![]() |
"Beloning" voor universiteit na afstuderen van student
Ik had het net met mijn vriendje + schoonouders erover dat de uni een potje geld krijgt als er een student klaar is met zijn studie. Maar we wisten eigenlijk niet om welk bedrag de uni krijgt voor een afgestudeerde master(of bachelor) student.
Mijn gegoogle hielp ook niet echt, dus ik vroeg mijzelf af of iemand anders weet wat een universiteit krijgt voor een afgestudeerde master en bachelor? |
Ik heb geen idee eerlijk gezegd.. ben er eigen ook wel benieuwd naar!
Wat ik weet is dat ze dit bedrag alleen krijgen nadat een student is afgestudeerd (master). En deze student ook nog geen andere master titel had. Daarom willen ze bij mij op de universiteit (UU) het volgen van meerdere masters na elkaar, 'het zogenaamde stapelen' ook gaan afschaffen (:(). Daarnaast heb ik me laten vertellen dat de stufi die wij ontvangen slechts een fractie is van wat we kosten. Een gemiddelde studenten kost € 20.000,-. |
Haha, ja, wij studenten zijn echt duur. Ik heb dit jaar een certificaat gehaald waar je als bedrijf 6000 euro per persoon voor moet betalen. Vorig jaar haalde ik een diploma die mogelijk nog duurder is. Als je dat hoort denk je toch echt, wow... Maar ik hoor bij OC-vergaderingen ook wel eens hoe duur sommige vakken zijn en dan 'schrik' je toch wel dat onderwijs zoveel geld kost.
Maar ik heb daar nog nooit over gehoord! Ben er ook wel benieuwd naar. |
Jij doet dan ook wel een van de duurste studies Duivelaartje.. Alle studies met maar 2 hoorcolleges in de week zullen niet het meeste kosten :o
|
Maar voor bachelor's krijgen universiteiten dan niets? Dat zou ik heel raar vinden omdat dat natuurlijk ook een volwaardig diploma is (zou moeten zijn)
|
Ik dacht dat je zelfs je stufi moet terugbetalen aan de ibgroep als je alleen je bachelordiploma hebt gehaald, dat het pas na een masterdiploma een gift wordt :o
|
Voor bachelors krijgen ze ook geld, hoeveel weet ik alleen niet.
|
Citaat:
ik vind het persoonlijk echt schandalig, maar ja, minder studenten = minder geld. Ik weet dat het niet echt ontopic is, maar ik wilde het toch even kwijt. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
met een universitaire BA heb je recht op 3 jaar "gratis" stufi, met een MA vier (of soms vijf). doe je dus vier jaar over je BA (op de universiteit) dan wordt 3 jaar een gift en 1 jaar een lening.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik krijg bijvoorbeeld geen les in in de bachelor-master opbouw, maar in de ouderwetse doctoraal (4 jaar) en coschappen (2 jaar) opbouw. |
Citaat:
Het is heel eenvoudig, je krijgt het aantal jaar stufi dat er ook echt voor je studie staat. Doe je een 3 jarige bachelor + 1 jarige master, maar doe je er vijf jaar over, dan krijg je de eerste drie jaar van je bachelor + je masterjaar studiefinanciering = totaal 4 jaar. |
uit een delta van november 1998
Het nieuwe model straft universiteiten als hun studenten afhaken zonder diploma. Een diploma wordt voor hen immers ongeveer tweeëneenhalf keer zoveel waard. Voor diploma's van alfa- en gamma-studenten krijgen universiteiten straks 18-duizend gulden, voor studenten in bèta-, landbouw- en technische hoek 27-duizend en voor medische diploma's zelfs 54-duizend gulden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik heb acht jaar aan een universiteit gestudeerd, en als ik zo bescheiden mag zijn, met een mooie eindlijst geslaagd. ik heb die jaren gebruikt om me in vanalles en nog wat te verdiepen, waardoor ik denk dat mijn diploma meer waard is dan wanneer ik het in vier jaar had gedaan. kwaliteit in het hoger onderwijs is iets wat je internationaal moet toetsen; niet iets wat je kunt afdwingen met geld of tijdsdruk. iedere onderwijsinstelling krijgt ieder jaar geld voor iedere student die staat ingeschreven. als ze dit goed besteden is er niets aan de hand. verder moeten ze stimuleren dat iemand ooit zijn diploma haalt, waardoor de school/uni ook die bonus krijgt. daar zou geen haast achter moeten zitten. |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16. |