![]() |
hulpkreet van linux newbie
Heb net linux geinstalleerd (mandrake 8.2, lekker makkelijk :o), en kan er wel mee werken (we hebben t op de uni ook) maar weet niks van installeren enzo onder linux...
kan iemand me een beetje op weg helpen? bijvoorbeeld hoe ik irc installeer? of winamp? een msn kloon? tia :) |
In de regel gaat 't zo.
Je download een bestand op een Linux site. (www.sourceforge.net, www.freshmeat.net, etc) In de regel is dit een .tar.gz, en pak je die uit met Code:
tar zxpvf bestandsnaam.tar.gz Dan ga je naar de directory toe waarnaar de file is uitgepakt. Code:
cd bestandsmap Code:
./configure Code:
./configure --help Als dat gedaan is kan je 'm maken en installeren. Code:
make && make install Even je database updaten: Code:
updatedb En daarna kan je kijken waar hij geinstalleerd is mocht je zelf geen dir op hebben gegeven. Code:
locate naamvanhetprogramma Code:
cd /usr/local/mapwaarikwezenmoet Code:
./progselstart Dit is de universele manier. In velen gevallen werkt het zo. Echter, Mandrake biedt ook RPM ondersteuning. Hier weet ik bijster weinig van, maar dan download je gewoon een file.rpm en installeer je deze met het commando rpm Uivh file.rpm oid, maar dit weet ik niet zeker. Succes :) Edit: Het was dus toch rpm -Uvh ipv rpm -Ivh. Mijn excuses. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Te vinden op Freshmeat en te installeren zoals Koen zei :) |
Gewoon zoeken naar MDK packages voor Mandrake. Zo kun je ook RPMFind gebruiken voor Mandrake:
http://rpmfind.net/linux/RPM/mandrake/index.html |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En dan nog: je kunt ook gewoon de KDE of GNOME libs installeren om een bepaald programma te gebruiken; hoef je niet per se de desktopomgeving zelf te draaien. Zelf focus ik me op GNOME 2 momenteel en gebruik dus voornamelijk GNOME en GTK based applicaties. |
Citaat:
|
Citaat:
Dus maak je het beste een keuze wat betreft de toolkit. Ga je meer de QT of GTK kant op? Want dit zijn gewoon de meestgebruikte toolkits voor gratis Linux GUI apps. Zelf gebruikte ik vroeger vaak een lightweight windowmanager als WindowMaker, IceWM, BlackBox of zelfs Enlightenment in combinatie met GTK apps. |
Hoe installeeri ik dan iets onder KDE... Ik heb netjes de CDroms van Suse 8.0 gebruikt om Opera te installeren, maar ik kan het nu nergens terug vinden in een menu ofzo... Vroeg me af of ik nog een andere handeling moest uitvoeren...
|
Hoe oninstalleer ik een gecompiled programma?
Gewoon met de delete knop? |
Citaat:
|
Citaat:
Thanks. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:45. |