Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Geluidsvolume Vista (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1732132)

TopDrop 21-12-2008 22:53

Geluidsvolume Vista

Op windowsxp kun je met de rechtermuisknop op het luidsprekertje in je systray klikken, en dan iets van 'volumeregeling' aanklikken. Daar kun je vervolgens de verschillende volumeniveau's aanpassen, van onder andere de front-, rear- en subwoofer en centerspeakers. Overdag kan alles voluit, maar 's avonds zette ik de subwoofer altijd zachter ivm slapend volk.

Maar in Vista kan ik deze optie helemaal niet vinden -o- Ik kan het algehele volume zachter zetten, en het volume per applicatie enzo. Maar dat zoek ik allemaal niet. Ik wil gewoon het volume van het subwooferkanaal zachter kunnen zetten. Weet iemand hoe dit moet? Want ik kan het niet vinden in vista :(

Bij volume mixer staat er bijvoorbeeld 'device' en 'applications'. Onder 'device' valt 'speakers' in zijn geheel.

Ik heb verder ook bij de geluidskaartopties gekeken, en het softwaretooltje dat erbij zit, maar daar kan ik, voor zover ik gevonden heb, ook geen kanalen apart aanpassen..

Ik kan wel de output in zn geheel veranderen van 5.1 naar stereo. Maar dat is ook niet echt een bevredigende oplossing.

ILUsion 22-12-2008 15:09

In Vista kan je dat vaak ook via de drivers van je geluidskaart zelf doen, heel vaak is dat zo'n lelijk rood luidsprekertje. De ingebouwde manier van Vista gaat waarschijnlijk via het configuratiescherm rond; maar daar kan ik je in Vista niet doorgidsen (ik raak er steeds zelf mijn weg in kwijt).

TopDrop 23-12-2008 21:12

In de driversoftware heb ik ook al alles aangeklikt (dat bedoelde ik met softwaretooltje). Maar er is geen functie om het volume van die kanalen aan te passen. Of de subwoofer uit, of niet. Maarja, goed, dan zal het wel niet kunnen ofzo.

Ik verdwaal ook altijd grandioos in de vista opties. Ik kom ook altijd weer op dezelfde schermpjes uit. Alsof je in een soort doolhof zit waar alles naar hetzelfde leidt en je nooit bij de oplossing komt.

sainty 23-12-2008 21:59

Heb je wel de driver voor je geluidskaart geïnstalleerd, daarmee moet het lukken.

ILUsion 24-12-2008 10:51

De volgende optie die je natuurlijk hebt, is om te kijken of je mediaspeler geen plugins heeft die dat voor je kunnen doen: foobar2000 en WinAmp hebben dat normaalgezien wel (kijk maar eens rond op hun sites). Dat is de meest directe weg. Een andere manier is om in je mediaspeler met de equalizer te spelen (zowat elke deftige mediaspeler heeft dat aan boord); als je niet gewoon bent om met een EQ te werken: de meest linkse knopjes draai je helemaal toe, zodat er gewoon al minder lage tonen naar je luidsprekers gaan (en dus heeft je subwoofer ook gewoon minder af te spelen). Als je geluid een beetje vreemd klinkt daarna, zet je lage tonen wat hoger en je middentonen verlaag je een beetje (zodat als je naar de schuivertjes kijkt, je een min of meer vloeiend patroon ziet).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.