Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   kerstdagen en jezus is geboren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1730590)

Hernuel Fan 11-12-2008 22:53

kerstdagen en jezus is geboren

ik ben benieuwd wat mensen die geen christen zijn met het religieuze aspect van kerst hebben. Heb je wat met een kindje in een kribbe, vindt je dat gezellig zo'n kribbetje of vindt je het een sfeervol verhaal bij een sfeervol feest, ga je misschien zelfs naar de kerk met kerst en hoe vindt je dat dan of heb je juist niks met het jezus is geboren verhaal en houdt je je bij de kado's en het eten?

Uice 11-12-2008 23:01

Zoals in het onlangs gesloten topic van Eliyahu duidelijk gemaakt wordt, heeft Kerst niets te maken met de geboorte van Jezus; dit is een later toegevoegd aspect aan een gezellig heidens feest, dat ik zonder religieuze bijbedoelingen vier.

Carn 12-12-2008 00:47

Ik hou het bij persoonlijke familieverplichtingen omdat die mensen blijkbaar waarde hechten aan een samenkomst rond deze tijd, verder kan het me echt gestolen worden :) hopelijk zijn dit soort 'gezellige dingen' voorbij in 2050.

cartman666 12-12-2008 02:48

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 28606025)
Zoals in het onlangs gesloten topic van Eliyahu duidelijk gemaakt wordt, heeft Kerst niets te maken met de geboorte van Jezus

:D Een heldere visie die getuigt van een open blik op de samenleving. Iedereen weet tenslotte dat het om een zonnewende feest gaat, en niemand denkt meer aan de geboorte van Jezus. [/sarcasme]

Kitten 12-12-2008 08:06

Ik vind kerst het meest nutteloze, meest irritante feest dat ooit is bedacht. Ik doe niet aan kerst. Het enige wat nuttelozer is dan kerst is religie.

Freyja 12-12-2008 11:16

Ik zat altijd op christelijke scholen, dus aan dat aspect is altijd aandacht gegeven met kerst en ik vond dat prima... Ik bedoel, dat Jezus niet daadwerkelijk toen geboren was, wil niet zeggen dat je niet a) de geboorte van Jezus alsnog op die dag kan vieren, en b) je niet alsnog op die dag gewoon een themafeest kunt houden, ongeacht het waarheidsgehalte ervan. Het kan nooit kwaad om bij dingen stil te staan, of je nu gelooft of niet.

An sich heb ik weinig met het christelijke deel trouwens en doen we er ook niks mee, wij doen ook niet aan kadootjes met kerst want dat hoort bij Sinterklaas. Maar engeltjes in de boom hangen en kerstverhalen horen danwel slechte kerstfilms kijken is vaak wel leuk :o

Kazet Nagorra 12-12-2008 12:12

Ik heb niets met de religieuze aspecten van kerstmis, maar ik heb sowieso niets met kerstmis of met vieringen die afhankelijk zijn van vaste data.

Nona 12-12-2008 12:20

Ik ben het met Freya eens. Hoe het ook zit, ik vind het kerstverhaal (en andere verhalen die bij kerst horen) mooi en eventueel leerzaam. Ik zou ook best nog eens wat meer religieuze aspecten erin brengen, ook al ben ik niet christelijk.
Verder doe ik wel aan kerst, met familie, lekker eten, cadeautjes, gezelligheid, een boom en dit jaar ook een theatervoorstelling. Dikke prima, het is in ieder geval geen kwestie van agenda's trekken want iedereen is gewoon vrij. (y)

Broeder 12-12-2008 17:06

Het was voor mijn ouders een reden om te zeggen 'ahh kom eens naar Nederland', dus dat doe ik ook maar en dat is vast wel gezellig. Gelukkig hebben ze het wel grotendeels ontdaan van de religieuze aspecten, anders zou ik me een beetje vies voelen. Vanwege een interieurcrisis hebben ze geloof ik zelfs geen boom en stal dit jaar, "maar wel een groot kerststuk hoor." YES.

mepsteen 12-12-2008 17:38

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 28607875)
Ik heb niets met de religieuze aspecten van kerstmis, maar ik heb sowieso niets met kerstmis of met vieringen die afhankelijk zijn van vaste data.

pasen fan?

Nona 12-12-2008 21:32

Moederdag, waarschijnlijk. :y

Kazet Nagorra 13-12-2008 10:20

Citaat:

mepsteen schreef: (Bericht 28609343)
pasen fan?

Volgens mij snap je niet helemaal wat "afhankelijk van" betekent. ;)

Prime 13-12-2008 11:46

Citaat:

Nona schreef: (Bericht 28607907)
Ik ben het met Freya eens. Hoe het ook zit, ik vind het kerstverhaal (en andere verhalen die bij kerst horen) mooi en eventueel leerzaam. Ik zou ook best nog eens wat meer religieuze aspecten erin brengen

Waarom zou je meer religieuze aspecten erbij willen als je je kerst zo viert:

Citaat:

Nona schreef: (Bericht 28607907)
Verder doe ik wel aan kerst, met familie, lekker eten, cadeautjes, gezelligheid, een boom en dit jaar ook een theatervoorstelling.

Ik begrijp dat even niet. :)
---

Verder is kerst voor mij een paar extra vrije dagen, naar mijn ouders om iets extra luxe te eten dan ik gewend ben doordeweeks en dat was het dan alweer. Ik heb dus bijna helemaal niets met kerst.

Freyja 13-12-2008 17:58

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 28611062)
Volgens mij snap je niet helemaal wat "afhankelijk van" betekent. ;)

Kazet toch :nono: Alsof pasen op een vaste datum valt.

Kazet Nagorra 13-12-2008 19:25

Citaat:

Freyja schreef: (Bericht 28612777)
Kazet toch :nono: Alsof pasen op een vaste datum valt.

Precies mijn punt, het valt niet op een vaste datum maar is wel afhankelijk van een arbitraire tijdscyclus.

Uice 13-12-2008 23:20

Citaat:

cartman666 schreef: (Bericht 28606713)
:D Een heldere visie die getuigt van een open blik op de samenleving. Iedereen weet tenslotte dat het om een zonnewende feest gaat, en niemand denkt meer aan de geboorte van Jezus. [/sarcasme]

Dat zeg ik helemaal niet.

Nona 14-12-2008 17:06

Citaat:

Prime schreef: (Bericht 28611323)
Waarom zou je meer religieuze aspecten erbij willen als je je kerst zo viert:

Ik begrijp dat even niet. :)

Och ja, eigenlijk zat ik een beetje vooruit te denken. Ik zou mijn kinderen persoonlijk wat meer willen leren over de oorsprong van kerst (binnen verschillende visies) en wat al die christenen nu doen. En kerstverhalen in het algemeen zijn mooi om te delen. Nu ben ik wel tevreden met hoe het loopt, maar ik zou de feestdagen naar mijn eigen kinderen net iets anders overbrengen dan mijn eigen ouders naar mij gedaan hebben.

Prime 15-12-2008 19:24

Citaat:

Nona schreef: (Bericht 28616459)
Och ja, eigenlijk zat ik een beetje vooruit te denken. Ik zou mijn kinderen persoonlijk wat meer willen leren over de oorsprong van kerst (binnen verschillende visies) en wat al die christenen nu doen. En kerstverhalen in het algemeen zijn mooi om te delen. Nu ben ik wel tevreden met hoe het loopt, maar ik zou de feestdagen naar mijn eigen kinderen net iets anders overbrengen dan mijn eigen ouders naar mij gedaan hebben.

Owh zo. Duidelijk. (y)

Gatara 16-12-2008 22:48

Leuk al die lichtjes. Alleen vermoed ik dat sommigen wel een torenhoge energierekening gepresenteerd krijgen opeens :D

Verder is het wel leuk om familiegebeurtenissen in ere te houden. Je ziet elkaar in deze globaliserende en vrij individualistische wereld toch al wat minder dan vroeger.

Uice 18-12-2008 12:41

Beetje lame als je een georganiseerde dag nodig hebt om elkaar te zien.

Gatara 18-12-2008 12:45

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 28634415)
Beetje lame als je een georganiseerde dag nodig hebt om elkaar te zien.

Njah, als je weinig tijd hebt en bovendien ver van elkaar woont, is een georganiseerde dag een must :)

beau1988 24-12-2008 19:26

Ik geloof totaal niet en heb ook niks met het verhaal van jezus met kerst.
De feestdagen zie ik niet al eten, eten en nog eens eten en wij doen niks met cadeautjes thuis.
Ik vind het van die verplichte dagen en ik zie mijn familie ook wel zonder die twee dagen.

Freyja 24-12-2008 21:48

Dat schoppen tegen georganiseerde feestdagen altijd... het is niet voor niets dat dat in werkelijk alle culturen voorkomt, de meeste mensen vinden het gewoon leuk. Klaar!

edit: ahem niet tegen jou beau :D

Prime 25-12-2008 00:27

Citaat:

Freyja schreef: (Bericht 28658474)
het is niet voor niets dat dat in werkelijk alle culturen voorkomt

Owh is dat werkelijk? :D

Kazet Nagorra 25-12-2008 08:28

Citaat:

Freyja schreef: (Bericht 28658474)
Dat schoppen tegen racisme altijd... het is niet voor niets dat dat in werkelijk alle culturen voorkomt, de meeste mensen vinden het gewoon leuk. Klaar!

edit: ahem niet tegen jou beau :D

;)

Freyja 25-12-2008 11:14

Citaat:

Prime schreef: (Bericht 28658876)
Owh is dat werkelijk? :D

Noem mij es een cultuur zonder feesten?

Freyja 25-12-2008 11:14

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 28659154)
;)

:nono:

Kazet Nagorra 25-12-2008 11:43

Citaat:

Freyja schreef: (Bericht 28659304)
:nono:

Met een argumentum ad populum vraag je er gewoon om!

Pendulu 25-12-2008 12:20

kerst is voor ongelovige, 1 of 2 vrije dagen en een reden om je vol te vreten met voedsel. Ongelovige die op kerstavond oid naar de kerk gaan zijn hypocriete idioten.

Prime 26-12-2008 12:49

Citaat:

Freyja schreef: (Bericht 28659303)
Noem mij es een cultuur zonder feesten?

Nee jij doet de bewering dat elke cultuur feestdagen heeft. Bewijs maar dat elke cultuur een feestdag heeft. :p
Ik zeg simpelweg dat ik het niet weet. (Had ik nog niet eerder gezegd dus bij deze.)

Freyja 26-12-2008 23:08

Citaat:

Prime schreef: (Bericht 28662156)
Nee jij doet de bewering dat elke cultuur feestdagen heeft. Bewijs maar dat elke cultuur een feestdag heeft. :p
Ik zeg simpelweg dat ik het niet weet. (Had ik nog niet eerder gezegd dus bij deze.)

:D Het is een beetje een gebed zonder end om al die culturen op te gaan zoeken en noemen. Kan ik me er niet gemakkelijk vanaf maken met de mededeling dat ik geen culturen ken waarin geen feestdagen voorkomen?

Freyja 26-12-2008 23:09

Citaat:

Kazet Nagorra schreef: (Bericht 28659357)
Met een argumentum ad populum vraag je er gewoon om!

Nu moet ik zeggen dat als ik in een geheel filosofische bui ben en mijn idealisme laat varen, ik racisme ook niet kan afkeuren. :o

Prime 28-12-2008 14:58

Citaat:

Freyja schreef: (Bericht 28664063)
:D Het is een beetje een gebed zonder end om al die culturen op te gaan zoeken en noemen. Kan ik me er niet gemakkelijk vanaf maken met de mededeling dat ik geen culturen ken waarin geen feestdagen voorkomen?

het was ook niet echt heel serieus bedoelt hoor :D (y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:47.