![]() |
Nederlands taal- en stijlfouten
Ha, ik ben nieuw hier (dat jullie het ff weten).
Wie kan mij helpen met de volgende opdracht? Ik ben hier echt heel slecht in en het is een belangrijke opdracht -_-'. Wie is hier mijn reddende engel? http://i37.tinypic.com/feic2b.jpg |
b. pleonasme: had de moed niet te laat thuis te komen / durfde niet te laat thuis te komen
c. congruentiefout: de media ... geven f. mond-tot-mondreclame (dus verkeerd woord, neem ik aan) g. ... en het niet zonder toestemming mogen verlaten van de werkruimte i. vroeg of laat ipv vroeger of later? j. ik denk: ... en hij zag zijn huisarts al helemaal niet zetten l. is een van de populairste zangers / behoort tot de populairste zangers m. ..dat jongeren tijdens hun opleiding zouder ontsporen (dus onbedoelde dubbele ontkenning) Probeer zelf ook eens, trouwens, want ik ga niet je huiswerk voor je zitten maken, maar nakijken wil ik 't best. |
Bedankt!
|
Ik ben niet zo goed met die begrippen, maar de fouten zie ik wel.
a. De risico's inschattend besloot de poolreiziger toch maar op expeditie te gaan. Congruentiefout? d. Uiterste limiet is een pleonasme. Volgens mij is foutief pleonasme ook fout trouwens. e. Die komma moet weg. Dat zal dan wel een verkeerd aansluitende beknopte bijzin zijn? h. Hetzelfde als e. i. Idem. k. Het? |
Moet het bij e niet 'te wijten aan' zijn ipv 'te danken aan'? Omdat het een negatief gevolg van een negatief verschijnsel is? Weet het niet zeker hoor, maar ik vind 'te danken aan' er zo raar staan.
|
Bij punt j. schijnt een BLINDE zijn huisarts te kunnen zien zitten!
Bij punt l. HOORT Marco tot de groep zangers (als één van hen); gelukkig BEHOORT hij niet tot hen (als eigendom van). |
Citaat:
|
Citaat:
a. ja e. die komma moet daar wel staan, want twee persoonsvormen, tussen de maaltijden door is dubbelop (er staat al snacks) h. moet het niet zijn bruiste van de energie? i. moet zijn wat andijvie zegt, vroeger of later is een barbarisme (anglicisme) k. kwenie, denk het Citaat:
|
Citaat:
c. ja f. nee toch? :o Mss moet door 'dankzij' zijn? :confused: g. ja, denk ik i. ja j. geen idee l. ja m. ja |
Met dat horen en behoren heeft Wallflower een punt!
Zou die zin over de "blinde ziener" soms een "niet bedoelde dubbelzinnigheid" zijn? Het figuurlijke aspect van de bijzin is me wel duidelijk. Maar "iets niet zien zitten" is een van die zinnen die er te pas en te onpas bij iedereen uitkomen. Als er dan net iets over iemand wordt gezegd, die bijvoorbeeld juist niet kan zien, kan dat erg gênant zijn. En vast onbedoeld en zeker dubbelzinnig. |
Citaat:
http://www.onzetaal.nl/advies/mondtotmond.php ;) |
Haha, ok. :p :bloos:
|
Citaat:
En dat bruiste moet niet bruisde zijn, het hele werkwoord is namelijk bruisen dus stam is bruis dus kofschip. Die komma's vind ik nog steeds fout staan, maar ik geloof je als je zegt dat het anders is. Maar die snacks en die maaltijden? Je kunt toch ook snacks als maaltijd eten? Dat lijkt me niet per se dubbelop. |
Een pleonasme is niet direct fout of goed nee, dus een toevoeging 'foutief' is erg logisch als je het hebt over pleonasme als stijlfout. :p
Ik zei niet bruisde, maar de energie. Een snack is een tussendoortje, ofwel wat je eet tussen de reguliere maaltijden (ontbijt, lunch, avondeten) door. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17. |