat je gewoon maar één keer per 6 weken de stress hebt.

Tampert 01-08-2002 15:43

in mijn vervolgopmerking merk ik pas waarom ik de tweede fase zo makkelijk vond,. Ik heb echt nieks geleerd dat ik kan gebruiken...

Balance 01-08-2002 16:02

Citaat:

Smiley_Knorretje schreef:
Van mij mag de 2e fase blijven, omdat je gewoon maar één keer per 6 weken de stress hebt.
en ik wil héél graag de 2e fase die jullie hebben!
*is jaloers*

Conan the Librarian 01-08-2002 16:21

Mjah, vziw is de kwaliteit van het onderwijs drastisch omlaaggegaan sinds de invoering van de Basisvorming en de Tweede Fase...

Nu ik geen middelbare school meer heb, vind ik het jammer.

Maar ja, 't is natuurlijk wel fijn als je weinig te doen hebt tijdens je schoolperiode. :)
(En ja, er zullen ongetwijfeld verschillen bestaan tussen scholen.)

MeJulie 05-08-2002 20:52

JIJ VRAAGT OM RUZIE!
KLAP HEBB"M?!!! :mad:

;) Mejulie

Passenger 06-08-2002 08:06

Dan ben ik zeker de enige die het niet makkelijker heeft gekregen met de 2e fase :) Ik schijn de vrijheid niet helemaal aan te kunnen, en dat bevestig ik ook. Ik werk graag met wat druk op mn schouders, als er druk op staat werk ik veel lekkerder, en beter, en dat valt bij de 2e fase enorm weg. Wat ik ook vind zuigen zjin de profielen. Je keuze wordt enorm beperkt, en ook ik ben in een profiel terecht gekomen wat me niet bevalt. Ik doe nu N&T, en wil hierna Informatica gaan studeren. Maar naar mijn idee, heb ik dingen als scheikunde nooit meer nodig, terwijl het wel een enorm deel van mn studielast beslaat... Het is dan ook een van de vakken waar ik op ben blijven zitten wegens desinteresse :)

FlorisvdB 10-08-2002 18:37

buiten de profielwerkstukken, handelingsdelen en andere onzin/werkstukken om is de 2e fase makkelijker geworden als je naar de diepgang van de stof kijkt. Bij de literatuurvakken van nederlands en engels is het minder boeken lezen geworden (gelukkig maar, want ik heb een hekel aan literatuur). Alleen jammer dat frans 1 en duits 1 en ckv 1 verplicht zijn.

Sommetje 13-08-2002 14:08

Simpel is een groot woord, maar het is wel te doen. Of het makkelijker of moeilijker is geworden weet ik niet, omdat ik natuurlijk alleen mijn eigen situatie ken.

simple creed 15-08-2002 16:39

Ik zelf deed vwo 2e fase. Dat betekend dus dat je 3 vreemde talen hebt waarvan je maar 1 onvoldoende mag hebben. Voor mij was dat dus onmogelijk. Ik ben zo'n gigantische ramp in de talen dat dat niet lukt. En omdat niet goed ging moest ik daar extra aandacht aan geven zodat mijn andere vakken ook minder gingen. Dat leidde tot zitten blijven. Nou ja eigenlijk bewust een stapje terug naar de havo. Maar die 2e fase heeft ook gezorgd voor een hoop stress voor mij. Zo erg zelfs dat ik een half jaar ziek geweest ben.

En nou kan je wel zeggen dat had je bij het oude systeem ook gehad. Maar dan had ik dus geen 3 vreemde talen gehoeven maar alleen engels. Als ik alleen engels had gehad waren mijn andere vakken ook beter gegaan omdat ik daar dan meer aandacht aan had kunnen geven.

Ik ben dus van mening dat de tweede fase zeker niet goed voor mij is geweest. Maar dat is niet alleen voor mij ik kan zo nog een heleboel andere mensen opnoemen waarbij het niet goed is gegaan. Maar misschien ligt dat ook aan onze school. Onze school stelt gigantisch hoge eisen aan de leerlingen. We zitten altijd bij de beste 10 scholen van nederland. Meer dan 50% blijft zitten in de bovenbouw.

Ik bedoel maar niet elke school is ook hetzelfde

alpha 15-08-2002 21:18

Persoonlijk vindt ik de methode van tweede fase wel goed. Maar er zijn ook zoveel dingen die niet goed zitten!

Bij ons op school heb je i.p.v. CKV2/3 tekenen. En dat heeft iedereen op de Havo met het C&M-profiel. Geen gezeur. En de VWO-ers hebben i.p.v. CKV2/3 GESCHIEDENIS!!! Nog erger! Ik bedoel, geef hun dan ook tekenen!
Nog een voorbeeld: de regering wil meer practicum in de biologie-lessen, terwijl met invoering van het studiehuis en tweede fase juist de practicum-lessen zeer verminderd zijn! Tenminste, bij ons op school. En dit omdat alles in een bepaalde tijdsperiode moet worden geduwd en je zo dus minder tijd hebt.

Ook vind ik de werstukken, PO's, en vooral al die boeken, artikelen etc. veel te veel en het wordt veel te kort voor tijd aangekondigt. Ik vind dit echt slecht gaan. Ze verdelen opdrachten overigens ook niet goed, alles tegen het einde van het schooljaar en niets aan het begin ``dat komt allemaal nog wel`` (citaat van meerdere docenten bij mij op school)

Maar als je dit niet meetelt, dan redt ik me wel redelijk. Ik vind het principe goed.

Bij ons op school is overigens erg veel blijven zitten. En gezakt, dat ook. Dus ik neem aan dat dit heel veel zegt!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:47.